W82 Skrevet 12. mars 2009 #1 Skrevet 12. mars 2009 Jeg blir så lei meg når jeg leser om alle som er redde for å gå til legen eller jordmor under svangerskapet pga av frykt for vekten. Jeg blir enda mer lei meg på vegne av alle de som har fått sine verste antakelser bekreftet. Jeg er selv godt overvektig - buksestørrelse 46 og bh-størrelse 100D. Før min første graviditet gruet jeg meg veldig til å gå til legen fordi jeg var redd for at han skulle tvinge meg på vekten. Jeg veide meg selv på forhånd, og når alt kom til alt spurte han meg rett og slett om hvor mye jeg veide - jeg svarte og han noterte. Det er ikke en spennende historie i seg selv, men poenget er at jeg hadde mannet meg så veldig opp fordi jeg forventet at han kom til å ha mange ubehagelige kommentarer på lager. Det hadde han ikke, men ikke alle er like heldige. Til alle dere vil jeg si at det finnes fantastiske leger, jordmødre og gynekologer som er der for å hjelpe dere, og ikke for å dømme dere eller være slemme. Det jeg også vil si til dere alle er at dere må ikke la legene skremme dere. Gå inn dit med den holdningen at legen er der for å hjelpe dere, men hvis du oppfatter noe av det han sier som negativt mot vekten deres, så si i fra. Ikke la dem tråkke på deg! Dere har ikke noe å skamme dere over, og dere fortjener den samme omsorgen som alle andre blivende mødre.
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2009 #2 Skrevet 12. mars 2009 Det var ett flott innlegg W82. Jeg har ikke fått noen kommentarer på vekta mi! Har en fantastisk lege og har møtt noen fantastiske jordmødre på sykehuset. Har gått til kontroll hver 14.dag pga diabetes. Jeg er enig med deg at dersom noen skulle få kommentarer, ikke finn dere i det! Selv veier jeg nå 95,5 kg. Gått opp 3,3 kg, og har maks 5 dager igjen av svangerskapet Blir igangsatt på tirsdag dersom det ikke har skjedd noe til da! Masse lykke til jenter! Vær stolt over dere selv! Det gjelder å ha mot, til å være den du er, og ikke miste motet, fordi du er den du er!!!! Ett motto jeg har
Beate og lille snuppelure:-) Skrevet 12. mars 2009 #3 Skrevet 12. mars 2009 Ja, jeg prøver å manne meg opp til å bestile første legetime. Kjenner at jeg gruer meg for å få kommentarer på at det var mye (veier 104 kg og er 163 cm høy) og at her må vi passe på for dette er risikabelt... Traff uheldigvis på en heks av en jordmor forrige gang jeg var gravid. Jeg var på ul i uke 32 for å sjekke at ikke morkaka lå i veien for livmoråpningen, da jordmora midt under ul begynte å snakke voldsomt om at dette var en megababy på mellom 5 og 6 kilo og at her måtte det skjerpes inn. Hva spiste jeg egentlig? Hun ramset opp og spurte og gravde, og befalte meg til å kun spise grovt brød med magert pålegg og grønn salat. Og jeg som hadde levd så sunt og aktivt hele svangerskapet, bare gått opp noen få kilo og fått masse positivt fra fastlegen. Knakk helt sammen jeg... Og da sa hun; jaja, men jeg ser at du har et skikkelig fødebekken, så det går sikkert bra. Uansett, jenta mi ble født 8 dager oer termin og var 3340 g, så hun jordmora kan ihvertfall kysse seg i ræva. Nå har vi også flytet til ny by siden sist, så den gode fastlegen er ikke den samme. Men skal heve hodet (er jo fornøyd med livets realiteter ellers) og få time til kontroll. Helsepersonell er der jo for å hjelpe, så det bør jo gå bra. Men kjenner likevel at jeg kvier meg... Uansett, takk for godt innlegg, det styrket!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå