Gå til innhold

Flere nattevandrere?

Anbefalte innlegg

Småtten min flytter seg hver natt rundt en halvmeter nedover i senga. Jeg legger ham med hodet øverst på lammeskinnet, og om morgenen ligger han med hodet helt nederst på lammeskinnet, og hele kroppen nedenfor. Føttene er gjerne helt nederst i senga, og han ligger helt på siden av sengen (mot meg - senga hans står inntil vår, på min side). Fordi han kommer nedenfor den sengebeskytteren ligger han gjerne med ei hånd utgjennom sprinklene også.

Dyna tar han heldigvis med seg nedover på sin nattlige ferd. Han veiver vel kanskje litt med armene underveis? Jeg er litt stressa på at han skal havne under dyna, men det går altså bra. Har funnet ham med dyna litt over ansiktet noen ganger, men da har han "sagt fra", så jeg har våknet av kavelydene hans.

Noen flere som har slike nattevandrere? Setter dere inn tiltak? Jeg vurderer å legge en planke eller noe på tvers av senga hans, slik at jeg kan finne han igjen i nærheten av der jeg legger ham.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139791116-flere-nattevandrere/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Frøkna mi vandrer ikke så mye som ungen din, men hun kaver fælt innimellom! Har flere ganger måttet "hente" henne fra nedi dyna, og hun havner godt ut på sidene også. Har bekymret meg litt, fordi man har hørt skrekkhistorier -er det mulig å bli kvalt av egen dyne? Jeg reagerer både på veldig mye kaving og også når det er "for stille", men når man selv sover dypt eller er i et annet rom må man jo bare stole på at det går bra...

Så i en bok at man skulle legge ungen nederst i senga, slik at de ikke kom under dyna, men det hjelper jo ikke når de beveger seg sidelengs også?

jeg har rullet et pledd som jeg har lagti enden av senga, så at lillegutt ikke vandrer nedover. Mitt problem er at han kaver sånn med beina nå at han sparker dyna oppover. Våknet en natt av at han hadde sparket seg helt opp i senga, og hadde dyna over hodet.. da fikk jeg panikk!!

Så jeg kan ikke ha dyna for nært haka hans. Har et tynt pledd under dyna istedet.

Sånn kan det også gå..

Jeg pakker ham også inn i et teppe, men han klarer å baske seg ut av det på mystisk vis. Var på samme vis i natt også. Fant ham igjen nederst i senga, helt inni sida, med ei arm ut gjennom sprinklene.

Men å brette sammen et pledd og legge som "sperre" var jo enkelt og genialt da! Mye koseligere enn å sette en planke eller noe som sperre, som jeg tenkte på. Da blir det gjort før småtten skal legge seg i kveld. Takk for tipset, anema80! :)

Annonse

PS, de siste dagene har frøkna vår begynt å få mer kontroll på kroppen tror jeg. Hun sover mer på rygg, og når jeg ser til henne kan hun ha snudd seg både fra side til rygg og til andre sida! Og interessant i denne sammenheng, da har hun også kavet seg mye mindre nedover i senga! Kanskje hun ikke trenger det når hun får snudd seg dit hun vil?

Jeg fant en sovepose på Ikea som kanskje kan være redningen for nattevandrere: http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/20150550

Har kjøpt den selv, og synes den er kjempegrei å bruke! Min lille gutt har nemlig en tendens til å sparke av seg både pledd og dyne, men det klarer han ikke nå. :)

Hm...kanskje vi må prøve en sånn sovepose? De to siste nettene har jeg bretta et svært strikkaullpledd og lagt oppå den nederste delen av dyna hans. Likevel kommer han seg et godt stykke nedover i senga, om enn litt kortere enn før. Bra kraft i en sånn liten kropp...

Er litt redd for å forandre for mye på "sengemiljøet også", for han sover jo så godt om natta. Skal prøve å legge noe mer i fotenden først, tror jeg. Hvis det ikke funker så må vi kanskje prøve en sånn pose. Takk for tipset! :)

Jeg fikk beskjed på sykehuset at babyen skal ligge med føttene helt nede i sengen, dvs så langt ned i sengen at føttene er inntil kanten. Da kan de ikke ake seg under dyna.

Det fungerer fint her. Dessute pakker jeg henne "burito-style" slik at hun ligger oppå dyna med den pakket rundt.

Ellers så har man jo slike babysafer:

http://www.going.no/asp/webshop_vare.asp?vareID=130&varegruppeID=33&vareundergruppeID=54

De har også på babyshop, den er helt lik "Going" sin, men der var den enda dyrere. Jeg har den fra babyshop som jeg brukte på forrigemann, brukte den til han var ca ett år. Men da var han så råsterk at han tumla seg rundt likevel.

Ja, jeg vurderer pose... Men tror jeg prøver ut Ikea sin pose i så fall, siden den koster bare hundre kroner. Har jo ikke stropper, men det trenger han jo uansett ikke ennå.

I kveld har jeg satt ei stor eske i fotenden på senga, slik at han forhåpentligvis ikke kommer seg nedover. Det passer dårlig å legge ham i fotenden, med tanke på trekk fra vinduet osv. Håper løsningen med kassa funker! :)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...