LoveLoveLove Skrevet 11. mars 2009 #1 Skrevet 11. mars 2009 Gutten vår (9 uker) har veldig mye luft (prøvd alt her...fenikkel, ammete, masasje ol) og mageknip. Fra han var et par uker har han slitt veldig med magen og til tider hatt skikkelig kolikkgråt og smerter. Han har gul-grønn bæsj i hver eneste bleie (som hårskum og noen ganger helt vannaktig) Ammer han, men har ikke nok mat (selv om jeg prøver alt for å øke produiksjonen), så han får ca 100 ml MME i løpet av et døgn i tillegg. Vi startet med ferdigblandet NAN, men etter et besøk hos lege (han hadde skikkelig stygge bleiesår pga konstant rennende bæsj), fikk vi beskjed om at vi burde prøve melkefri diett og Nutramigen som MME. Etter to uker på total melkefri (var supernøye) var det mindre gråting og kanskje tendens til mindre rennende bæsj. Men fortsatt veeeeldig mye luftplager og knip. Så vi startet med Minifom (utsatt dette så lenge vi kunne pga rapport fra Legemiddelverket) og dette gav bedring i luftplagene. Var ikke helt sikker på at dette med melkefri gav bedring, så vi prøve å gi litt NAN søndags kveld. Mandags morgen hadde guttebassen velding mye knip og gråt i søvne. Hadde også rennende bæsj og sov og dier urolig. Fikk selvsagt rød stump igjen også. Er ikke 100% sikker om dette var tilfeldig, men føler at dette skyldtes NAN dagen før. Han har ikke eksem eller noe, men er tørr i hodebunnen. Huff, dette blir langt og rotete merker jeg, men for å komme til saken. Jeg er nå på tredje uka uten melk. Han får kun Nutramigen samt Minifom. Han vil jo være dårlig i magen nå noen dager fremover pga NANen, men etter det.....Hva kan jeg forvente? Er dette snakk om allergi eller er det umoden tarm som han vokser av seg? Når kan jeg starte med melkeprodukter i min kost igjen? Har noen erfart lignende der babyen etter 3-4 mnd kunne få MM av mor med normalt kosthold igjen + Nutramigen? Hvordan bør jeg gå frem videre? Synes dette er veldig vanskelig å kartlegge? De tester jo ikke babyer heller. Er så usikker om jeg skal gi opp amminga og kun gi Nutramigen for å få full kontroll på hva han får i seg. Er jo så vondt å se på disse nydelige små som ikke får sove, spise eller slappet av uten å kaste seg og vri seg av smerte. Vi begynner alle å bli skikkelig slitne.
Linn77 Skrevet 11. mars 2009 #2 Skrevet 11. mars 2009 Hmmm, jeg kjenner meg igjen litt her. Vi hadde mye av det samme den første tiden, og det er ikke lett og vite hva som er årsaken og hvertfall ikke hva man skal gjøre! Har legen tatt prøver av han og sjekka om det er sånn at han er sensitiv til eller ikke tåler kumelk? Noen små er bare sånn fant jeg ut, og det eneste jeg kan si er at det er riktig det du gjør, holde deg litt unna melkeprodukter, samt grønne(sterke) grønnsaker, som kål ol, og selvfølgelig sterke krydde, løkarter osv. Jeg fant ut til slutt at det ble gradvis bedre og bedre av seg selv, og at det ikke spilte noen rolle fra eller til hva som ble gjort. Det skal sies at vi prøvde det meste inkludert all slags form for alternativ behandling, men ingenting hjalp nevneverdig, bortsett fra muligens akupunktur, som hadde litt effekt akkurat den dagen og ett par dager etter behandling... Hold ut, alt vil bli bedre, hvertfall sier min erfaing med akkurat det her det... Lykke til:-)
LoveLoveLove Skrevet 12. mars 2009 Forfatter #3 Skrevet 12. mars 2009 Takk for svar Linn. Håper selvsagt at det skal gå over etterhvert som tarmen modnes. Husker du hvor gammel nurket var da det bedret seg? Var det sånn at du da innførte en og en ting i kosten din eller hvordan gjorde du det? Håper så inderlig at han ikke er allergisk og at dette er umoden tarm. Føler at selve kolikken er bedre (gråter ikke sånne økter helt utrøstelig lengre), men har sinnsykt mye luft og dette plager både søvn og humør på han (knyter seg, gråter og kaster seg bakover). I tillegg virker tarmsystemet umodent eller irritert da han bæsjer 10 ganger i døgnet og har fått skikkeelige bleiesår pga syrlig gugge (tror dette skyldes NAN vi gav på søndags kveld).
LoveLoveLove Skrevet 12. mars 2009 Forfatter #4 Skrevet 12. mars 2009 Glemte å svare at vi ikke har tatt noen tester enda. Tror barnelegen mente det var noe vi skulle gjøre dersom det ikke endret seg etter 4-5 mnd. Har fått veldig lite info egentlig så er nok derfor jeg er så urolig ang dette.
fjummsi *med nr. tre i magen* Skrevet 13. mars 2009 #5 Skrevet 13. mars 2009 Jeg vet at mange babyer sliter mye med magen i starten, uansett hva man gjør. Det er rett og slett overgangen til å få mat i magen som blir trøblete. Å unngå ting han reagerer på kan være lurt - og jeg tror ikke dere trenger å vente så lenge om det bare er startvansker for tarmen. De fleste bør bli bedre i løpet av de første tre månedene eller rundt det - bare tenk på tremånederskolikk... Jeg tror man må belage seg på litt lenger med premature Så mitt forslag blir egentlig - forsøk å eliminere melk og evt. andre ting han reagerer på, og se om han blir bedre i løpet av en måned eller drøyt det. Om han blir bedre går det an å forsiktig gjenintrodusere matvarer - men ta en av gangen (f. eks. en hver dag). Om han fortsetter å slite så du blir bekymret er det lurt å ta kontakt med lege så klart.
Linn77 Skrevet 13. mars 2009 #6 Skrevet 13. mars 2009 Akkurat sånn var vår gutt også, og det varte en god stund! Når, som du sier, de lengre gråte toktene ikke var der lengre, gikk det bare en vei, oppover:-)) Du vil helt sikkert nå, merke at det blir bedre og bedre for hver dag, men med enkelte tilbakefall av og til. Ett skritt frem, to tilbake fant jeg ut:-) Men, det er lys i tunnelen når de avslutter de toktene! Det begynte og bli bedre når han var 4 mnd, han er nå seks, og helt kvitt det! Jeg begynte forsiktig med vanlig kost igjen når han bedret seg, men er enda forsiktig med melke produkter og sterke ting som hvitløk ol....
Linn77 Skrevet 13. mars 2009 #7 Skrevet 13. mars 2009 Og du? Jeg glemte å si at sånn syrlig gugge, som du beskrev det, var det hos oss også, virkelig etsende avføring rett og slett! Og det bedret seg også slik som alt annet:-) Jeg amma jo bare, så tror ikke det er NAN som gjorde det sånn altså.... Jeg vet at det er utrolig slitsomt den perioden dette står på, man har bare lyst til å kaste inn håndkle og sette seg ned og grine! Tro meg, jeg var milimeter unna og gi opp ammingen maaaange ganger!! Så orker du ikke mer, er det fullt forståelig:-))
Cognac Skrevet 13. mars 2009 #8 Skrevet 13. mars 2009 Dette hørtes kjent ut. Da gutten min hadde skreket i 3 1/2 måned prøvde jeg å bare gi han nutramigen i fire dager, samtidig som jeg pumpet meg, og etter fjerde dagen begynte jeg ammingen igjen og gav ca 50/50 i noen dager, før jeg trappet helt ned på nutramigenen igjen. Dette ble vendepunktet hos oss, etter det ble det en helt ny gutt. Det er visst et ensym som for sjans til å modne seg når det blir en mm-pause. Men det ble en puppenekt periode etter dette, så jeg måtte kutte helt å gi han flaske, så tok han puppen fint igjen etter noen dager igjen. Idag er han 7 måneder og jeg ammer han som bare det (men nå vil han ikke ha flaske). Jeg har fått påvist melkeallergi hos han, så jeg holder meg unna melkeprodukter (ost og melk,men ikke smør og sånn-er ikke helt ekstrem). Det hender noen ganger jeg ikke klarer å holde meg helt vekke fra melk, det går som regel greit, men blir det litt for mye, så blir det en urolig natt. Jeg ville ikke gitt opp ammingen, prøv heller så godt som mulig å holde deg unna melkeprodukter, du blir vant til det. Fordelene er jo at man ikke hiver i seg masse av melkesjokolade, lasagne pizza, kaffe latte, feite oster, diverse kaker osv. Lykke til
Balder911 Skrevet 14. mars 2009 #9 Skrevet 14. mars 2009 Nå har jeg ikke lest alt over her, men tenk på at om melk er et problem er det oftest en overfølsomhet for kumelksprotein som følge av nettopp umodenhet, og ikke en allergi. (det er ikke imunforsvaret som reagerer) De aller fleste vokser av seg dette innen 2 års alder, mange før dette Det jeg egentlig skulle si var det er ikke noen krise om det er melk det reageres på, og du behøver sikkert ikke være redd for allergi i all fremtid:)
Balder911 Skrevet 14. mars 2009 #10 Skrevet 14. mars 2009 Og en sak til- ikke gi opp ammingen om du må over på melkefri kost! (eller om du absolutt vil..) Det er et mye mindre problem enn du tror. Selv gikk ammingen skeis her mest sannsynlig fordi hun forbant bryst med vondt i magen før vi fant ut av problemet. Jeg pumper melk fremdeles etter 7 måneder og er melkefri på 4 måneden. Det går så fint og er så mange saker du kan spise, og nutra smaker jo ape. Om du vil ha tips og råd på mat kan jeg rote frem et par nettsider. For meg har det iallefall vært verdt det- det går jo å gi det forsøk?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå