Gå til innhold

metformin

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei hei

vi har akkurat blitt godkjent til prøverør, men er 10 mnd til vi skal dit første gangen

gynikologen min anbefalte meg metformin visst jeg var der å da hadde vi fått alle svar p bloprøver, at jeg har regelmessig el.

men nå vil han ikke gi meg det alikevell si jeg har fått posotiv tilbakemld fra prøverør..

er det noen her så prøver/har prøvd dette???

;);)

• 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det har nok en sammenheng med det at i Norge så er det ingen gravide som skal gå på Metformin pga lite forskning på dette området.

Jeg er diabetiker og har gått på Metformin,men så fort jeg ble gravid tok de fra meg medisinene og satte meg på insulin.

Ser at du skal inn til prøverør etterhvert,så rart du ikke kan ta metformin fram til da,da?

Hvorfor vil du ha metformin i grunn?

Jeg skal også inn til prøverør etterhvert(håper jeg..)gyn.legen min fylte ut papirene i går,så da er bare å vente på svar fra Riksen:)

Lykke til da!

Skrevet

Finnes en god del forskning på metformin under svangerskapet, bl.a forsker de jo også på det i Norge.

jeg går på metformin pga pcos og insulin resistens og jeg hadde fått gått på metformin hvis vi hadde blitt gravid.

Men jeg bor i Tyskland...

Metformin kan hjelpe hvis du har pcos og det senker faren for SA.

Antar du har pcos, at du derfor skulle få metformin...

Skrevet

Så rart at de har så ulik praksis på dette området??? Jeg er diabetiker selv og bruker Metformin, men legen min har også sagt at jeg må slutte med de og gå over til insulin om jeg blir gravid. De skal visstnok være skadelige for fosteret...

Skrevet

Da tar jo legen feil, finnes nok av forskninger som sier noe annet, men det man ennå ikke har forsket på er langtidsvirkningene for foster.

Dvs om metformin påvirker livet etter 5-10-15 år etter fødsel.

Men jeg antar metformin er kun blitt forsket på for oss med pcos/ insulin resistens men der er alle testene enige.

Senker faren for SA, reduserer faren for SS diabetis og har ikke noe negativ virkning på fosteret.

Men metformin er ikke offisielt tillat for svangerskap og de færreste leger er vel villige til å ta sjansen.

Mine gyns var greie, de ville gi det til meg på egen risiko fordi jeg visste mer enn dem om dette temaet.

• 3 uker senere...
Skrevet

tusen takk for gode svar,

jeg vil gå på metformin fordi jeg vet om magen sm har blitt gravide på dette, en lege(ikke fastlegen) jeg var hoss sa at hadde han vert fastlegen min hadde ha gitt meg det med en gang, han hadde så god erfaring med dette.

jeg har/har ikke pco, hehe

fikk vite av gynn første kontroll at jeg hadd pco men etter hvert gikk an frem å tilbake på det, men fast legen sier jeg har noen symptomer men ikke mye nåkk til å kalle det pco.

skal få metformin av fastlegen vss ikke jeg er gravid iløpet av 3mnd, hihi...

HI- byttet nick

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...