Frøken Freken Skrevet 12. mars 2009 #1 Skrevet 12. mars 2009 Skal man gi smaksprøver av trinn-2-grøten også??? Snuppelure er 6 mpneder og etter at hun har spist maisgrøt i en måned har vi nå hivd oss på havregrøt. Jeg ga en hel porsjon med en gang - men så slo det meg etterpå at dette kanskje er feil???
Idun Skrevet 12. mars 2009 #2 Skrevet 12. mars 2009 Vi gjorde ikke det og begynnte med 6 mnd grøt før hun var 6 mnd. Vi slet med å få henne til å spise grøt, men hun likte den mye bedre og konsistensen er bedre også syns jeg (og kanskje hun?) Merket ikke noe på magen da, men i det siste har hun hatt hard mage to ganger. Sviske og malt hjelper.
Frøken Freken Skrevet 12. mars 2009 Forfatter #3 Skrevet 12. mars 2009 Snuppelure liker begge grøtene, selv syns jeg maisgrøten var best - men den fra 6 måneder er åpenbart grovere og sunnere. (Og det er ikke så viktig hva jeg liker;) Men kom til å tenke på at det vel ikke er gluten i maisgrøt - og at kanskje jeg burde hatt gradvis tilvenning på det. På den andre side - veldig tidkrevende og rart om man skal tilvenne gradvis for hver eneste grøt.
MammaKos Skrevet 12. mars 2009 #4 Skrevet 12. mars 2009 Spurte faktisk om dette på helsestasjonen idag.. HS sa at om hun spiser en hel posjon 4mnd grøt er det bare å kjøre på med neste trinn..
Idun Skrevet 12. mars 2009 #5 Skrevet 12. mars 2009 Det med tilvenning og smaksprøver handler vel også mye om at baby skal lære seg å svelge, kjenne nye konsistenser, magen skal jobbe litt annerledes og det å skjønne at det går an å bli mett av fast føde. Det siste tok lang tid hos oss, derfor er jeg litt forsiktig med å begynne med middag enda. Hun får smake litt etter mme, men foreløpig er mme "middag". For oss som ikke amminga funka for får vi bare håpe det beste på at magen tåler gluten - noe annet kan vi vel ikke...
Frøken Freken Skrevet 12. mars 2009 Forfatter #6 Skrevet 12. mars 2009 Idun - hva mener du når du skriver "skjønne at det går an å bli mett av fast føde" Hender det at de ikke forstår at de er mette, liksom? FOr det har jeg lurt på når det gjelder tuppa mi - hun har alltid spist lite for egen alder og vekt når det gjelder mme, men kunne raskt spise fulle grøtporsjoner.
Idun Skrevet 12. mars 2009 #7 Skrevet 12. mars 2009 Ja, snuppa her er jo også sånn at hun drikker lite mme ifht de magiske tallene på NAN-pakka ;o) Det jeg mente er at det tok lang tid her i huset før vi kunne starte et måltid med grøt istedet for flaske. Når sulten river i magen (høres ut som om jeg sulteforer jenta mi ;o) og en kun er vant med at flaska stiller sulten tok det tid før hun godtok at grøt er mat, og "JA, jeg blir mett av dette også!" Skjønte du det?
Frøken Freken Skrevet 12. mars 2009 Forfatter #8 Skrevet 12. mars 2009 Ja nå skjønte jeg det! (Litt treig;) Hender at jeg lar henne drikke litt før grøten hvis hun er veldig sulten. Takk for tilbakemeldingne!
husmus &2 Skrevet 12. mars 2009 #9 Skrevet 12. mars 2009 jeg blander meg inn...HS nevnte for meg på 3 mnd kontrollen at jeg burde begynne med glutenfri. Da jeg snakket med henne på tlf forrige uke grunnet prompens magre vektoppgang (som forøvrig er nornal) nevnte hun IGJEN glutenfri. Hun presiserte dette vel hysterisk, så jeg bare lurer på hvor hysterisk dere føler gluten/glutenfri er? Det er jo helt åpenbart at hs mener forskjellig på dette området. Jeg er nemlig i tvil nå om jeg skal begynne med gluten. Kjøpte maisgrøten i dag og tenkte å bytte til den istedet for risgrøten som er glutenfri.
Frøken Freken Skrevet 12. mars 2009 Forfatter #10 Skrevet 12. mars 2009 å - er det gluten i maisgrøten? Der ser du hvor mye jeg får med meg. Jeg prøver å si til meg selv at barn også vokste fint opp uten dib og alskens regelstyrt atferd for foreldre - så for de fleste vil jo begge alternativ gå strålende. Det er vel gjluten i malten også? Jeg konstaterer i allefall at det er vanskelig å forholde seg til helsesøstrene. Men heldig er du som i det minste får tak i din på telefon.
Mor Løvehjerte Skrevet 12. mars 2009 #11 Skrevet 12. mars 2009 Husmus: Er ikke maisgrøt også glutenfri?? = / Ang. HI's spørsmål, så blandet vi 4 mnd.- og 6 mnd.-grøtene, fra at det først var mest av det første, til at det senere ble mest av det siste og til slutt kun 6 mnd.-grøt. Og det var mer eller mindre fulle porsjoner hele veien. Er for å lure i vesla mat! : D
Gjest Skrevet 12. mars 2009 #12 Skrevet 12. mars 2009 Varierande praksis på dette med gluten. Somme helsesøstre vil at ein skal vente med å introdusere det, medan andre meiner at ein kan gi dei litt heil frå begynnelsen med fast føde. Trur eg ville sett det litt ut i frå allergirisikoen i slekta og kva som "passa best" for oss. Men det med gradvis tilvenning virkar mest "logisk" i mine øyre, spesielt om ein ammar, for då bør ein jo introdusere gluten menst babyen har mm som "beskyttelse".
husmus &2 Skrevet 12. mars 2009 #13 Skrevet 12. mars 2009 Jeg antok at det var gluten i maisgrøten siden det ikke spesifiserer at det ikke er det, slik det gjøres på risgrøt pakken. Men er det gluten i malt? Det ante jeg ikke! Jeg vet ikke hvor hysterisk jeg skal være på dette. Jeg har INGEN allergier, mens mannen min er det litt mer ymse med. Hans mor påstår at han har, mens jeg er mer skeptisk. En av de er vel lettere glutenintoleranse. Men jeg er ikke helt overbevist. Jeg er nok kanskje litt, "neida vennen min du har ikke brukket armen, det er helt naturlig at den henger rart". Mens han er blitt proppet full av alle slags lidelser, og han har ingen av de. Etter min mening. hehe.
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 12. mars 2009 #14 Skrevet 12. mars 2009 Husmus; det er ikke gluten i maisgrøt!! Mais er mais, ikke mel;)
Frøken Freken Skrevet 12. mars 2009 Forfatter #15 Skrevet 12. mars 2009 Husmus - high five! Det var en annen som påsto at det er gluten i malt her inne. En digresjon fra virkeligheten: - jeg er på kveldsvakt, mannen min ringer og sier han har vondt i magen og føler seg så dårlig, jeg sier såså vennen min, legg deg nedpå litt, legger på telefonrøret og sier til medarbeiderne min at mannen min er så utrolig pinglete og blablabla en time senere ringer de fra sykehuset og ber meg komme da mannen min er innlagt med sterk matforgiftning. Ups.
MissKitty Skrevet 12. mars 2009 #17 Skrevet 12. mars 2009 Hehe, sånn går det når kara er hjemme alene en liten stund. Han hadde kjørt i seg for noe a?
Mor Løvehjerte Skrevet 12. mars 2009 #18 Skrevet 12. mars 2009 Nemlig! Digg å ha rett forresten! ; ) )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå