Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Haster litt her fordi jeg er i en dialog med nav at jeg skla melde meg som arbeidssøker slik at jeg kan søke attførin..MEN tør ikke gjøre det tilfelle jeg kanskje ikke det lønner seg i forhold til min situsjon.

Min situasjon:Jeg er en jente på 29 år ,har vært fast ansatt i en liten bedrift i 1 år og ca 6 mnd..Jeg har vært sykemeldt i 6 av de og til sommeren rundt 1 august er det 12 mnd jeg har vært sykemeldt..Jeg å min lege er enige om at jeg bør søke om attførin og begynne å studere slik at jeg kan få annen utdannelse,da jeg har slitasje pga mitt nåværende yrke...Nå har jeg funnet ut at jeg er gravid å ha termin rundt 24 nov 09..Itilleg til at jeg blir alenemor,far og jeg er venner og kommer greit iveresnt.Far studerer..

greier ikke se hva som lønner seg ,hva jeg har rett på,og hva som jeg kanskje ikke har rett på siden jeg er gravid(tenker da på mest attføringen.)har hørt at det går ut hvis man av en grunn ikke kan fullføre studiene.Evt søke om det etter jeg har født..Å om det kanskje lønner seg å vente med å søke attføring ,fordi jeg i prissippet har mottat lønn 4 mnd før termin(er det ikke slik) å jeg vil da ha mere å rutte med siden "sykepenger"går som lønn og denne er ganske ok sum..Ca 17000 I MND..

Har vært inne på nav og prøvd å ringe ,men det er helt umulig å få noe svar og syntes de er lite bejelpelig på nav

Beklager rotetet innlegg,men hårper det er noen som kan ta seg tid til å svare

Tusentakk på forhånd

Fortsetter under...

Siden du er gravid vil det lønne seg økonomisk for deg å fortsette å være sykemeldt så lenge som mulig og så søke om dagpenger den siste tiden. Du vil da få foreldrepenger av de 6 beste av de 10 siste mnd.

Om du nå går over på dagpenger får du bare 63% av de pengene du har nå og går du over på attføring kan det i værte fall bli slik at du ikke har rett på noen foreldrpenger.

Om du går arbeidsledig fra nå og til fødsel får du ett mye dårligere grunnlag for foreldrepengene enn du vil ha få om du velger første alternativ.

Lykke til med alt..

Hei..Tusen takk for at du tok deg tid..Må ha alt inn med teskje vist jeg:

Så for å ha det helt klar,så mener du at jeg skal fortsette med å være sykemeldt til august,også søke dagpenger?å er dagpenger det samme som foreldrepenger? og da vil de pengene bli beregnet ut i fra de siste 6 mnd jeg hadde sykepenger..?? Uff ,mulig jeg er litt dum,men vet ikke helt forskjellen og hva forelsdrepenger,dagpenger blir regnet utifra..

Og ang det å begynne å studerer,mener du er best å vente med til året etter og kan jeg da fortsatt søke attføring??

Ett siste spørsmål..Hvis jeg fortsetter å være sykemeldt å dropper å søke attføring,hvilke stønader har jeg rett på ,spessielt med tanke på at jeg blir alenemor.Tenker på bostøtte å slike ting..

Tusentusen takk igjen.Er jo en jungel av stønader og bidrag det er så vansklig å vite om når man ikke har vært gjennom dette fra før...

Jeg mener at du bør fortsette med sykepengene du har nå frem til august og så melde deg arbeidsledig. Når du er har meldt deg arbeidsledig kan du søke om dagpenger(tidligere kalt arbeidsledighetstrygd). Dagpengpengene gjør at du fortsatt får en del penger frem til du går ut i foreldrepermisjon og gjør at du får regnet foreldrepengene av de 6 beste av de 10 siste mnd som blir sykepengene du har nå.

Du må søke på foreldrepengene ca. 3 mnd før du skal ut i permisjon.

Om du begyner å studere regner jeg med du skal gå på attføring og det vil ikke gi deg rett på foreldrepenger. Så jeg ville utsatt å søke om attføring til etter permisjonen.

Det kan være lurt å snakke med legen din om dette og høre hva han/hun sier.

Som alenemor kan du søke om en ekstra barnetrygd, småbarnstilegg frem til ungen er 3 år, overgangsstønad kan du få i 3 år og opptil 5 år om du studerer(men det må du søke om) den blir redusert når du får foreldrepenger så det kan kanskje lønne seg å vente med OS til permisjonen din er ferdig, bidrag fra far, du kan søke om bostøtte om du har lav inntekt, Når du studerer eller jobber kan du få 64% av barnehagen dekket om du ikke tjener for mye,

Tror det var alt, men du kan høre med de inne på aleneforeldre debatten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...