Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

har nettopp blitt henvist til ivf av gynekologen min.

er ei jente på 21 som har prøvd i litt over to år!

gruer meg litt.. aner ikke hva jeg går til.

noen som vil fortell meg litt om ivf?:)

klem fra

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei:)

Ønsker deg velkommen hit til oss!

Skrevet

takk for det:)

Skrevet

Hei:-)

Velkommen hit!

Det er mye å si om ivf, både positive og negative ting.

Det er spennende iallefall! Endelig skjer det noe, etter en del år med prøving, for mange sin del. Men også slitsomt, det tar på både psykisk og fysisk.

Hormonstimuleringen er for noen slitsom, men for meg gikk det veldig greit. Vanligvis så tar du en nesespray i 2-3 uker. Den nedregulerer kroppens egne hormoner. Man kommer i en slags kunstig overgangsalder. Dette er for at legene skal ha full kontroll over hormonene i kroppen når man begynner å tilføre homoner. Det skjer ved at du setter sprøyter i magen i 10-14 dagers tid. Underveis er du på sykehuset og tar innvendig ultralyd for å sjekke hvordan eggposene utvikler seg. Når de er store nok, tar du en eggløsningssprøyte og etter 36 timer tar de ut egg. Det gjøres vanligvis i lokalbedøvelse (noen bruker kun akupunktur.) Noen synes dette er ubehagelig, mens andre ikke synes det gjør noe særlig vondt. Det er veldig stor forskjell på hvor mange egg man får ut. Noen får ut 2-3 egg, mens andre får ut 20.... Bioingeniøren legger eggene i ei skål og tilfører sæd. Dagen etter ser de hvordan det har gått med befruktningen. Og dagen etter der er det klart for innsetting. Det er en enkel prosedyre. Er ikke vondt og er fort gjort. Etter 14 dager skal du ta graviditetstest. Spennende!! Får du mange egg som blir befruktet, blir de fryst ned. De kan du få satt inn senere.

Lykke til!:-)

Skrevet

Hei:o)

Velkommen inn hit:o)

Hvilket sykehus tilhører du?

Skrevet

tusen takk for så fint og grundig svar litjpia77 og lillegull07:)

gru gleder meg til jeg får svar på søknaden og det endelig er min tur.. :)

Skrevet

takk for det Rose*snart klar igjen*:)

Skrevet

bea savner nurk i magen..

jeg har sendt søknad til porsgrund sykehus jeg! men jeg er i fra fr.stad :)

Skrevet

Hei AnnC!

Du har fått en fin oppsummering over her om hvordan dette foregår, så da gjenstår det bare for meg å ønske deg velkommen inn hit :-)

Ellers kan jeg kanskje føye til at jeg for min del kom inn hit først da jeg var i gang med mitt tredje forsøk. Og det var en lettelse å finne noen som var i samme situasjon som meg, og som satt på så mye erfaring og informasjon! Det har vært til kjempestor hjelp, og har faktisk hatt direkte innvikning på mitt eget løp (jeg har fått tips om behandlingssteder og -metoder som jeg har benyttet meg av). Så det er lurt av deg å oppsøke et forum som dette allerede nå. Du vil helt sikkert få stor nytte av det :-)

Lykke til!

Skrevet

tusen takk for det Astra71:)

er jo kjempe fint at det er et forum hvor man finner mennesker som er i samme situasjon som en selv. :)

lykke til du også :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...