Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da har vi vært på 5mnd kontroll, og knerten hadde desverre ikke gått opp så mye jeg har håpet på. Han ligger nå ett halvt kilo under den nederste percentilen på kurva.

Er 67 cm lang og 5900g, litt lite. Og ikke får jeg i han noe annet enn pupp heller, bortsett fra ett par skjeer med potet eller gulrot. Flaske tar han jo heller ikke, irriterende!!

Bortsett fra det gikk jo alt bra da, men men. Når skal han skyte fart på vekta da?

Vil vel ikke noe med dette, måtte bare få ut litt vekt- og matfrustrasjon:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har vært på 5mnd-kontroll idag vi også, og våre to små småttiser veier akkurat det samme! Lille flisa veide nemlig 5930, men er ikke så lang som din (64,5cm). Helsesøster var ihvertfall veldig godt fornøyd, og selv om hun ligger nesten helt nederst hva vekt gjelder, ligger hun nærmere gj.snittet i lengde. Og det er ikke bare vekta som er viktig, men at de vokser fint i lengden også, husk det=) Her er vi oppe i full porsjon grøt nå, men hun har ikke blitt noen tungvekter for det hehe! Som hs sa, hun er slank og fin, og svært fornøyd, og da er jeg også det;)

Skrevet

Skulle ønske min var jente og, de er jo lettere og da hadde han vært litt nærmere på skjema enn han er nå;) Ja, lang og slank er han...strømpebuksene henger og slenger rundt lårene, og buksene bare glir ned over rumpa. Kanskje du har noe tips om lange og smale klesmerker? Janus funker bra, men mye annet blir litt rart i fasongen på den kroppen.

Han vokser jo som en helt på lengden, ligger på gjennomsnittet der. Litt dumt å bruke all energi på å vokse på lengden og ikke i bredda bare. Uansett, ha ner nå søtest i verden. Det er vel tuppa di og?;)

Skrevet

Det evige mat maset er ikke noe morro. Har du prøvd meg frukt?? Det var det eneste snuppa mi ville ha i begynnelsen :) Også kunne vi glemme å få i henne 4 mnd grøtene... torr vi har prøvd nermest alt som er, men ingen fallt i smak. Spytta rett ut igjen. Men prøvde oss etterhvert på 6 mnd grøten som har litt mer smak. Da hjalp det på. Det var fremdeles ikke det store inntaket i begynnelsen (begynnte vel med det rundt 4 mnd). Men i dag er hun akuratt 6 mnd og nå har det endelig løsnet litt der det ut til. De siste dagene har både grøt og middag gått ned på høykant :). Hun ligger nok litt under det hennes jevnalderene spiser... men hun spiser :D (Hørte med ei veninne som har en master innen næringsmiddel fag og hun mente det ikke var falig å starte litt tidliger. Eneste var at maven kunne bli litt hard)

En annen ting vi fannt ut med grøten var at hun spsite litt bedre når hun fikk den på dagen mens hun var opplagt og ikke på kvelden når hun var trøtt...

De fleste name it klærne er ikke så veldig store i str. De sitter ihvertfall fint på snuppa mi, som heller ikke er så stor :)

Skrevet

Har prøvd med det meste. Han er veldig ivrig i starten, og også når vi spiser. Han bruker å få mat når vi spiser middag, ca i 16-tiden, når han er ganske nyvåken fra dupp og i storform. Hiver innpå ca to teskjeer, men så er det full stopp. Og slik har det vært lenge. Uansett hva han får, så virker ikke som om det er smaken han misliker, er det samme med risgrøt, maisgrøt, grønnsaksmos med og uten klumper. Har stranda på potet og litt gulrot nå da, tenkt å holde meg til det noen uker.

Er name it lange i armene og ellers smal passform? Har ikke noe av det merket nå, hadde litt i str 50 og 56, men husker ikke tilbake;)

Skrevet

Min gutt er lang og smal...Klærne fra polarn og pyret og name it er kjempebra hos oss:)

Skrevet

Da skal jeg ta en tur innom i morgen, har vokst ut av alt i str 62, om mye av det vi har i 68 er for kort i armene. Så da blir det 74 og 80 fra nå av. Rart...storesøster var 1,5 kg tyngre, men brukte 62 myyyye lengre. Er noen ordentlige sjimpansearmer på knerten her altså;)

Skrevet

Min jente er 5 mnd og jeg trodde at hun ikke ville ha noe mat fordi hun spyttet alt ut igjen.

Men så lærte jeg fra helsestasjonen (vår helsestasjon er SUPER!) at ikke alle babyene KAN spise når de er så små. Det må læres, akkurat som mange babyer må lære å suge bryst/flaske. Det er ikke alle som vet hvordan de skal bruke tungen til å trekke maten innover i munnen, så det ender med at de dytter maten ut av munnen. Men det trenger ikke bety at mini ikke er interessert.

Med dette i tankene laget jeg nye posjoner med grøt, og utstyrte meg med masse tolmodighet. Setter også grøten i vannbad ved siden av oss, slik at den holder seg lunken lenger. Det tar fortsatt lang tid, men vesla begynner å bli flinkere. Hun er ivrig på maten, selv om veldig mye fortsatt kommer ut igjen.

Dette var min erfaring, håper det kan være til nytte.

Uansett lykke til, det går helt sikkert bra!

:-)

Skrevet

Jeg synes ikke dette er så aller værst jeg temine, med tanke på at du har et hjertebarn. Datteren min (også et lite hjertebarn) har ligget rett under 5 kg i en hel mnd, men nå på 5 mnd kontrollen har hun endelig lagt på seg. 62 cm og 5300 gram, hun er jo jente så tallene er jo litt lavere, men hun er fortsatt godt under nederste percentilen på vekt kurven. Men ser man på vekt i forhold til høyde så ser det bra ut.

Jeg har vært på helsestasjonen annen hver uke, noen ganger en gang i uken, bare for å veie siden vi fikk beskjed om å være oppmerksomme på vekten. Så lenge hun følger sin egen kurve er legene storfornøyd. Men skal si jeg ble superglad da hun tippet over 5 kg altså, og nå enda 300 gram til.

Stå på det kommer nok, så lenge knerten din virker glad og fornøyd så har han det bra :-)

Skrevet

Nei, er jo ikke så ille...men her er det vekt/høyde percentilen som er "verst". Der ligger han ganske akkurat ett halvkilo under nederste percentil. Det som bekymrer meg litt mer er at han nå ikke spiser så bra som jeg syns han har gjort før, og det vises jo på vekta og. Legger seg heller å sove uten mat om han er litt for sliten, og det er jo ikke bra. Uansett, var nettopp på kontroll på Riksen, der sa de at tilstanden ikke var så alt for ille, trenger ikke gjøre mer enn medisinering i første omgang. Skal ikke tilbake før om ett par mnd, bare følges opp av lokalsykehuset.

Vet du har helt rett når du sier at det er viktigst at han er blid og fornøyd, og det er han jo. Stråler som ei sol hele dagen, sover godt (men må spise ofte på natta da...men det får han selvfølgelig lov til;))men jeg tenker sånn på om han skulle få omgangssyken, eller i verste fall trenge en ny operasjon nå, også ha så lite å gå på. Det er jo ikke usannsynlig.

Hva slags hjertebarn har du da Maya:-)? Er jenta di og nettopp blitt 5 mnd eller?

Skrevet

Knerten her spiser ett par teskjeer bra, og ivrer som bare det. Bruker hendene sine for å "trekke" skjea inn i munnen. Svelger og drar inn ei ny skje. Mye kommer ut selvfølgelig, men vi får da putta det inn igjen...ei kort kort stund. Så vil han ikke ha mer, kniper igjen munnen, dytter skjea mer bort enn inn, gråter om jeg prøver å presse han litt. Hjelper ikke med pause heller, det er liksom nok da.

Satser på at det ordner seg med tiden, takk for lykkeønskningene:D!!

Skrevet

Tulla mi blir 5 mnd i morgen, hurra for henne :-) Hun har total AV-blokk og ASD men fikk tettet hullet for ca. 1,5 uke siden. Jeg vet ikke hvor stor hullet var, men i alle fall så stort at det måtte tettes før planene, høyrehjertekammer ble alt for stort. Hun gik nesten ikke opp i vekt i flere uker, 20 gram i uken og sånn, også gikk hun litt ned i vekt fordi hun spiste veldig dårlig pga forkjølelse. Men nå etter inngrepet så har hun faktisk lagt på seg 270 gram på en uke, det er så utrolig godt å se umiddelbar virkning av opperasjonen altså. Hun har aldri gått opp mer en 100 gram i uken så dette er et kjempe sprang.

Skrevet

Så deilig å se at vekta går raskt oppover da:)!! Og gratulerer med 5mnd dagen i morgen;) Håper vekta her og gjør ett hopp snart, om vi ikke må vente til etter neste operasjon før det skjer da...

Har hun fått innlagt pacemaker, eller går det bra uten enda? Knerten min hadde eksterm pacemaker ei stund etter sin operasjon, men så ordna det seg selv og vi kunne fjerne den.

Skrevet

Ingen pacemaker her enda, håper at hun kan slippe men det er nok sansynlig at det kommer når hun blir litt større og er mer i aktivitet. Vi er til gjevnlige undersøkelser på Rikshospitalet og så langt er legene fornøyd så da er vi super fornøyd :-) Uansett, en pacemaker er jo ikke verdens undergang. Vi er veldig spent på neste kontrolle som er om 2-3 uker, da får vi svar på om alt er som det skal siden operasjonen og forhåpentligvis litt om hva vi kan vente oss fremover.

Lykke til med vekten, det er stas når det skjer :-)

Skrevet

Ja, er vel sannsynlig at det melder seg ett behov for det med tiden, men som du sier, det er jo ikke verdens undergang. Vi er heldige som får barn nå i disse dager, tenk hvor langt de er kommet med barnehjerter bare de siste årene:D Knerten vår hadde nok ikke overlevd hadde han kommet for 3 år siden fortalte de oss på riksen. Så glad vi fikk ei frik jente for tre år siden, og heller venta med han her til nå;)

Lykke til om ett par uker da, håper de tar seg tid til å svare på alt dere lurer på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...