Gå til innhold

et mareritt å pusse tenner!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

jenta mi er 13mnd og har fått sju ni tenner alt. Problemet er å få pusset de.Hun kniper igjen munnen,kaster seg i fanget og hyler når jeg skal pusse. Førstprøver jeg den "snille" metoden,dvs få hun til å le og pusse raskt når hun gaper..men får jo ikke pusset ordentlig.Så b lir det å prøve å la henne holde børsten selv men seg pusser noe som går ca ett sek.Huff blir helt fortvilet jeg.Noen som sliter med det samme???noen som har noen pussetips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

skrivefeil..jeg mener sju tenner;)

Skrevet

Du er ikke alene!!!

Gutten vår er like gammel, og har 13 tenner som skal pusses...

På morgenen får han flux, så tar vi kampen med børsta på kvelden.

Han får pusse selv først, slik at tannbørsta ikke blir heeelt den store stygge ulven. Etter på er det bare å holde ham, pusse mens han hyler og bli ferdig med det.

Det må bare bli slik, for vi har prøvd sanger, tull og tøys- ja det meste!

Skrevet

En lang periode fra ca 12 - 13 mnd, var det stas med elektrisk tannbørste. Nå er den perioden over (19 mnd) og tannbørsten kastes både ut av vinduet og i do...

Skrevet

Samme her.. min er 12 mnd og har 7 tenner. Han nekter plent å la meg pusse i det hele tatt. Tar tannbørsten selv og "pusser" litt selv, og tygger, men det varer liksom i 4 sekunder. Han blir helt rabiat når jeg prøver.. Må man bare bli super streng og holde han fast??? Da må vi være to og da får han jo ikke akkurat noe mer lyst til å pusse tenner.

Skrevet

Vi sliter også med dette. Han er nesten 14 mnd og har 4 tenner. Pleier å la han pusse først selv, og så forsøker jeg å pusse etterpå. Men føler ikke at jeg får gjort det skikkelig, da han stritter så i mot.

Skrevet

Vi har brukt tannbørste siden poden var 5-6 mnd. Leking uten tenner først, deretter tannpuss når de første tennene kom. Rutine på at han pusser først mens jeg synger, deretter pusser jeg skikkelig. Om morgenen pusser vi tennen sammen, og da fåpr han pusse mine mens jeg pusser hans. Stor stas til tider. Har ikke begynt med flux. Han er 20 mnd.

Men siste måneden har han begynt å protestere mot tannpussen - spesielt kveldspussen. Resultatet ble at jeg ved fullnekt har lagt han på ryggen på gulvet, og deretter satt meg overskrevs på magen hans. Låser hendene med lårene langs siden mens jeg pusser. Har gjort dette 2-3 ganger. Ikke noe moro og kan virke brutalt.

Selve tvangspussingen gikk greit med sutring og noen tårer. Men resultatet var så og si umiddelbart og overraskende positivt. Om han tuller eller nekter nå, så spør jeg om han vil ligge på gulvet og pusse tennene. Da er opp med munnen. Protesterer og sutrer litt, sier det er Aua! (og det er det sikkert også for såre gummer og tenner som kommer), men tannpusse gjennomføres uten de større problemene.

Vet ikke om dette er å anbefale, og er sikkert flere "profesjonelle" med greie på barn som har sviende tilbakemeldinger på hvordan jeg håndterte situasjonen. Men det virket for oss.

Skrevet

vi plages skikkelig vi også, men beklager junipappa`07. det dere gjør er skikkelig overtramp mot barnet deres. En ting er å holde han fast å pusse "fort og gæli", men å sette seg over han og holde han fast og i TILLEGG true han med å gjøre dette, da har det gått alt for langt, og det MÅ jeg bare påpeke! Håper dere tenker litt igjennom og heller gjør det på en annen måte. Da pusser vi heller litt dårlig, enn at barnet mitt skal være redd meg. Uff.........

Skrevet

det virker heller ikke brutalt, det ER brutalt....

det er mange andre pusse tips som kan gjøres enn å misbruke makt på den måten!

Skrevet

Takk for tilbakemeldingene.

Men hva er mest overgrep - tvinge ungen til tannpuss med skriking hver eneste gang over lengre tid (som andre her gjør) med heller dårlige resultater og potensielle hull, eller vise at der finnes bedre alternativer og få gjort en skikkelig tannpuss?

Og å mene at barne er redd meg er et verbalt slag under beltestedet som innlegger ikke har NOE grunnlag for å uttale seg om. Men det er jo også symptomatisk for forumet her at personer skjuler seg bak anonym-nicket og legger inn krass kritikk. Burde visst bedre før jeg i det hele tatt engasjerte meg ...

Dette fungerte for oss, og ser ikke annet enn at det kom noe positivt ut av det. Men om der er "mange andre pusse tips" som kan gjøres, så tar jeg selvsagt imot slike - gjerne anonymt.

Skrevet

Kanskje er det feigt å være anonym og kanskje var det kvass kritikk, men jeg kunne også ha ordllagt meg på en helt annerledes måte, dermed føler jeg ikke at jeg ikke "gjemmer" meg bak anonymknappen. Så det får heller bare være. Bedre å si fra anonymt enn ikke i det hele tatt...

Og hva mener du da, hvis barnet ditt ikke er redd deg når du truer med hva som skal skje. Gaper han opp med en gang fordi han liker at du legger deg skrevs over han på gulvet og holder han fast med lårene? er dette noe han synes er morsomt siden han "velvillig" gaper opp med en gang? Det er å true barnet ditt med noe han ikke liker!

Det er iallefall IKKE overgrep når man IKKE gjør det du gjør!

Legger ved en link jeg raskt kom over, og håper du heller bruker disse tipsene enn det du har gjort til nå.

http://www.plusstid.no/skjonnhetogvelvere/stellavbarn/article11334.ece

Skrevet

Tann puss er ikke noe stas her i gården heller.

Fra han var 12-13 mnd til 18 mnd var det dårlig med tann puss jeg kom inn med tannbørsten i noen få sekundet og han ville absolutt gjøre det selv som innebar å sutte av tannkremen og ville ha mer

Når han ble 18 mnd bestemte jeg at slik kan det ikke fortsette, tenna kommer til å rotne bort å da var det rett og slett tvang.

Holdt han på fanget og åpnet munnen hans, ikke spesielt morsomt, men vi fikk pusset. Etter noen dager med tvang har tannpuss blitt mye lettere. Han protesterer fremdeles av og til med litt sånn "late som grining", men gaper opp og vi får pusset.

Skrevet

ja det blir helt klart en annen sak. Da protesterer han fordi han må gjøre noe som er kjedelig, ikke fordi han blir holdt nede i bakken!

må nok bli litt tvangspussing på de små, men som sagt det er en vesentlig stor forskjell på hvor mye tvang det er.........

Skrevet

Jenta vår er snart 14 måneder, og her er det pusse-nekt også. Kniper igjen munnen, vrir seg som ei katte ut av fanget.

Hun har nok ikke evner til å selv ta saken i egen hånd, dvs gi tannbørsten til henne og la henne pusse selv. Men hun får leke med den og bite på den lenge. Vi har prøvd sang og å få henne til å le og det meste egentlig... men når man skal pusse, spesielt i overmunnen, blir det gråt og "vil-ikke-overhodet".

Hun er for liten til å få forklart viktigheten av tannpussen. Ord som "tannråte" og "tannpine" ligger langt framme i utviklingen. Likevel har nå ungen åtte flotte tenner totalt, og disse ønsker vi å ha null hull i enn så lenge. Konklusjonen: Hun MÅ pusse tenner, morgen og kveld, enten hun liker det eller ikke. Og hvordan får vi gjennomført dette? Jo, ved å holde hendene med den ene månden og pusse i full fart oppe og nede, men grundig. Selvfølgelig setter hun seg til motverge, og vi utfører prosedyren under tvang. Men hva skal man gjøre..?? Alternativt la være å pusse tenner og heller prioritere barnets selvbestemmelsesrett. Hva blir resultatet da?? Tannråte og tannpine er det jo nærliggende og tro. Er DET god omsorg??

Det er jo maaaange ting barnet gråter for, min feks liker ikke skifte bleier, men det må jo gjøres. Så vi må jo bare overse gråtingen og gjøre det, fordi man kan ikke la være, og barnet er for lite til å forklare hvorfor. Barnet gråter også hjerteskjærende om hun ikke får sjokoladen hun har oppdaget.. Sorry, men å snakke om overtramp i en tid hvor man prøver å ta vare på barnet og oppdra barnet, det synes jeg blir for dumt ærlig talt---

Skrevet

Fortsatt en stor forskjell i mine øyne og holde hendene mens man pusser, enn å legge ungen på gulvet, sette seg over han mens lårene holder fast hendene for SÅ å tvangspusse! Hvis ikke det er overtramp så vet sannelig ikke jeg. og i ettertid true med at dette skjer igjen hvis han ikke gaper opp. Han var ikke stor denne ungen!

Så hvis du synes det blir for dumt så lurer jeg virkelig på hva som skjer bak de 4 veggene i norges land. Eller det vil jeg egentlig ikke tenke på lengre.

Skrevet

Her var det også full pusse-nekt; han ville ikke gape og skulle plent holde tannbørsten selv. Det sier seg selv at det ikke ble rare pussinga når ett-åringen skulle gjøre det selv:-) Det som hjalp her var at jeg kjøpte en ekstra tannbørste, så han får holde under tannpussen. Da leker han med denne, mens jeg får pusse som bare det:-)

Skrevet

Jeg er enig i at det er litt mye å sette seg over ungen.

Man må pusse tenna deres men det er å gå veldrastisk til verks.

Jenta mi er 22 mnd nå og i flere mnd var det full nekt for tannpussing, prøvde allt. men jeg ga meg ikke før tenna var pussa. Etter hvert skjønte hun at dette kommer jeg ikke unna så det er bedre å bare gape å få det overstått. Istede for å ligge der i ti minutter før man gaper.

så lenge hun hadde munnen oppe pusset jeg, selv om det var gråt i protest som gjorde at hn åpnet munnen. Ellers tok det mye lirking og luring. Jeg ble aldri sint det hjelper lite. Jeg bare sa at beklager men vi må pusse tenna slik at de holder seg sterke og fine.

Hun har ikke insikt i hvorfor man må pusse. Hull og tannpine er ord de ikke kan fatte i denne alderen, så man trenger ikke gå mer innpå hvorfor.

Tannpussen er nok en liten maktkamp. De vil ikke pusse tenna for de vil bestemme ikke for at det er fælt å pusse.

Så det beste er å aldri la de slippe unna fordi du ikke orker kampen, la de heller vinne på små filleting som ikke gjør noe.Og heller ikke bruke masse makt.

Det sagt om du holder ungen i handa med en hånd forde den ikke skal veie unna tannbørsten så er ikke det å bruke makt. Om du derimot presser ungens arm til gulvet/underlaget den ligger på er det å bruke makt.

Å være utholden er det beste

Skrevet

Er ikke helt enig der. Tvang er det nå uansett. Jeg bruker min makt overfor det lille barnet. I akkurat det tilfellet, så holdt det et par ganger, og så slipper familien og gjøre det flere ganger. Tror du barnet tok skade av det? Det tror ikke jeg. Da tar de i såfall like mye skade av det jeg gjør, med å holde hender og tvinge meg på. Man må jo ikke framstille det på lik linje med mishandling. Det var jo sånn det hørtes ut for meg. Man kan vel være uenig om metoder her. Men vi har alle forskjellige barn med forskjellige temperament.

Å true med det etterpå sier du. Hva gjør du da, dersom barnet gjør ting du ikke liker, eller han/hun ikke hører på deg. Bruker du overhodet ingen "hvis du gjør det igjen, så---)".

Men man skal være bevisst på hva man gjør som foreldre. Og jeg er meget klar over i hvilke situasjoner jeg bare tar over og utfører en handling selv om barnet ikke vil. Bading er et eksempel her. Hun vil ikke og gråter så tårene spruter. Men når det har gått en uke siden sist bad, så MÅ man bare, -nærmest ha en brytekamp i badekaret. Jeg synes ikke det er noe artig opplevelse, og gruer meg hver gang. Jeg kan ikke la være--- og hun er redd vannet. Hva gjør man? Tror du ikke vi har prøvd all verden av overtalelsesmekanismer? Kan ikke si annet enn heldige er de som slipper disse kampene, og de som bidrar til at Norge ikke mister anstendigheten i barneoppdragelsen...

Skrevet

Forslag:

Sett barnet på fanget. Klip hodet hans fast i armhulen din med hodet litt bakover og puss i vei. (min tannpleiermor brukte det på oss helt til vi var så store at jeg faktisk husker det)

Skrevet

Uff, ja vi sliter her også...

Gutten vår er straks 22 mnd, og har blånekta å pusse tenner i et par-tre mnd nå.

Jeg må legge han på stellebordet og holde fast armene hans med samme arm som jeg legger inntil kinnet hans så han ikke kan snu hodet begge veier. Jeg har fått taket på det nå, så det er ikke så vanskelig som det kanskje høres :)

Han har skjønt at jo roligere han er, jo slakkere holder jeg han, så selv om han fortsatt trenger å protestere i form av rop og skrik, trenger jeg ikke bruke særlig makt lenger :)

Synging eller annen form for distrahering funker ikke, da blir han bare rasende...

Skrevet

Jeg gadd rett og slett ikke å lese alle innleggene, så vet ikke om jeg gjentar noen her nå, men vi har det i allefall ikke slik at hun får pusse selv først!! Jeg tenker at da blir hun sur når jeg skal ta børsten fra henne for å pusse.. Så vi har det slik at jeg pusser først, så får hun belønning forå ha vært flink ved å pusse selv etterpå.. Hun har fem tenner som skal pusses, og vi pusser både morgen og kveld.. Hun har nok såre gommer og protesterer rimelig ofte.. Hun sitter på stellebordet mens vi pusser, så da legger jeg hodet hennes bakover i armkroken min, mens jeg tvinger opp munnen hennes med et par rene fingre..

Så pusser vi fort og greit uten altfor mye ramaskrik..

Jeg vil bare også få kommentere dette med anonym-knappen når jeg først er i gang her. Jeg misliker den sterkt.. Mange er direkte ufine så lenge de kan skjule seg bak den, og ville nok ikke turt å være så ekkel om de måtte vise nicket sitt.. Selv om de skriver innlegg som viser nick, så er du jo anonym hvis du har de rette innslillingene på profilen..?

Skrevet

skjønner ikke maset om at jeg er anonym når jeg skriver. Er ikke usaklig kvass når jeg skriver. Men det mener jeg, at det er VELDIG drastisk å pusse tenna på den måten junipappa gjør. Og det sier jeg fra om, selv om jeg er anonym.

Ufin? ekkel? nei det skal jeg ha meg frabedt å ha vært!

Skrevet

Men hvorfor må man være anonym?

Du er jo allerede anonym med det nicket som du er registrert med på forumet. Så den eneste grunnen til å bruke "Anonym" knappen er jo for at du ikke vil at andre skal koble ditt innlegg til din profil.

Skrevet

Pussing har ikke alltid vært populært her heller, men når vi pusser foran barnetv og bruker tid og slapper av (oppkaving gjør det bare værre) så går det til slutt. I perioder har vi brukt andre avledningsmanøvre, sånn som at den ene blåser såpebobler mens den andre pusser. Jeg er også enig i vedkommende som foreslo å bytte tannkrem.

Husk også at gommene kan være veldig såre og da er det sikker veldig vondt å bli pusset.

Jeg synes forresten også at tvang er en uting. Det er selvfølgelig viktig å få pusset tennene, men jeg tror man har tapt kampen når man må holde dem fast og tvinge opp munnen. Barna skal jo lære å pusse tennene, ikke at de må gjøre det fordi ellers skjer det noe skremmende og ubehagelig.

Skrevet

hva har det med saken å gjøre?

So what? nicket mitt er aldri vist på dette forumet, har spurt om to ting på dette forumet i hele mitt liv og da som anonym.

Uansett, det har ingenting med saken å gjøre.

Saken handler om tvanspussing!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...