Gå til innhold

Gravid i utlandet - hva gjør jeg?

Romeren

Anbefalte innlegg

Hei!

Har nettopp funnet ut at jeg er gravid. Er ikke langt på vei (etter min beregning 3 uker), men jeg lurer på hva jeg skal gjøre nå. Jeg bor her i Roma dette semesteret, fordi jeg er på Erasmus-opphold. Har tenkt på å oppsøke lege, noe som sikkert er en god idé, men lurer likevel på om noen har noen helt konkrete råd om hva jeg bør gjøre med kroppen min. (Om jeg bør ta noe kosttilskudd eller lignende, hva jeg absolutt Ikke bør spise etc.) Har lyst til å høre med dere, fordi jeg kan tenke meg at legen jeg eventuelt møter her kan ha råd som avviker fra norske leger, og det kan være greit å samle meninger fra ulike hold. (Jeg har forresten allerede bestemt meg for å se bort i fra rådet om å ikke spise melkeprodukter som ikke er pasteurisert, for etter et raskt blikk i hyllen på supermarkedet her nede ser jeg at nesten ingen er behandlet på denne måten.. Og hva er forresten problemet med litt rødt kjøtt?)

Fortsetter under...

hei!

når det gjelder matvarer finnes det haugevis av nettsider, stol på næringsmiddeltilsynet o.l. kilder, ikke les alt alle sier på nettsider som denne... lett å bli gal :) unngå alkohol, selv om erasmus-livet kanskje ikke blir det samme. Jeg har derimot et par andre råd som kan være fint å huske på i utlandet:

Oppsøk lege i Roma, men det er lurt å melde fra til fastlegen din hjemme også, og søke om fødeplass. Det anbefales jo å fjøre før uke 10, hvertfall i oslo, og du aner ikke hvor arrogante de kan være i norsk helsevesen om du søker i uke 30 når du flytter hjem igjen. (jeg har prøvd) Avtal gjerne med jordmor på helsestasjon o.l. at du får time når du tenker å dra tilbake, slik at du er inne i systemet. Jeg måtte vente lenge på time og alle sa til meg at jeg skulle ha kommet før, selv om jeg hadde hatt oppfølgning i utlandet. Husk også e-111-kortet, du har krav på å få alle utgifter i EØS-land refundert når det gjelder svangerskap. bare å kjøre på med legetimer, altså!

Lykke til og ha det gøy på utveksling!

Jeg har kjøpt og tar noe som heter folitex (400 microgram). Jeg regner med det går greit. På apotekene har de egentlig ikke vært i overkant hjelpsomme... Jeg fant forresten også ut i dag at det var litt utenksomt av meg å dra på legekontoret uten min partner Det første de spurte meg om var om jeg ville "gå videre med graviditeten eller ikke", og det var før jeg hadde fått testen endelig bekreftet ved blodprøve. Det er sikkert et standard spørsmål, men som ung, gravid og utenlandsk kan man lett føle seg litt stigmatisert i slike situasjoner ... (Her i Italia er jo abort fremdeles et stort tabu.)

Hva mente du forresten med at jeg får alle utgifter refundert? Mener du når jeg kommer hjem? Jeg viste nemlig kortet mitt til legen ved en analyse-klinikk i dag, men jeg måtte jo betale likevel...

Angående noe helt annet: Har du bodd i Italia under graviditet? Hva bør man, eller bør man ikke, spise? De siste ukene har jeg spist og drukket (nesten utelukkende) omtrent alt hva norske myndigheter har frarådet meg å spise. Parmaskinke, parmasan, annen (upasteurisert) ost og jeg har drukket MYE vin. Med andre ord: Tar man bort alt det det bugner over av på supermarkedene som man IKKE kan spise, hva er det igjen som man BØR spise?

Setter stor pris på gode tips og kunnskap fra andre som har vært i samme situasjon!

Betalte du full pris? Ta vare på kvitteringene, som norsk trygdemedlem skal alle utgifter mht. svangerskap dekkes. De største legekontorene og sykehusene kjenenr godt til e-111, og du slipper å legge ut, men på mindre eller private steder kan det hende du må bli refundert av HELFO (de som utsteder kortet) i ettertid. Men hvis du går til private klinkikker, dekkes bare samme andel som det italienske trygdesystemet dekker.

Har ikke bodd i italia under svangerskapet, men har til vanlig italiensk kosthold og har merket at favorittene er frarådet av de fleste... Når det gjelder ost kan jeg anbefale oster som "smøreoster" i boks, som ofte er pasteurisert. Jeg vet at det ikke er det samme som fersk ost, men de funker godt i matlaging og til brød likevel! og er billigere....

Hvis du har fryser kan du handle inn parmaskinke og alt mulig annet kjøtt, fryse det i tre døgn og fråtse så mye du vil etterpå. Ellers er jo alt som er frukt og grønt supert, så lenge det er vasket. Mye gode vegetarpizzaer og -pastaretter i italia. Legger ved to fine linker om hva du kan/bør spise.

http://mammanett.no/graviditet/livsstil/graviditet_og_kosthold

http://www.nettdoktor.no/graviditet_foedsel/artikler/graviditet/gravidkost.php

lykke til og gratulerer, forresten!

Annonse

heisan, ser du tar folidex, sa du har begynt bra. bor i roma sa vet at de er litt mer hysteriske her enn hjemme. Men du bor ligge unna vinen. Nar det gjelder skinke eller salami sa bor du ihvertfall ikke spise pa agriturismo, eller vaere forsiktig med lugubre spisesteder, pa butikken er det vanligvis kontrollert. Salat bor du spise hvis du vet den er vasket godt, ville ikke spist salat fra mcdonalds f.eks. nae det gjelder a fa tilbakebetalt utgiftene, vet jeg ingenting, da jeg er resident her og bor her fast. Hvis du bor i sentrum, er de flinke pa Ospedale fatebenefratelli isola tiberina, bestill i god tid de undersokelsene du vil gjore, da betaler du bare il ticket. Uansett lykke til.

Når det gjelder mat så er vi nok i Norge litt mer hysteriske enn i Italia. Jeg husker fortsatt første gang jeg var hos en vennine og skulle feire at hun var gravid... Da var det pasta med blåskjell og skaldyr etterpå. Og hun skyldte nedpå med hvitvin. Jeg prøvde hinte innpå at blåskjell nok ikke var det beste når man var gravid, men alle trodde at jeg tullet og synes det var en god spøk... middagen ble avsluttet med amaro.. men hun tok ikke kaffe.. for det var ikke bra...!! Uansett, de har en skjønn liten datter i dag!!

Jeg er nok noe mer forsiktig... selv om svigers ikke skjønner at jeg sier nei til vin...

Lykke til!!!

det med alkohol i svangerskapet har ikke italienere skjont helt, men sa er de mye mer hysteriske pa andre omrader. mye oftere kontroller, ikke kjore buss, tidlig ut i permisjon, vedlig noy pa vekten til mamma, ikke gjore sann og ikke gjore sann, men vin og skaldyr gar "bra".. Ville heller tatt en kaffe for mye enn hvitvin og amaro for a si det sann. uansett lykke til videre til begge to.

Takk skal dere ha!

Ja, de er kanskje litt mer nøye på det med kontroller, for jeg skal til legen allerede på onsdag (og det er vel kanskje litt tidligere enn hva som er vanlig i Norge?) Jeg er 7 uker på vei i dag, etter min beregning. Har lest på en italiensk side for gravide, at de ikke anbefaler å nekte gravide et glass god rødvin til maten (eller en øl til pizzaen ;-)), noe som jeg i og for sett synes høres fornuftig ut. (Nå har jeg imidlertid ikke drukket mer enn et par slurker selv...) Trener (jogger) gjør jeg imidlertid, og det kommer de sikkert til å synes er helt uhørt! Hm... kulturforskjeller dette. (Samtidig er det jo et tankekors at skandinaviske damer spontanaborterer oftere enn andre.. Kanskje vi må lære oss å slappe av litt mer ;-)) Uansett: Tusen takk for alle svar, og vi skal nok finne ut av ting etterhvert. (Selv om det fremdeles er et ganske stort sjokk!)

alfemminile.com

her finner du sikkert tips og raad etter italiensk standard.

Og et dumt sporsmal?? Kordan far du de 3 siste bokstavene i alfabetet, nar man ikke har dem pa tastaturet og ikke virker hurtigtastene annet enn i word document.

Annonse

Jeg lurer faktisk på en ting til: Skal på første legetime i dag, er nå (etter min beregning) 7 + 4. Dere som har bodd/bor her, og kjenner rutinene: Hva skal jeg forvente, og hva finner de ut? (Jeg, som de fleste andre i samme situasjon, er nemlig veldig nysgjerrig på om det fremdeles er liv der inne..)

Kanskje litt seint a svare no da, hvis det er en undersokelse pa sykehus er det vel gjerne en vanlig gynekologisk undersokelse de de sjekker om livmoren har vokst, har du privat lege sa e d mulig de tar en ultralyd ogsa, men det er vel kanskje forskjellig fra plass til plass. Du kan jo bestille en pa Bios eller Artemisia eller noe annet privat senter. Du blir vel veiet og malt blodtrykket pa. De skriver ut en liste pa hva som skal sjekkes i blodproven osv som du da tar med til neste kontroll, som er vanlig om ca 1 mnd. de forteller deg om den videre gangen i det hele og kanskje om de "obligatoriske" undersokelsene framover.

Jepp, det stemte ganske godt. De spurte meg mye om sykdommer i familien og slikt, veide meg og tok en gynekologisk undersøkelse (men fortalte meg ikke noe om den etterpå, merkelig nok). De tok ikke blodtrykket... Så fikk jeg avtale for ekografi (ultralyd??) 23 april, og en haug med papirer for hele tre tester som jeg imidlertid, så vidt jeg forstod, kunne komme innom å gjøre når som helst en morgen. En av dem var en HIV-test, og det verste er at jeg gruer meg mer for den enn noen av dem andre.. : ( Får tenke på den som en standard prosedyre!!

Takk for gode tilbakemeldinger, og jeg håper alt får som det skal i ukene framover!! Forresten: Bor dere, eller har dere bodd i Italia? (Og hva gjør dere her??)

Ecografia = ultralyd, da er du vel ca. 11+6. Sa ser du tydelig babyen i magen, slipper a vente helt til 18 uke slik som hjemme, men du skal vel ta en "morfologica" ca 20 uker tror eg. Det er helt normalt a sjekke hiv- Standardprosedyre, er vel ikke i tvil om den blir negativ ;-) Kan like greit bli ferdig med blodproven med en gang, regn med kanskje 15 dager pa svarene. Bor her ja, gift med en Romer. Er typen din i Roma ogsa? skal du fode her ??Kan jeg sporre hvor gammel du er?

Det kan du: Jeg er 25 år (fyller 26 i april.) Jeg tok med meg kjæresten min fra Norge til Roma, og vi drar hjem igjen i slutten av juni regner jeg med. Så det blir fødsel i Norge (og et helnorskt barn, inspirert av Roma ;-))

Så det er du som bidrar til at fødselsraten stiger her i landet, altså! Så bra... Hvor langt er du på vei med din andre?

Horer til inne pa bli gravid, er i 4pp. Har en jente pa 2. Gjor mitt beste , det er jo sa fa mennesker i Roma ..knis ... ikke umulig at vi flytter til norge en dag. Du far finne et italiensk navn pa babyen da, sa har du verdens beste minne fra Roma turen ;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...