Gå til innhold

Ble dere tilbudt samtale med sykepleier el når dere mistet?

doffine

Anbefalte innlegg

Er jo 4 uker siden jeg mistet. Men jeg sliter så enda... sover nesten ingenting... gjennopplever hendelsen om og om igjen... Og blir helt uttafor når jeg ser bebiser og gravide. Og gråter og gråter...

Og er utslitt av å ikke ha normalt søvnmønster.. Er stuuuptrøtt, øynene svir og er vonde, men så fort jeg llukker øynene føles de lissom helt våkne ut.. og jeg klarer ikke å komme lenger.. kroppen er vel i forsvar for ikke å ha mareritt...

Men til spørsmålet da... noen som fikk spm om samtale?

Jeg fikk ikke å lurer jo på om jeg kan få muligheten til det nå... om det er sykepleier eller sosionom.. er jo mega lange køer til psykiatrien.. og jeg er jo ikke koko.. trenger bare litt hjelp å fordøye dette...

Fortsetter under...

Uff. Det er ille at du har det sånn da. Jeg var til utskrapning i går pga blighted ovum, og fikk med et lite infoskriv hvor det bl.a. sto:

"får du psykiske problemer etter aborten, råder vi deg til å ta kontakt med sosionomtjenesten..."

Det må vel bety at du kan kontakte sosionomtjenesten på nærmeste sykehus (uansett type abort, sa/ma/bo)? Syns du skal prøve det jeg. Lykke til :-)

Hei

Jeg mista for 2 uker siden, var da 19 uker på vei og hadde en normal fødsel... Har fått tett oppfølging fra både jordmor som var med på fødselen og sosionom i etterkant. Har hjulpet meg kjempe masse med å fordøye sorgen. Er jo veldig greit å ha noen utenforstående å snakke med.

Du kan sikkert ringe jordmor å høre om du kan komme inn til samtale. Du blir sikkert tatt imot.

Jeg var i uke 10.. hvertfall i henhold til siste mens..

Jeg ble godt fulgt opp av legene.. Fikk komme akutt når jeg først skjønte jeg aborterte og fikk også cytotec og ble innlagt så jeg slapp å ta disse hjemme.

Fikk UL igjen fredagen.. jeg mistet en mandag. Så slik var det helt fantastisk.. Men jeg ble aldri tilbudt noen å snakke med.. Og det savner jeg... For nå er det gått en mnd og jeg har like vondt i hjertet mitt... Og ikke minst at jeg har mistet nattesøvnen.. Er ikke alle som skjønner at jeg faktisk er i en sorgprosess.. Noen sier jeg bare må ta å skjerpe meg, å komme meg ut.. Men hva er det godt for? Jeg havner jo i "kjelleren" igjen.. jeg takler ikke å se gravide og ikke barnevogner.. Jeg klarer ikke dette enda.. er altfor mye å absorbere, er for tidlig for meg å dra på kjøpesentre eller hilse på venner med små barn.

Takk å lov at dette forumet er..

Annonse

MA uke 12, undersøkelse på gyn en torsdag, cytotec hjemme lørdagen etter, og ellers ikke fått noe oppfølgning utover dette.

Jeg kunne også trengt å bearbeide litt, men her er jeg grønn når det gjelder rettigheter. Dessuten syns jeg det ofte kan være vanskelig å slå i bordet med rettigheter, føler det som at jeg må binde noen fast for at de i det hele tatt skal høre på meg....

Jeg snakker ofte med mannen min, ellers er jeg her inne!!!

Ellers vet jeg ikke om noen andre som kunne hjelpe. Fastlegen kanskje..

Hadde ikke denne siden vært så ville jeg hatt det enda værre... sambo han skjønner ikke min sorg. Han er jo trist å lei.. men han selv vet ikke hvor vondt jeg har det. Han prøver så godt å forstå... Så da er det også veldig godt å ha andre som desverre har vært i samme situasjon..

Jeg skal kontakte fastlegen på mandag... og mulig jeg også manner meg opp å ringer ahus...

Jeg har jo også en ordinær UL som skal avbestilles.. Jeg har virkelig ikke klart å ta den telefonen...

Uff - jeg kjenner meg sånn igjen i det du skriver...

Har heller ikke fått noen tilbud om samtale eller oppfølging. Jeg ba selv om å få en kontroll-time etter utskrapingen - de sa at det ikke var vanlig, men jeg kunne få hvis jeg ville det - det ville jeg!! Jeg vil sjekke at jeg ikke har rester osv... Fikk time 14 dager etter utskraping - det er altså 1 uke til.

På mandag ringte jeg fastlegen og ba om en time der pga at jeg hadde opplevd MA/BO og hadde hatt utskraping på lørdag - jeg fikk time i dag - skal være der kl 13. Jeg ringte for 2 dager siden og avbestilte både jordmortime den 02 april og ordinær UL den 22 april - det var kjempetøft, jeg gråt og gråt i telefonen - men jeg fikk full forståelse.

Sykmeldingen min går ut i dag og jeg har ikke sjans til å gå på jobben igjen fra mandag av - sånn som jeg griner innimellom. Tåler ikke så mye kjenner jeg uten at tårene sitter løst - så må få videre sykmelding!

Virker som det er utrolig dårlig opplegg, ingen opplegg i det hele tatt når man mister og når man har kommet så langt og tror at alt går bra - da er det ekstra sjokk når man mister. Dette ble oppdaget i uke 12 og jeg hadde offentliggjort graviditeten bare 1 uke før etter første jordmor kontroll - da virket jo alt bra!!!

Ring fastlegen du og ring Ahus for evt en kontroll time for å sjekke at alle rester er borte - det ville jeg ha gjort!!! Jeg tenker på Achieving my Everest... nicket - stakkars og hun har virkelig fått gjennomgå etter sine graviditeter - utskrapinger, rester osv.

Jeg føler virkelig med deg - ville bare fortelle det!!!

Stoooor trøsteklem fra

Uff så leit for dere som ikke får det tilbudet da. Stor trøsteklem.

Jeg må trolig ha vært på rett sted til rett tid da jeg hadde SA. Han legen på gynavd på STOlav var kjempe kjempe god der og da. Han forklarte oss at slik og slik er det når vi kommer hjem. Er det noe utover det som bekymret meg/oss så var det bare å ringe rett til avdelingen.

Det gjorde jeg noen timer senere, og jeg fikk sånn god hjelp av hun jeg hadde på telefonen. Bare det å vite at de er der og tar seg tid.

Nå to uker etterpå sitter jeg igjen med en følelse av at jeg har tross alt vært litt heldig oppi alt det trasige.

Traff forresten to av dem for noen dager siden da jeg var innom gynpoli for en sjekk, og fikk da spm om alt var bra med oss. Dette var av den samme legen som fortalte om saen.

Så til dere som føler dere litt utafor mas om en samtale med noen. Det skal de ta seg tid til.

Trøsteklemmer

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...