Gå til innhold

10 mnd og vil nesten ikke spise

Anbefalte innlegg

Skrevet

Om morgenen er det bare litt melk og til nødens 3 skjeer grøt. Til lunsj spiser han litt brødskive ,men for å få i han litt må det være prim.

Til middag er det eneste han vil ha kjøttkaker på glass og melk. Da kan han spise halve glasset.

Til kvelds igjen blir det melk og prøver først med grøt..så litt brød.

Kjenner dette er slitsomt. Før spiste han det meste og han la på seg.

Aner ikke om han har lagt på seg så mye nå.

Han har også hatt høy feber i 3 dager nå og da skjønner jeg at matlysten ikke er der men det er jo utenom også.

De sier at de spiser det de orker...men han blir vel ikke mett på 3 skjeer med grøt ? når han før kunne spise opp hele bollen på 5 min.

Vi har prøvd grøten kald/varm,tynn/tykk og med gruktmos oppi.

Noen andre som har det sånn. Kan det bare være en fase ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har lest at barn på ca ett år kan være litt uintressert i mat. Han nærmer seg jo det, og det kan jo derfor være en fase? (Kilde: Lille venn, hva nå? Gro Nylander)

Ellers kan det visst hende at barn får spisevegring etter en sykeperiode fordi foreldre har mast om mat når barnet ikke er i form og egentlig ikke har lyst på..Men du sier jo at han hadde dårlig appetitt også før han ble syk.

Ellers tenker jeg litt som så at så lenge han ellers er våken, blid og produserer skitne og våte bleier er det ikke så farlig så lenge han får i seg melk..? Men du kan jo godt ta ham med på helsestasjonen å veie ham, og høre hva helsesøster sier om vekt og allmenntilstand?

Skrevet

Jeg har også en på 10 mndr. Hun nekter totalt og spise grøt etter at hun var syk ved juletider.Nå blir det brødskive med litago prim ( jernberiket ) eller litago brunost ( jernberiket )makrell i tomat eller leverpostei. Hun får eple saft m c-vitamin og drikke for og øke jernopptaket i tillegg til mme.

Hun spiser ca 1 brødskive til frokost .

1/2 brødskive til lunsj og litt frukt.

Litt frukt ev, noen lazy town kjeks til mellommåltid. ( kjeksen blir som og spise grovbrød m brunost ifløge klikk.no sin test )

1/2-1 8mndrs middagsglass til middag eller det vi spiser.

1/2 brødskive til kveldsmat.

Det er jo ikke rart at han ikke vil ha noe særlig med mat om han er syk med feber. - Men ingen barn sulter seg. Det er sikkert bare en periode.

Men jeg opplever at datteren min spiser MYE mer om hun får mat hun selv kan holde i hånden. Blir litt griseri men det er jo også god trening.

Skrevet

Takk for svar :)

Han drikker endel melk. Han drikker fortsatt Nan2. Siden han ikke spiser så mye så får han ihvertfall i seg endel viktige stoffer der.

Han er ikke noe glad i klomper. Det bare spytter han ut igjen. Ihvertfall nå som han har vært syk. Da skal til og med bananen være helt most.

Gleder meg til han blir helt frisk igjen og vi kanskje kan få en litt roligere natt.Men vi har "skjemt" han litt bort med at han kan sove sammen med oss så da blir det nok en liten kamp den først natta i sin egen seng på sitt eget rom... :)

Skrevet

Takk for svar :)

Han drikker endel melk. Han drikker fortsatt Nan2. Siden han ikke spiser så mye så får han ihvertfall i seg endel viktige stoffer der.

Han er ikke noe glad i klomper. Det bare spytter han ut igjen. Ihvertfall nå som han har vært syk. Da skal til og med bananen være helt most.

Gleder meg til han blir helt frisk igjen og vi kanskje kan få en litt roligere natt.Men vi har "skjemt" han litt bort med at han kan sove sammen med oss så da blir det nok en liten kamp den først natta i sin egen seng på sitt eget rom... :)

Skrevet

Du skriver at mini ikke liker klumper. Her i huset er småfolk sin nattagrøt (m/ris og pasta) veldig poppis. Tar på kanel, og da gaper hun høyt! Grøten er veldig "fluffy" og veldig fin og myk! Jenta mi er og 10 mnd, og har akkurat vært igjennom en vil-ikke-spise-periode, fryktelig slitsomt. Plutselig en dag løsna det! Ser andre og nevner at de små vil spise selv, det vil definitivt tuppa mi og. Vet ikke hvordan dere pleier å gjøre det rundt middag f.eks. La mini sitte ved bordet og smake på det dere spiser. Det er på den måten frøkna mi har "utvidet horisonten" når det gjelder mat :) Hun foretrekker hjemmelaget mat fremfor kjøpeglass!

Har du prøvd yoghurt? Det skal man kunne introdusere ved 10 mnd alderen. Det er også veldig populært her!

Skrevet

Da skal jeg prøve den nattgrøten:) Det som er litt teit er at vi spiser middag ganske sent..pga jobb. Så når vi spiser middag er det kveldsmat for han og da blir det melk og grøt. Men hvis jeg prøver den nattgrøten da så går det kanskje og få i han litt. Men jeg tror faktisk han har hatt /har litt halsbetennelse så skal ringe til legen ganske snart. fin i form om dagen men vanskelig om natta.

Han fikk smake på spaghetti igår og det syntes han var veldig godt. Så vi får prøve og ikke salte og krydre det så godt så vi kan spare noe til han da :)

Hva slags yoghurt prøver dere ut da ?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...