Gå til innhold

Sykemeldt fra midlertidig ansettelse, kontrakten er i ettertid løpt ut. Fra hvilket lønnsgrunnlag gir NAV sykepenger?

Anbefalte innlegg

(Denne hører ikke hjemme her, men får ikke svar på gravid og sykemeldt, og svaret vil gi grunnlaget for foreldrepermisjonen)

Jeg ble sykemeldt fra en midlertidig ansettelse, kontrakten har i ettertid løpt ut. Så nå er det NAV som heretter betaler mine sykepenger. Regner de mitt opprinnelige lønnstrinn, eller gir de meg noe annet?

Har lest at de justerer det til dagpengegrunnlag, men jeg har ikke rett til dagpenger. Er helt nyutdannet og rakk ikke tjene 105 000 i 2008.

Fortsetter under...

Mener de regner det ut fra sykepengene dine så fram til at du går sykemeldt til permisjon. Hvis ikke regnes det ut fra snittet av inntekten de siste 6 eller 3 mnd, alt ettersom hva som gir best resultat for deg.

Hvor lenge var det midlertidlige ansettesen ment å vare?

Når du blir sykemeldt får du inntekten du har i jobben din. Er det avtale om et arbeidsforhold i under 6 mnd vil du få dagpengegrunnlag den dagen arbeidsforholdet var ment å opphøre. Var arbeidsforholdet ment å vare over 6 mnd beholder du grunnlaget frem til permisjon og det blir igjen grunnlaget for foreldrepengene.

Dette står i folketrygdlovens § 8-30, se fjerde ledd:

.§ 8-30. Sykepengegrunnlaget når trygden yter sykepenger

Når trygden yter sykepenger, fastsettes sykepengegrunnlaget ut fra den aktuelle ukeinntekten (§ 8-28), som omregnes til årsinntekt. Se likevel andre ledd.

Dersom omregnet årsinntekt etter første ledd avviker mer enn 25 prosent fra den pensjonsgivende årsinntekten, skal sykepengegrunnlaget likevel svare til den sistnevnte inntekten. Sykepengegrunnlaget fastsettes i så fall etter bestemmelsene i tredje, fjerde eller femte ledd.

Sykepengegrunnlaget skal svare til den pensjonsgivende årsinntekten som beregnes på grunnlag av gjennomsnittet av de pensjonspoengtallene (§ 3-12) som er fastsatt for de tre siste årene. Det gjennomsnittlige poengtallet omregnes til pensjonsgivende årsinntekt ut fra grunnbeløpet på sykmeldingstidspunktet.

Dersom sykepengegrunnlaget etter tredje ledd ikke er representativt for den pensjonsgivende årsinntekten på sykmeldingstidspunktet, fastsettes sykepengegrunnlaget ved skjønn ut fra den pensjonsgivende årsinntekten som kan godtgjøres på dette tidspunktet. Dette gjelder også for et medlem som ikke har pensjonspoeng for de siste tre årene på grunn av for lav inntekt.

For en arbeidstaker som blir arbeidsufør i et tidsbegrenset arbeidsforhold på under seks måneder, fastsettes sykepengegrunnlaget etter første ledd, selv om dette sykepengegrunnlaget avviker mer enn 25 prosent fra sykepengegrunnlaget etter andre ledd. Dette gjelder bare for det tidsrommet arbeidsforholdet skulle ha vart. Deretter kan det ytes sykepenger etter tredje eller fjerde ledd dersom medlemmet kan dokumentere inntektstap.

Hei, først av alt tusen takk for svar!

Men, vet du, jeg er blandt dem som ikke forstår et kløyva ord av NAV sine uttrykk. (Har 7 år høyere utdanning) Hvordan kan jeg vite hva disse "leddene" betyr når jeg ikke kjenner referansene.

Må le av min egen hjelpeløshet når du retter det fra fjerde til femte ledd. Hehe. :) Du kunne sagt at du rettet det til "gulrot", og jeg ville ha vært like informert.

Men jeg forsto åpningen av det du skrev. Det arbeidsforholdet hadde faktisk bare en kontrakt på 4 måneder, så da faller jeg vel tilbake til dagpengegrunnlaget. Men - den store liktornen er jo altså at jeg ikke HAR noe dagpenge gunnlag, ettersom jeg ikke tjente opp rett til dagpenger. (Jeg tjente akkurat for lite i 2008 til å få rett til det. Er som sagt helt nyutdannet.)

Annonse

hei:)

Innbiller meg at, hvis du er sykemeldt når kontrakten din er gått ut, regner de alikevell ut ifra den inntekten du hadde da du gikk ut i sykemelding...du er jo ikke akkurat attraktiv på arbeidsmarkedet heller...jeg har heller ikke tjent nok i 2008.

selv er jeg sykemeldt, har jobbet på vikariat kontrakter som kun har vart i 1-2 mndr, men for samme arbeidsgivier siden juli 08, dvs, når min kontrakt går ut nå i mars har jeg jobbet akkurat 6mndr, ble gravid i oktober;).

er også litt usikker, for jeg er eneforsørger til en familie på 3 pga far er student(ikke krav på stipend).

derfor har jeg jobbet 100% i en jobb og mellom 20 og 50% i en annen jobb for å få det til å gå rundt, nå er jeg usikker på hvor mye sykepnger og foreldrepenger jeg får, for jeg kan ikke ta på meg ekstra jobb nå som jeg er sykemeldt.

nei...i morgen skal jeg ringe å betsille time hos NAV, håper jeg treffer en som kan svare på alt.

Liker heller ikke paragrafene til NAV, skjønner ikke bæra...

• 2 uker senere...

Det er nok rett som det henvises fra nav at man egentlig faller tilbake på dagpengebeløpet, men jeg vet at det er mange nav som ikke gjør den reesurcen og faktisk skiller mellom de med kort og lang kontrakt.

Det er derfor veldig mange, spes gravide som når de sykemeldes fra sin stilling som senere går ut uansett fortsetter med samme grunnlag til tross for at det muligens ikke er helt korrekt.

Derimot aner jeg ikke reglene for deg som ikke har krav på dagpenger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...