Gå til innhold

Sykepenger eller svangerskapspenger når man må ligge hjemme på grunn av svak livmorhals?

Alexandra69

Anbefalte innlegg

Jeg er pr. i dag sykemeldt pga kvalme og i tillegg må jeg allerede nå i uke 10 ta det veldig med ro. Jeg har veldig svak livmorhals og må få sydd igjen livmorhalsen (satt på cerclage heter det vel) om noen uker og deretter ligge mesteparten av dagen. Ser det er flere av dere her inne som har kort livmorhals og som må ligge av den grunn. Men er det slik at jeg istedetfor sykepenger skulle søkt om svangerskapspenger? Hvordan er det med dere? Har dere sykepenger eller svangerskapspenger? Svangerskapspenger er jo forbeholdt friske gravide kvinner som ikke kan fortsette på jobb på grunn av at arbeidsgiver ikke kan tilrettelegge/omplassere til annet arbeid som ikke skader fosteret. Men er jeg en frisk gravid? Jeg som har en livmorhals som ikke fungerer? Og jeg kan jo ikke ligge på jobb :-)

Håper noen kan svare meg på dette her.

Fortsetter under...

Du har krav på svangerskapspenger! Det er ikke din feil at du ikke kan gå på jobb vet du.

Du skal ikke ligge, men ta det helt med ro når du har cerclage.

Jeg har hatt cerclage i to svangerskap, og det har vært helt uaktuelt for meg å jobbe! Bøy, tøy og løft i barnehage kombinert med svak livmorhals og cerclage, er en meget dårlig kombinasjon!!!

Hvilket sykehus hører du til? Jeg har vært på st.olavs begge gangene, og har fått super oppfølging i begge svangerskap.

Lykke til

Jeg blir fulgt opp ved Molde Sykehus denne gangen. Jeg vet de vil gjøre alt som står i sin makt denne gangen. Forrige gang kom jeg for sent til de etter å ha blitt sendt hjem fra St. Olav uten skikkelig undersøkelse. Fostersekken var allerede litt ute innen jeg kom meg til de her i Molde.

Hei Snorke-frøken.

Hvordan er det med deg? Vi skrev til hverandre på en tråd i juli-august. Jeg har en gutt som er født 3 mnd for tidlig og svarte deg på noen spørsmål ang kort livmorhals... Har byttet nick. Var "alle gode ting er tre" før. Har tenkt på deg skjønner du:)

Hei igjen!

Fikk med meg det:( Det var kjempetrist og jeg føler så med dere. Du oppdaterte på tråden, jeg fulgte med hver dag. Skjønner godt at du fortsatt tenker mye på det, det er jo en traumatisk opplevelse. Spennende meg ny prøveperiode da. Hva slags oppfølging får du neste gang? Jeg kommer også til å få god oppfølging. Tror ikke jeg får cerlage, er det sånn det skrives?, fordi jeg har GBS i tillegg til svak livmorhals. Må nok balage meg på å ligge mye. Vi skal ikke prøve på en stund enda altså, men jeg håper jeg er gravid om ett år:)

Så merkelig med de navnene våre da... Jeg hadde alle gode ting er tre fordi vi mistet to først. Og for oss var stemte det at alle gode ting er tre:) Lykke lykke til med prøvingen da. Og oppdater gjerne;) Vi reiser en tur på ferie nå så jeg kommer ikke til å være her på noen dager.

Her er det også sol, deilig!

• 4 uker senere...

Hei Snorke-frøken.

Hvordan er det med deg? Jeg har akkurat kommet hjem fra to uker i varmen, herlig!

Jeg kommer også til å få veldig god oppfølging i neste svangerskap. Høres ut som om du også får det:) Er så forskjellig hva legene sier ang å sy på tråd. Legen min på Riksen er veldig usikker på om jeg burde ha det eller ikke. Han trodde ikke de kom til å gi meg det. Jeg hadde jo GBS infeksjon, og da var det visst ikke helt heldig. Han sa det var mye uenighet om dette i fagmiljøet, men jeg har full tiltro til han. Han er veldig flink og uttaler seg alltid i media når noen skal si noe om svangerskap eller fødsler. Vi har jammen meg mange likhetstrekk vi to. Jeg får også infeksjon uten feber. Dagen etter keisersnittet hadde jeg over 300 i crp, uten feber. Derfor så lurer jeg på om jeg også burde gå på antibiotika forebyggende før et svangerskap. Huff, blir så usikker på alt når behandlingene er så forskjellig.

Jeg håper så du lykkes snart! Vi skulle jo nesten blitt gravide samtidig så vi kunne ligget på Riksen sammen:) Men, jeg er ikke klar på en stund så det får eventuelt bli neste igjen. He he.

Fortsatt god påske da:)

Annonse

Hei Julibaby09!

Så kjekt å høre fra deg her da :o)

Jeg vet at det er to stykker her i Molde som har fått cerlage før meg i år, og da er altså du en av de. Man får jo så lyst å spørre hvem det er, men det er jo bare dumt for de kan jo ikke svare på det. Skulle så gjerne delt litt erfaringer og hverdagsprat om cerclage med noen. Hvor høyt aktivitetsnivå kan du ha etc. Jeg er sikkert mye gamlere enn du, men litt har vi tydeligvis til felles.

Legen min har forøvrig søkt om svangerskapspenger til meg nå etter inngrepet. Har du svangerskapspenger eller vanlig sykemelding?

Hihi! Ja da vet du at jeg er den ene :) Jeg har også lurt på om det er mange i min situasjon her i området! Kjekt å ha noen å utveksle erfaringer med! Har prata med ei i juliklubben, vi har en tråd som heter "Noen som må ligge?", hvis du vil se litt hva vi har prata om :)

Jeg har akkurat fått innvilga svangerskapspenger, og er kjempeglad for det! Fikk legen min på sykehuset, dr. Blenn, til å skrive en uttalelse.

Jeg ligger en del i løpet av dagen, men ikke så mye som jeg hadde frykta på forhånd. Har ei lita jente på 3 år, så litt har jeg jo å henge fingrene i :) Du da, har du barn fra før, og hvordan var det med livmorhalsen i evnt tidligere svangerskap? Jeg er forresten i uke 27+3 nå, hvor langt er du kommet?

Kjekt å høre fra deg :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...