Anonym bruker Skrevet 12. mars 2009 #1 Skrevet 12. mars 2009 Jeg har nylig fått baby og har nøyaktig halvannet år mellom mine. Var inne på pseudotvilling-forumet, men der var det så stille.. Noen flere her som har to tette og vil utveksle erfaringer?
Sunniva78 har to små Skrevet 12. mars 2009 #2 Skrevet 12. mars 2009 Skulle gjerne utvekslet erfaringer, men gi meg noen mnd da;-) Vi har en gutt som ble 1 år i februar, og i mai venter vi en lillebror:-) Blir vel ca 16 mnd mellom, så rimelig tett ja. Vi ser for oss en hektisk, men artig periode!! Hvordan går det foreløpig da?
Solveig73 Skrevet 12. mars 2009 #3 Skrevet 12. mars 2009 Vil gjerne utveksle erfaringer, blir 14 mnd mellom våre. Venter nr to om nøyaktig 1 måned...hjelp!!! Hvordan går det? Hvordan strukturerer du dagene? Er du mye sliten? Jeg tenker være hjemme med begge, og tar nok sikkert vann over hodet... men det må jo bare gå. Er mentalt veldig innstillt nå. Lillemor får sinnsykt mye kos nå, det kommer andre tider-- men jeg håper jeg har omentrent samme kapasitet til kos med henne selv om lillemann kommer.
MissKitty Skrevet 13. mars 2009 #4 Skrevet 13. mars 2009 HI, her. Dere må bare glede dere! Hos oss går det i hvertfall over all forventning. Nå skal det sies at storebror er fulltid i barnehage, og det gir jo meg muligheten til å være mye sammen med knuppen. Jeg syns jo knuppen fortjener den samme oppmerksomheten han, som storebror fikk da han var baby. 14 og 16 mnd imellom, ja det må jeg si jenter, dere får det til ;o) Planlagt med to tette, eller bare ble det sånn? Og hvordan har dere det i svangerskapet sånn på slutten? Jeg var i hvertfall ikke så lett å ha med å gjøre...
Sunniva78 har to små Skrevet 13. mars 2009 #5 Skrevet 13. mars 2009 Så du synes det er bra jobba med 16 mnd, hehe... For vår del er det litt vanskelig å si om det var planlagt eller ikke... Storebror er prøverørsbarn, og kom til etter 4 år med mange nedturer. Så prevensjon var ikke i tankene våre i det hele tatt, for det var så og si umulig for oss å klare det selv. Bomben var derfor stro da vi oppdaget at et nytt lite mirakel var på vei:-) Mange tanker i begynnelsen rundt det hele, men vi føler oss SÅ heldige og gleder oss masse til lillebror kommer! Enda går det greit med stor mage og en svært aktiv ettåring. Han har nettopp begynt i bhg, men har vært mye syk nå i starten. Men når babyen kommer blir han der litt hver dag, og tror det er det aller beste for alle sammen:-)
MissKitty Skrevet 13. mars 2009 #6 Skrevet 13. mars 2009 Så artig at dere fikk det til på "vanlige" måten også, da! Hvordan er det egentlig mulig, hvis det var "umulig"? Barnehage er guds gave til den gravide kvinnen ;o) Kunne ikke klart oss uten. Jeg hadde aldri klart å aktivisere en ett-åring alene, hverken med eller uten mage, så mye at han hadde blitt sliten om kvelden. Vi slet skikkelig i sommer, før han begynte i bhg. Og han er ikke spesielt aktiv. Ikke mer enn unger flest i den alderen.
trebarnsmamma84 Skrevet 13. mars 2009 #7 Skrevet 13. mars 2009 Hei.Eg har og pseudotvillinger=) Nr 2 var 14 mnd når han vart storebror...!!! Her går det veldig bra..No er jo minsten blitt 8 mnd,så har hatt dei tette ei stund...men da går veldig bra...! Her går den elste 80 % i barnehagen,han i midten går 50% og minsten er heime med meg!=) Me tek dagane som da kjem.Stresser ikkje i barnehagen,avtaler ting midt på dagen,og ikkje om morningen...Eg angrar ikkje eit sekund på at me fekk dei så tette....!! Er masse kos og masse arbeid...men gud kor kjekt det får da i lag,når dei blir større=)
Sunniva78 har to små Skrevet 13. mars 2009 #8 Skrevet 13. mars 2009 Så artig å høre at det går så fint Turid84! Tror litt av cluet er å roe ned stresset i hverdagen, og ta ting som det kommer. Selvfølgelig blir rutiner viktig, men vi kommer nok ikke til å legge opp fulle dager med aktiviteter hver dag... Og det blir nok kjempestas når de er litt større, alltid en lekekompis i nærheten!! Angående spm om hvordan vi klarte å bli gravide når det egentlig var nesten umulig, så har jeg ikke noe godt svar... Egglederne mine er nesten tette, så klart en liten sjanse var det jo. De er tette pga endometriose, så det er mulig et svangerskap uten menstruasjon har gjort slik at cystene har krympet... Jeg har iallefall ikke noe godt svar selv:-) Og vi som hadde sett for oss null prevansjon resten av livet må nok revurdere den tanken, hehe...
fellesferiebarn & novemberbarn Skrevet 13. mars 2009 #9 Skrevet 13. mars 2009 Heisann Vi har 16 måneder mellom våre. En gutt på ett år og 8 måneder, og ei jente på fire måneder. Jeg var veldig bekymret for hvordan dette ville gå, spesielt på morgenen, stå opp, amme, spise frokost, kle på og gå i barnehagen - jeg så for meg det styret. Og også kveldsrutinene og hvordan man i alle dager skulle fått gitt begge mat og fått på pysj etc til leggetid. Men det går veldig veldig fint, synes egentlig ikke at det er så veldig mye mer travelt med to enn det var med en. Men det er klart, nå er jo minstejenta veldig liten enda, når hun også blir større og begge to kommer i trassalderen, løper rundt, krangler osv, så kan det jo hende vi ser litt annerledes på det:-) Men tenk så mye glede de kommer til å ha av hverandre etterhvert:-)
Solståle med 2 prinsesser Skrevet 13. mars 2009 #10 Skrevet 13. mars 2009 Vi får også 2 tette barn, har en jente som er født i begynnelsen av feb og har termin med nestemann i begynnelsen av juni. Det blir nøyaktig 16 mnd mellom de, om jeg ikke føder fortidlig denne gangen også (fødte 4 uker før termin sist) Jeg har 1 åringen hjemme men har nå søkt hun inn i barnehage fra august, noe som betyr 2 mnd hjemme med begge 2. Blir sikkert travelt men mest kos. Her var nr 2 planlagt, har alltid sett for meg 2 tette.
Solveig73 Skrevet 14. mars 2009 #11 Skrevet 14. mars 2009 Ser de aller fleste er så heldige at dere har barnehageplass til størsten. Det har vi ikke fått ennå. Og får det nok ikke før tidligst august... Tror dere det hjelper og fortelle om situasjonen til opptakskontoret? Ville de tatt hensyn til at man har to tette? Derfor velger jeg å ha barnet hjemme. Dagmamma har ikke vært noe alternativ, - med mindre det blir helt krise i leiren... Jo, det er mange ganger jeg skulle ønske at avlastningen var her... Vi har ikke nær familie engang i nærheten, så vi har ikke mye hjelp. Jeg har vært nokså flink til å gå i åpen barnehage, men den siste måneden er jeg blitt så stor og tung, at vi kommer oss ikke ut gjennom døren før langt på dag. Prøver etter beste evne å aktivisere lillemor, men nå har jeg tilogmed problemer med å sitte på gulvet sammen med henne. Ja, det er tungt av og til, men foreløpig har det gått bra. Det er jo ikke lenge til før jeg ikke er gravid lengere... og selv om man har to, så vil jeg jo tross alt være sprekere enn hva jeg er nå. Er i uke 37... Blir spennende tid man går i møte. Lillemor er ikke begynt å gå engang:-)
trollmor & trollungene Skrevet 15. mars 2009 #12 Skrevet 15. mars 2009 Her er det 18 mnd mellom trollungene. Eldstemann har 40 % bhgplass. Lillegutt nærmer seg tre mnd og det begynner å gå seg til nå. Har vært veldig slitsomt med kolikk og en samboer som er selvstendig næringsdrivende med lange arbeidsdager hver dag, også helger. Samt at jeg tar videreutdanning på kveldstid, "gudsjelov" bare en dag pr uke.
MissKitty Skrevet 16. mars 2009 #13 Skrevet 16. mars 2009 Dessverre tror jeg ikke de tar hensyn til to tette ved barnehageopptak. Men det går jo an å ta en telefon og spørre. Har ikke kommunen du bor i full barnehagedekning? Heldigvis gikk størstemann min fra han var 13 mnd. Ellers hadde jeg aldri holdt ut i slutten av svangerskapet. Det var tung for bekkenet å løfte han. Slet en del med det, men heldigvis var pappan veldig tilstedeværende. Men på den annen side, når de ikke kan gå, så er de ikke så mobile heller.. ;o) Men det som forundrer meg mest med å ha to tette, er at det er mathandtering absolutt hele dagen i helgene. Den første har jo knapt spist før den neste skal ha mat. Ser fram til at alle kan sitte rundt samme bord og spise brødskiver..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå