Gå til innhold

Gravid utenfor livmoren..erfaringer?

Bålle84+j06+nooni161010

Anbefalte innlegg

etter mensen skulle jeg være 4+6 i dag, men hcg stiger ikke som det skal, og jeg kjenner meg ikke gravid heller. På tirsdag var hcg 24 og i dag var den 39....24 er lavt, og skulle minst doblet seg om dette var normalt svangerskap...Ser mange som må fjerne en eggleder om graviditeten sitter der! å det bekymrer meg...siden dette er 5 gang det går galt! PÅ mandag skal jeg ta nye hcg prøver. er det sånn at om hcg synker så ordner kroppen opp selv også på graviditet utenfor livmoren? Bør jeg vente helt til mandag?? jeg vil jo helst beholde egglederne mine!

Fortsetter under...

Hei.

Jeg var gravid utenfor livmoren og måtte fjerne ene egglederen fordi celleklumpen hadde vokst og ødelagt den. Jeg var da ca. 8 uker på vei, og hadde store smerter i magen når jeg gikk og hadde hovnet opp, hvis du ikke kjenner noe tror jeg ikke det er noen fare og de kan sikkert ikke finne ut så mye heller. Hvis jeg igjen skulle bli gravid får jeg oppfølging med UL i uke 6, før det sa de de ikke kunne se noe uansett. Kroppen kan også ordne opp i det selv.

Lykke til:)

Jeg er vel nesten en ekspert på dette området. Jeg hadde min første exu (svangerskap utenfor livmoren) i mars i fjor. Den ble oppdaget tidlig, uke 5, og pga lav HcG stigning ble den behandlet med Methotrexat som er en type cellegift som brukes som prevantiv behandling av exu. Jeg hadde da en HcG på 700-800. Jeg fikk en sprøyte og gikk og målte HcG jevnlig til den var ute av kroppen. Hos noen ordner kroppen opp av seg selv og en trenger derfor ikke noen form for behandling, det kommer veldig an på når det blir oppdaget og hvor høy HcG er. Problemet er ofte at har det skjedd en gang så er det mulighet for at det skjer igjen. Desverre for meg så ble neste graviditet en ny exu på samme side, derfor ble venstre eggleder fjernet. I utgangspunktet reduserer dette sjansene for å bli gravid med 25% noe som ikke er så ille. Høyre eggleder kan faktisk fange opp egg fra venstre eggstokk.

Skulle det vise seg at det er en exu så får du bra oppfølgning. Og ved neste graviditet så vil de nok måle HcG med en gang.

Lykke til!

jeg skal vel være 5 uker i dag, så håper jeg får et endelig svar etter blodprøven på mandag. Fikk du en blødning da du startet med Methotrexat? og hvor ofte må man ha den? Så hvis de kan gi deg, trenger man ikke noe operasjon? Hvordan skal de vite helt sikkert bare ut i fra hcg stigningen at det sitter i egglederne så tidlig som uke 5?

Jeg hadde MA i fjor, og da stoppet utv opp veeeldig tidlig. da så de en liten mørk flekk i livmoren, og hcg steg. selv om min stiger litt nå, kan de ikke se det om det ligger i livmoren? eller er det andre ting som kan gjøre at hcg stiger...selv om en kun steg fra 24 til 39...?

Jeg fikk ikke en blødning før etter at HcG var ute av kroppen. For min del tok det veldig lang tid. Jeg fikk kun en sprøyte, det var nok. Synker ikke HcG raskt nok gir de fler. Så lenge det ikke er fare for at egglederen skal sprekke er det nok å foretrekke medisinsk behandling. Skjer det flere enn en gang eller det er farlig å la være å operere så fjerner de som oftest egglederen.

Et svangerskap utenfor livmoren sitter ikke alltid i eggleder, men det er det som er vanligst. Det som kjennetegner det er HcG stigning, som stiger saktere enn normalt slik at det ikke tilsvarer en normal graviditet. Ved min andre exu hadde jeg HcG på over 12 000 og følte meg ekstremt gravid, men den fordoblet seg ikke slik den skulle. Ofte, men ikke alltid skal det være mulig å finne det på ultralyd. De fant mine begge ganger på ultralyd. I teorien så skal det være mulig å se noe på ultralyd allerede i uke 5. Jeg vil tro, men vet selvfølgelig ikke, at det er mulig å ha en slik sakte stigning selvom den sitter i livmoren vist det ikke er levedyktig.

Annonse

Det skulle bare mangle at du får svar :-)

Med medisinsk behandling mener jeg medikamenter og IKKE operasjon.

Siste exu ble oppdaget i november, da var jeg vel 6-7 uker på vei. Trodde jeg var normalt gravid. Trodde først det var en SA for jeg fikk en kjempeblødning. Tok HcG test uken etterpå og den viste at HcG steg, men ikke nok. Det var det som gjorde at de antok at det var en ny exu. Grunnen til den ekstreme blødningen er en helt annen historie........

I og med at det da hadde skjedd to ganger så var det liten vist i å beholde egglederen. Synes egentlig det er helt greit, ingen vits i å ha noe som bare fører til trøbbel. I tillegg har jeg hatt en MA i uke 15 og en SA i uke 5. Så neste gang bør det bare gå bra!!

Når får du vite noe mer om hva som skjer med deg da?

Lurer på hvordan de kan fjerne "celleklumpen" fra egglederen uten å skade den?

Ja siden det skjedde to ganger, så høres det jo greit ut å ta den bort, da har man vel ikke noe høyerer risiko enn andre for at det skjer igjen.

Jeg skal ta blodprøver i morgen tidlig, så får svar rundt kl 14 i morgen. hvis hcg fortsatte å stige, vet jeg egentlig ikke hva som skjer. Hvis den synker, så tror jeg det blir flere prøver for å se at de fortsetter synkinga.

Uff MA i uke 15, da var du jo bra langt på vei ass!! var du vært gravid i mellom de to EXUène?

Vet hvordan det er å mislykkes...har hatt 3 SA i uke 7 og 10 og en MA. Vet ikke hvor langt jeg skal si jeg var på den MA (ikke at det spiller noen rolle)det ble oppdaget i uke 5....men kom ikke ut før over 10 uker etter det igjen:( det var i fjor sommer.

Prøver dere nå eller?

Ønsker deg masse lykke til, å det er nok din tur til å lykkes snart!

klem:)

Nå fikk jeg tlf fra fertilitetssentret, å hcg hadde steget til 80. De kan ikke gjøre noe enda mener de, så jeg må ta ny prøve på torsdag. De sa det ikke var farlig siden det er så tidlig! Men jeg vil faktisk ikke måtte fjerne eggledern min hvis det kan unngås! :( trist

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...