jj25 Skrevet 12. mars 2009 #1 Skrevet 12. mars 2009 Hei alle sammen! Jeg leste nettopp at alkoholfri øl og vin kan inneholde 0,7% alkohol, uten at leverandørene hadde plikt til å informere kundene om dette på etiketten.....noen som vet om dette stemmer?-og om alle alkoholfrie produkter inneholder dette, eller om det kan være mindre alkoholinnhold eller inget alkoholinnhold i noen produkter?? -Tenkte jo å kjøpe meg ei flaske alkoholfri vin til helga, da min kjære har bursdag, men først vil jeg gjerne vite litt mer om dette. Noen som kan hjelpe meg??
Krøllefrøken Skrevet 12. mars 2009 #2 Skrevet 12. mars 2009 Det vet jeg faktisk ikke, har jeg aldri hørt noe om. Men kan nevne at min samboer er svensk. Da vi har værtpå besøk hos familien hans i sverige når jeg har vært gravid, har jeg alltid takket nei til sånn cider de har som det er 0,ett eller annet alkohol i. Der drikker de den selv om de skal kjøre bil, og jeg har sett MANGE gravide som også drikker den. Så det er jo ikke akkurat mye alkohol det er snakk om, men jeg har jo da takket nei.. og fått mange rare blikk og kommentarer på det Så jeg vet ikke, om man skal være så forsiktig at man ikke engang skal røre det. Men synes jo det høres rart ut at en vare som skal være alkoholfri inneholder alkohol da?! For meg er det ikke så farlig å kjenne smaken av vin og øl at jeg må drikke det alkoholfritt, klarer meg helt fint uten. Men hvis man vil ha øl eller vin, kan jeg ikke skjønne at det skal være farlig å drikke det alkoholfritt.
jj25 Skrevet 12. mars 2009 Forfatter #3 Skrevet 12. mars 2009 Takk for svar LilleJenta med baby i magen! Nei, hørtes rart ut at de ikke var pliktet til å opplyse om det.-Men det skal vel ganske store mengder til for å få promille av det. Vet ik om jeg vil ta noen sjanser, så jeg skal rett og slett kjøre innom et vinmonopol og sjekke det ut =)
Galathea73 Skrevet 12. mars 2009 #4 Skrevet 12. mars 2009 Hei, ang. den alkoholfrie vinen de har på polet er det visstnok to måter å lage den på, den ene er veldig saftaktig og ikke egentlig vin (ikke gjennomgått gjæring tror jeg), mens den andre er vanlig vin som man har fjernet alkoholen fra. Den siste er den beste, og det er kanskje den som inneholder spor av aklohol? Ariel heter den, ikke akkurat terningkast 6, men helt ok. Hvis det er under 0,7 % det er snakk om, er det nok ingen grunn til bekymring. Veit ikke hvor mye alkohol nybakt gjærbakst inneholder, men noe i samme gata kanskje? God feiring!
nutri Skrevet 12. mars 2009 #5 Skrevet 12. mars 2009 innhold skal deklareres på etiketten, også alkoholprosent så lenge det ikke er garantert alkoholfritt (altså 0%). Prøvde et par vintyper sist jeg var gravid som var på 0,5%. Hvitvin best.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå