Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kommer aldri til å gi mitt barn melk. Jeg er altfor glad i henne til det.

Melk gjør oss ikke supersunne og beskyttet mot benskjørhet. Det er en myte plantet i oss fra såkalt ernæringsekspertise, delvis finansiert av kapitalister (melkeprodusenter). Kumelk er et produkt som er bra for kalver, ikke for menneskebarn. Vi har vi alle år blitt utsatt for et propagangdregime for å få oss til å kjøpe og drikke store mengder melk. Som foreldre ønsker vi det beste for barna våre og i redsel for at vi ska gjøre noe som ikke er bra, gir vi barna melk. Vi er som lydige slaver som helt har sluttet å tenke selv. Og vi er redde for pekefingeren til barnelegen eller helsesøster dersom vi ikke gir barna melk. Vi er redde for å bli stemplet som dårlige foreldre.

Greit nok at melk er full av kalsium, men klarer kroppen vår å nyttiggjøre seg av all kalsiumen? Kalsium i melk er bundet opp til proteinene i melka og dermed er det usikkert hvor mye av kalsiumet kroppen faktisk klarer å få tatt opp.

Og melka er full av laktose (melkesukker). I tarmen har vi et enzym som heter Laktase, det er nødvendig for å spalte melkesukkeret slik at kroppen kan fordøye det. Men svært mange mennesker har for lite laktase, eller ikke noe i det hele tatt. Dermed klarer de ikke å fordøye melkesukkeret og får problemer som luft i magen, diare eller forstoppelse m.m. I syrnet melk er laktosen spaltet i surningsprosessen og det er dermed lettere for kroppen å fordøye syrnede melkeprodukter som f.eks. yoghurt.

Dersom kroppen ikke kan fordøye melk, eller bare delvis kan fordøye det, er det en fare for at daglig inntak av melk kan sperre for opptak av andre næringsstoffer og slik blir vi over tid feiernærte. På sykehusets barneavdelig sa ernæringsspesialisten som vi snakket med der, at det var noe de ofte så hos barn med f.eks. melkeallergi eller annen matvareallergi. Jeg spurte hvordan jeg skulle legge opp kostholdte til sønnen min for at han skulle få i seg alle næringstoffene som han ikke fikk når han ikke kunne drikke melk. Da lo hun og sa at melk i kosten er oppskrytt og jeg ikke trengte å tenke på å endre kostholdet så lenge det var sunt og variert.

Da mine eldste barn var små, ga jeg dem melk hver dag i den tro at jeg gjorde dem noe godt. Jeg drakk selv masse melk både fordi jeg liker melk og fordi jeg trodde jeg trengte det. Datteren min var plaget av hyppig kvalme og dårlig matlyst. Og da hun var rundt skolealder nektet hun å drikke melk. Da fikk jeg melding fra skolen om at jeg like gjerne kunne la være å være med på skolemelkordningen for hun slo ut melka i vasken. Uten å være det bevisst selv, hadde kroppen hennes sett sammenhengen med kvalme og melkeinntak og dermed så begynte hun å mislike melk.

Sønnen min var en skjønn og rolig baby. De to første mnd var han urolig og sov lite. Det varte helt til jeg leste en artikkel om kumelk og amming. Jeg sluttet å drikke melk mens jeg ammet, og vips så begynte han å sove normalt og ble verdens roligste unge. Da han ble ett år og fikk normal kost, inkludert melk, ble han hyperaktiv. Alt han hadde lært, ble borte. Han var så hyper at jeg ikke kunne dra på besøk til andre med han. De få gangene jeg gjorde det, måtte de få beskjed i forkant slik at de kunne rydde vekk alt de var redde for. Språket ble borte og han fikk autistiske tendenser med repeterende handlinger som hodedunking og rugging. Jeg ble fortvilet og leita febrilsk etter svar på hva som var galt med gutten min. Legene konkluderte først med at han var normal, så antydet de at han kunne være autist. Jeg fikk det ikke til å stemme, men skjønte jo at noe var galt. Jeg husker ikke hvordan jeg kom på å kutte ut melka, men det gjorde jeg og langsomt fikk jeg et nytt barn. Det tok et halvt år fra jeg sluttet med melka til han var helt normal igjen. Han er nå en stor gutt og veldig rolig og snill. De hyperaktive tendensene er helt borte og i dag kan han innta litt melkemat, bare det ikke blir hver dag. Han kan f.eks. spise vafler, eller en is i ny og ne. Det resulterer alltid i masse luft i magen og illeluktende promp, men innimellom kan det være verdt det synes han, for han er så glad i vafler :-)

Jeg har helt siden jeg var liten vært plaget med kvalme og dårlig matlyst. Jeg var sykelig tynn helt til jeg fikk mitt første barn. Jeg var også plaget med forstoppelse og det kunne gå to uker mellom hver gang jeg hadde avføring. Da jeg måtte slutte å drikke melk fordi jeg ammet sønnen min, ble magen i orden og jeg fikk normal fordøyelse. Men jeg fortsattte å drikke melk i flere år etterpå, fordi jeg var redd for å bli beinskjør. Men nå er det mange år siden jeg sluttet med melk, og magen er kjempebra.

Naboen min har i alle år drukket masse melk, hun var så redd for beinskjørhet. I dag er hun 64 år og beinskjør. Pluss at hun har utviklet allergi mot all melkemat, og har kronisk irritert tykktarm, og også tynntarmen er dårlig.

Problemer med melk gir ofte diffuse symptomer og blir ofte oversett som årsak til mange problemer. Om ikke melka alene er hovedårsaken, er den ofte med på å forverre symptomer ved mange sykdommer. Som f.eks. astma. Melk gir økt sliming i luftveiene.

Jeg har så mye dårlig erfaring at jeg ikke tør gi mitt yngste barn melk. Hver og en får ta valg for seg og sine, men dersom barnet ditt sliter med allergier eller luftveisproblemer, kan det være verdt et forsøk med en melkefri diett. Det finnes flust av andre matvarer som inneholder kalsium, som attpåtil er mye lettere tilgjengelig for kroppen vår.

Her er en artikkel om hvordan melk har seilt opp som ernæringsanbefaling nr.1. Den er dansk, men er helt representativ for oss i Norge:

http://politiken.dk/debat/kroniker/article614990.ece

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja NOEN kan nok ha negativ reaksjon på melk i kosten!Alle er forskjellige!

Skrevet

at du er for glad i jenta di til å gi melk syns jeg er horribelt å lese!Skulle tro at melk var rene giften.

Skrevet

Jeg synes det er litt rart at det er så vanskelig for noen å tenke seg at melk ikke er bra for barnet sitt.

Jeg har ei venninne som har to barn med astma. Hun gir hver av dem tre forskjellige medisiner, pluss et par til dersom de har anfall. Hun gir dem masse melk hver dag og kan ikke tenke seg å prøve en melkefri diett for å se om det kan hjelpe barna. For hun er så redd for at de skal bli beinskjøre... Men at det ikke er sunt for barn å vokse opp med å ta så mye medisiner, det tenker hun ikke på i det hele tatt. Kanksje ville de hatt mindre plager og kunne klart seg med mindre medisin dersom hun lot være å gi dem melk. Da mine barn hadde krupp fikk jeg beskjed om at de ikke skulle drikke melk fordi det gir økt sekret i luftveiene. Det kan man jo forresten merke selv også når man drikker mye melk blir man sleip i munn og svelg.

Jeg mener man kan i allefall være obs på at melk kan være medvirkende årsak til, eller forverre, visse plager.

Skrevet

Men du godeste gud. get a life.

Skrevet

Tror du trenger å lese litt oppdatert forskning på temaet, og ikke bare trekke ut akkurat det du har lyst til å lese:-) "Det er en myte plantet i oss fra såkalt ernæringsekspertise, delvis finansiert av kapitalister (melkeprodusenter)" Unnskyld, men må bare le litt av dette;-)

Skrevet

uff og nei og nei... ja enig med randine over her.... hehe...

jeg unner ivertfall min sønn og meg selv melk som er så godt!

Skrevet

HI her.

Hvilken oppdatert forskning er det du mener Randine? Hvis du vet om noe så leser jeg gladelig.

Og kommentaren "Unnskyld, men må bare le litt av dette;-) " sier mer om deg enn om meg. Å være nedlatende mot en meningsmotstander er en velkjent hersketeknikk når man er gått tom for eller mangler argumenter. ;-)

Jeg mener uansett at man skylder sine barn at man tenker selv og ikke bare stilltiende godtar at en løgn blir gjentatt så lenge at den blir en sannhet. Og dersom barna plages av noe, er min mening at man ikke bare skal akseptere skolemedisinens løsninger, men også lete etter løsninger selv. Hadde ikke jeg gjort det, hadde min sønn kanskje forblitt autistisk...

Det er hevdet at årsaken til at melk i dag har så mange negative helseeffekter kan være at man i moderne tid homogeniserer melka.

Skrevet

Fant en artikkel som sier det meste;

"Melk er sunt - men ikke for alle!

Det er imidlertid ikke full enighet om at melk er et uerstattelig innslag i menyen, og det er ikke galt eller farlig å leve uten melk. Behovet for kalsium eller kalk har vært fremhevet som det viktigste fortrinnet ved melk, men vi vet idag at kalk og vitaminer kan tilføres i tilstrekkelige mengder gjennom et balansert kosthold med grønnsaker og frukt som gode næringskilder.

I tillegg er det ikke alle som tåler melk, og ser man verden under ett tåler faktisk de færreste å drikke kumelk. Denne tilstanden heter laktoseintoleranse. Melkeallergi er en annen tilstand hvor kroppen reagerer direkte allergisk på melkeprodukter, dette kan ramme fra 2-3 % av alle barn.

Hva er laktose?

Sukkeret i melk heter laktose og består av 2 sukkermolekyler koblet sammen. I tarmen spaltes dette doble molekylet til to atskilte sukkermolekyler som kroppen kan nyttiggjøre seg. Stoffet som utfører denne spaltningen heter laktase og finnes i slimhinnen i tynntarmen hos personer uten laktoseintoleranse. Hos en person med laktoseintoleranse er laktase enten fraværende eller kun tilstede i for små mengder.

En del personer har også en ren melkeallergi, dvs at de immunforsvaret reagerer på melk direkte. Denne tilstanden har jeg ikke omtalt her.

Hva skjer?

Når laktose kommer i tarmen og ikke blir spaltet av laktase får personen soom har drukket melk plagsomme symptomer: Oppblåsthet, mye luftsmerter og diaré. Disse plagene kommer innen 2 til 6 timer etter inntak av laktose, spesielt på tom mage.

Melk er en viktig kalk-kilde og dette kan erstattes med rikelig bruk av grønne grønnsaker, feks brokkoli. Sjømat i form av laks, sardiner og reker har også rikelig med kalsium.

Det er trolig grunn til å revidere den utbredte oppfatningen om at melk er uerstattelig i kostholdet.

Laktoseintoleranse er svært utbredt hos andre befolkningsgrupper enn den norske, men også nordmenn kan få slike plager. Kontakt legen din hvis du over lengre tid er plaget med oppblåst mage, diaré og smerter etter måltider som kan inneholde melk eller mat som inneholder laktose."

http://www.lommelegen.no/320599/melk-er-sunt-men-ikke-for-alle

Skrevet

Takk mamma til Christina

Meningen med mitt innlegg var å få folk til å tenke selv, ikke bare tro. Derfor skrev jeg litt provoserende. Men mine erfaringer er reelle og jeg er ikke i tvil om at dersom min sønn ikke hadde blitt satt på melkefri diett hadde det gått helt galt med han. Kanskje andre sliter med diffuse symptomer og kan prøve om melk er en medvirkende årsak.

Jeg tror ikke alle mennesker er klar over at det er en potensiell helserisiko forbundet med kumelk, det nevnes jo ikke i all "propagandaen" man får utdelt når man blir forelder.

Jeg har hatt to syke barn, og har vært mye inn og ut av sykehus. Det har lært meg at leger ikke vet alt, selv om de ofte later som...

Skrevet

Skjønner hensikten din, selv om påstanden om at melk ikke er sunt var litt drastisk.. Som tittelen på artikkelen var, så er det jo det at det er sunt - men ikke for alle!

Selv eeeelsker vi melk, synes det er nydelig med et glass kald melk!:)

Men om det burde være så mye "press" på å drikke det i barnehage og skole, vet jeg ikke helt.. Siden det er mange som ikke liker det og som kanskje heller ikke tåler det. Burde kanskje vært et alternativ, som juice av noe slag. Men det er også blitt så fy fy pga fruktsukkeret og syren..

Alt med måte sier nå jeg!

Skrevet

Du var kansje litt drøy i åpninga din;) men ellers tror eg du har mye rett i dette med at vi ofte tar ting for gitt og glemmer at f eks melk ikke er så sunt for alle....(som så mye annet...) De fleste kan nok drikke melk uten at det gjør noen skade, men eg tror også at mange får plager (slik du har opplevd) som ikke blir oppdaget nettopp fordi det er så innprentet i oss at melk er sunt, ikke farlig (og fordi det er ett tiltak å kutte ut melk...) Endel leger vil nok la vere (eller ikke tenke på) å råde pasienter til å kutte ut melka når de har slike plager...

Dette gjelder jo andre matvarer også da...

hehe...ble litt rotetet dette...jaja, poenget mitt var iallefall at vi må bli flinkere til å tørre å prøve å kutte ut produkter som en har mistanke om at en reagerer på. Det finnes alltid alternativer til å få i seg næringstoffer.

Skrevet

Hmm.... det her var litt drøyt synes jeg. Det er faktisk ikke gift. Jeg har selv nedsatt toleranse for laktose, men jeg gir barnet mitt melk fordet. Ho reagerer ikke på det, er ikke hyperaktiv, sover godt og spiser bra. Greit at du vil gjøre folk oppmerksomme på at noen kan reagere på melk, men her var du kanskje litt drøy.

Skrevet

Grunnen til kommentaren min om at jeg bare må le litt av dette er at jeg har ingenting i mot en meningsutveksling eller at andre har ulik mening enn meg. Men da må jeg si at jeg foretrekker at folk holder seg til et saklig nivå, og dette ble litt for bombastisk for meg. Måten du formulerer deg på gir et inntrykk av at du sitter inne med all informasjon om temaet og at du har all fagekspertise i ryggen. Skjønner at for deg er dette viktig og også det riktige å gjøre, men det forsvarer fremdeles ikke overskriften. Hadde nok tatt innlegget ditt mer seriøst med en annen formulering, selv om du fremdeles hadde de samme meningene.

Har gjennom min utdanning lest flere forskingsrapporter og snakket med endel ernæringseksperter som ikke støtter de meningene du har her, derfor skrev jeg at du burde sette deg bedre inn i emnet før du uttaler deg så bombastisk. Har ikke noen link å sende deg her desverre, elllers skulle jeg gjerne ha gjort det:-)

Skrevet

Unnskyld, men har bare et lite spørsmål:

Fører virkelig melk til autisme? Må si jeg har mine tvil om det...

Skrevet

Hvis du leser litt bedre anonym 13.23 ville du ha skjønt at det ikke var det hun skrev.

Er enig med deg hi, og mange av dere andre, jeg tror melk kan være veldig usunt FOR NOEN PERSONER.

Skrevet

Hi her.

Randine: Jeg kan ikke skjønne hvor jeg i hovedinnlegget mitt har gitt inntrykk av å ha all fagekpertise i ryggen. Kun et sted har jeg refert til hva en ernæringsspesialist på sykehuset sa til meg, ellers har jeg kun skrevet om mine egne erfaringer og meninger. Og jeg har masse erfaring med laktoseintoleranse og melkeallergi. Desverre, skulle så gjerne vært alle disse erfaringen foruten.

I artikkelen jeg la ut link til, står det derimot mye om fagekspertise som sier noe annet enn myndighetene. Jeg siterer:

"På Mejeriforeningens hjemmeside findes en rapport, der er bestilt af Mejeriforeningen selv. Her har en yderst kompetent dansk forsker, Lars Ovesen, foretaget en systematisk gennemgang af den videnskabelige litteratur omkring mælk. Rapporten omfatter ikke færre end 709 artikler, som alle må anses for at være af høj kvalitet, og sammenfatningen, som Ovesen har lavet, konkluderer på tværs af alle disse undersøgelser, og underopdeler i store sygdomsgrupper, blandt andet hjerte-kar-sygdom, kræft, diabetes, fedme og knogleskørhed. Af denne rapport fremgår det blandt andet, at netop relationen mellem mælk og knoglemasse ikke er så entydig, som de danske myndigheder fremlægger den."

Jeg tror det er mange fagfolk som er enig med meg, men de tør ikke si det høyt. For melka er myndighetenes øyestein som de må beskytte for enhver pris. Og kritikere blir raskt stemplet som lite seriøse. Jeg kan bare ikke forstå hvorfor vi forbrukere ikke kan få en mer nyansert informasjon om melk som næring. Fordeler og bakdeler med melk. Potensielle helsefarer. Så kunne vi selv tatt et valg. Saken er den at hvis fagekspertisen skulle begynne å gå ut med slik nyansert informasjon, ville det vært mange flere som ikke ville ta sjansen på å gi barna sine melk, og da ville inntekten til melkeprodusentene gå ned.

En annen ting som vi burde være klar over, er at man ikke skal innta kalsium uten å samtidig innta magnesium. Uten balanse mellom magnesium og kalsium, vil inntak av kalsium kunne være skadelig. Ironisk nok. Og i melk finnes lite magnesium... Det er omtrent ni ganger så mye kalsium som magnesium i melk.

Hvorfor er magnesium så viktig? Magnesium virker som en portvokter for kalsium i kroppen. Den vokter porten inn til kroppens celler slik at kalsium ikke får komme inn og ødelegge dem. Og omvendt i kroppens knokler. Der åpner den porten slik at kalsium får komme inn, og stenger for den kalsiumen som prøver å komme ut. Dette er enkelt sagt og går man dypere inn i det, er det mere komplisert, og mere skremmende, så jeg skal ikke gå nærmere inn i det. Den som ønsker det kan sjekke denne linken: http://www.vitalraadet.dk/304+M5bd5d11c6db.0.html?&tx;_ttnews[month]=01&tx;_ttnews[year]=2008

Det finnes frukt og grønt som inneholder både kalsium og magnesium. Men vi får bare vite om melkas høye innhold av kalsium. Melkeprodukter er langt fra den eneste brukbare kilde til kalsium. Grønne bladgrønnsaker (unntatt spinat og bete-grønt, hvor kalsiumet er bundet opp og ikke lett tilgjengelig), mandler, valnøtter og tofu er gode kilder.)

Det store paradokset i det hele er at de nordiske landene som ligger på verdenstoppen i melkedrikking, ligger også på verdenstoppen i benskjørhet. Hvorfor??

Skrevet

Nei melk er nok ikke bra for alle, min mor tåler ikke melk og min søster tåler ingenting som er laget av melkeprodukter: ost, melk osv(men melk i kaffe går greit).

Jeg trikker ikke så mye melk, men bruker melk i matlaginga. Mini får melk i bhg. men ikke hjemme.

Nå er jeg vant til å drikke H-melk med 4-5% fett:P(ikke noe du får i norge men dette ble kjøpt rett fra bondegården der jeg kommer fra).

Men moren til en veninne drikker ikke noe melk og hun har tidlig begynt å få benskjørhet...vet jo ikke om det er pga melke"mangel" eller at hun ikke får i seg NOE calsium noen steder!

Synes det er riktig og viktig at folk er obs, men å si at man skader barnet sitt synes jeg er litt drøyt...folk prøver så godt de kan:)

Skrevet

Hva med produkter som inneholder melk da, bør de også bli bannlyst?

Vår lege (i USA) sa at vi burde gi rundt en halv liter i døgnet, pga at melk for små barn var den viktigse kilden til proteiner og fett.

Vegetarienere i India (over halvparten av befolkningen er vegetarianere) bruker også melk til å dekke store deler av proteinbehovet, ikke ren melk nødvendigvis, men kokt inn i maten, i oster, o.l

I Frankrike drikker barn mindre melk enn i Norge, men de spiser alltid en ostebit på slutten av måltidet, pga kalsium.

I Mexico er de også veldig opptatt av at barn skal drikke melk når de er små.

Ellers er jeg enig i at i Norge er fokuset på melk litt vel stort, kanskje fordi melk var spesielt viktig før da kostholdet var mindre variert, også har myten bestått. Jeg kommer aldri til å gi mitt barn melk. Jeg er altfor glad i henne til det er allikevel et veldig sterkt utsagn. Også at melk er usunt! Selvfølgelig er det det hvis man ikke tåler det. Gluten er også veldig usunt for de med glutenallergi, nøtter ekstremt farlig for de som sliter med nøtteallergi...

Skrevet

Hi her.

I India tillates kua å gi melk til kalven sin først. Kun det som er til overs, tas av menneskene. Menneskets morsmelk endrer sammensetning etter alderen på barnet, mors inntak av mat og situasjonen som mor er i. Slik er det med kyrne også. Kumelk er jo morens føde til "babyen" sin, den tilpasses situasjonen som kua er i. Dersom kalven tas vekk fra moren mister melken mye av sine nærende kvaliteter. Og stort sett er den melka som drikkes i India ubehandlet. De drikker også melk fra geiter, buffalo og også andre dyr som gir melk. Vi får melk som er homogenisert og pastaurisert. Jeg tror at mange av årsakene til problemene med å fordøye melka kommer fra vår måte å produsere den på.

Men likevel tror jeg, uten å vite, at de ikke drikker de store mengdene kumelk i India som vi blir anbefalt her til lands.

Når det gjelder franskmenns inntak av ost skal jeg ikke uttale meg, for det vet jeg ikke noe om. Jeg har et fransk vennepar og jeg har aldri sett dem gi barna sine ost etter måltider. Selv om de ikke drikker kumelk. Men jeg vil også påpeke at osteproduksjon foregår med melk som er ubehandlet. Den er verken pastaurisert eller homogenisert.

Den amerikanske legens anbefaling høres helt enormt ut. En halv liter melk til et lite barn er mye altså. Det vil nødvendigvis forskyve andre matvarer i kostholdet. Og her i landet er jo anbefalingen at barna får morsmelkerstatning inntil de er fylt ett år, dersom de ikke ammes. Eller at man ammer den til i allefall ett år og helst lenger.

Jeg mener ikke at noen skader barnet sitt med hensikt ved å gi dem melk. Men jeg ser at jeg har oppnådd min hensikt med å skrive innlegget slik jeg gjorde. Jeg har gjort noen forarget, og jeg har kanskje fått andre til å tenke. Man skylder barna sine å tenke selv, stille spørsmål og søke svar. Ikke alle er klar over at melk kan være usunt. Jeg bruker melk i matlaging, men kan ikke spise det hver dag, da får jeg problmer. Min sønn kan heller ikke spise melk hver dag, da får han etter noen dager uro i kroppen, i tillegg til de øyeblikkelige plagene som luft og evt smerter.

Jeg siterer seksjonsoverlege Dag Tveitnes ved barneklinikken på Stavanger Universitetssykehus:

"Barn med mageproblemer er den nest største enkeltgruppen (etter allergi/astma) på vår avdeling. Forstoppelse kan være en av årsakene til mageproblemene, og det kan være mange årsaker til forstoppelse. Mange barn blir helt klart friske av å endre kostholdet og spise mer frukt og grønnsaker. Noen barn drikker for mye melk, og plagene går bort når melken reduseres i kostholdet."

Skrevet

Det gikk litt fort isted.. Mente slevfølgelig ikke å si at alle franskmenn gir barna sine en ostebit... det har jeg ikke noe grunnlag for å si.. men alle de jeg er blitt kjent med.. og vet at det er/var relativt vanlig dernede.

Jeg er enig i at det er/var et melkehysteri i Norge.. Har bodd de siste årene i utlandet og har fått det hele mer på avstand, men jeg husker mange var sjokkert over at jeg ikke drakk mer melk.. Enkelte jeg kjente under barndommen kunne drikke en liter.. og jeg fikk maks i meg et par glass.. Under graviditeten fikk jeg imidlertid helt dilla på melk og har hatt det mens jeg ammet også. Kunne sikkert drikke tre-fire glass om dagen en periode.

Ønsker å gi mitt barn melk og melkeprodukter, synes det nesten ville vært litt risikabelt ikke å gi det... Barn i mange land har hatt melk og melkeprodukter som viktig næringskilde i årtier.. Viser det seg at hun ikke tåler det, er det selvfølgelig en helt annen sak!

Legen i USA som anbefalte en halv liter melk refererte til vår datter som da var 13 og en halv måned.. Før den tid gir man selvfølgelig morsmelk eller erstatning hvis man ikke ammer. Spesifiserte det ikke da dette tross alt er et forum for den aldersgruppen.

Ellers er det flott at man/du skaper litt debatt om oppleste og vedtatte ideer som om det at melk er så sunt.. Synes nordmenn spiser altfor mye brød også.. og at det blir litt vel lite frukt, grønt og proteiner.. Man kunne startet en debatt om det også!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...