Gå til innhold

Uff - ekkelt å se sånt svart på hvitt!!

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei

Dette er tatt fra klikk.no. Fikk litt vondt i magen, jeg. Man er jo så engstelig for at noe går galt.

"Mødre over 35 år har dobbelt så høy risiko for at barnet dør under graviditet, fødsel eller de første ukene etter fødsel, enn mødre under 25 år. "

Føler liksom at jeg etter min aller beste evne har prøvd å legge til rette for at det skal være riktig å få barn nå. Det ville vært helt feil for meg å få barn før fylte 25. Likevel er det så urettferdig at det skal være sånn!!

Unnskyld om dere synes jeg syter, men måtte bare få ut litt frustrasjon!!

Fortsetter under...

Journalister flest har begrenset evnte til å formidle data fra medisinsk forskning, og da får vi ofte oppslag som dette. Enig med deg, jeg blir også irritert.

Jeg stiller meg noen spørsmål:

-det at "barnet dør under graviditeten", inkluderer det tidlige spontanaborter også? I såfall burde det stått abort og ikke at "barnet dør", det regner jeg som en overdramatisering.

-Barnedødelighet under og like etter fødsel er uansett veldig lav i Norge, så sjansene er minimale, men slike oppslag får det jo til å høres ut som vi vil få en dramatisk økning i barnedødelighet fordi kvinenr velger å få barn i voksen alder.

En økning fra f. eks 0,5 til 1 promille er udramatisk (selvfølgelig alvorlig for den ene personen det vil gjelde, men ingen grunn til at de resterende 99,9 % skal ha dårlig samvittighet for at vi venta med å få barn til etter 20-årene)

Hei hei her kommer litt oppmuntring :)

Artikkelen sier vel ingenting om statistikken på spedbarnsdødelighet? Det forekommer i SVÆRT liten grad i Norge. Ta det bare rolig jeg fikk føste gullunge som 23 åring og venter nå nr to som 39 åring, m.a.o. jeg har elegant klart å styre unne perioden m minst risiko. Det gikk som en drøm sist og går sikkert fint nå også.

Forøvrig fortalte min svoger (som er ambulansesjåfør) meg at den vanligste årsaken til spedbarnsdødelighet er sammsoving. Forutsatt at foreldrene røyker eller har drukket. Heldigvis røyker ikke noen her hjemme så jeg får nok ha poden på armen denne gangen også. Min mann er desverre av den litt engstelige sorten, type "safety first" men han venner seg til tanken håper jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...