Ceci med snuppe Skrevet 11. mars 2009 #1 Skrevet 11. mars 2009 Har hatt tette melkeganger siden søndag og det har fortsatt ikke gitt seg til tross for intensiv amming med haken i retning av kulene. Hadde litt feber, men det ga seg igjen. Nå har det imidlertid gått noen dager... Er det noe vits å kontakte legen - er det noe hun kan gjøre?
AnonymeAnine Skrevet 11. mars 2009 #2 Skrevet 11. mars 2009 Jeg var plaget av dette på det ene brystet og fikk høre om Lecitin og det fungerte kjempebra! Jeg husker ikke hvor mye man skulle ta for å hjelpe til med å løse opp men nå tar jeg to tabletter morgen og to på kvelden og har aldri mer problemer. Søk på "Lecitin" på søkefeltet så finner du sikkert ut mer. Jeg aner ikke hva en lege evt gjør med sånt.
AnonymeAnine Skrevet 11. mars 2009 #3 Skrevet 11. mars 2009 Glemte å si at du får kjøpt Lecitin på helsekostbutikker.
Ceci med snuppe Skrevet 11. mars 2009 Forfatter #4 Skrevet 11. mars 2009 Øker ikke det melkeproduksjonen? Har ikke noe problem med den, for å si det sånn...
Makko med to små gutter Skrevet 11. mars 2009 #5 Skrevet 11. mars 2009 Du må få ut klumpene før du tenker på melkeprod. igjen, desverre... Har du sånn nesespray som setter igang utdrivelsen? -Det var det eneste jeg fikk hos legen, og beskjed om å fortsett som før (dvs amming/pumping annenhver time, og 1-2ganger pr natt). Tok en uke før det gav seg...
AnonymeAnine Skrevet 11. mars 2009 #6 Skrevet 11. mars 2009 Har ikke hørt at Lecitin øker produksjonen, men det viktigste for deg er å bli kvitt klumpene og da må du glemme at produksjonen kanskje økes fordi du må pumpe/amme oftere. Dersom produksjonen øker mer enn du vil så er det jo bare å melke ut til sprenget forsvinner så skjønner jo kroppen din etterhvert at den ikke trenger lage så mye melk.
Ceci med snuppe Skrevet 11. mars 2009 Forfatter #7 Skrevet 11. mars 2009 Tenkte mer på det at det anbefales at brystet med tette melkeganger tømmes ved hver amming, og det blir jo vanskeligere og vanskeligere å få til hvis produksjonen øker. Tror jeg skal snakke med legen om den nesesprayen. Takk for tips
lille sprelle Skrevet 11. mars 2009 #8 Skrevet 11. mars 2009 7 mnd med tette melkeganger har gitt meg følgende anbefalinger.... lecitin varmeputer (fåes hos bl.a. ammehjelpen) varm dusj (veldig varm) pumpe - pumpe - amme osv vær alltid varm (veldig varm) over brystpartiet. Aldri trekk - (vindtett jakke) husk å sove med ammebh med ullinnlegg, gjerne papirinnlegg innerst. Ingen spiler i bh selvsagt! ellers: unngå meieriprodukter og rødt kjøtt (tips fra en jordmorammehjelper) Lykke til! det er verdt det! (snart ett år siden fødsel)
Gjest Skrevet 12. mars 2009 #9 Skrevet 12. mars 2009 Oi, unngå meieriprodukter?? Det har jeg ikke hørt før. Og jeg som elsker melk! Står tom opp på natta for å drikke melk etter amming (og nugatti da:). Tar også Lecitin og følger de andre rådene du nevner, men har stadig tilbakevennende klumper. Kanskje annenhver uke. Ikke sånne dagesvise klumper, men store nok til at jeg må jobbe neste døgnet med å få de vekk. Kanskje jeg skal kutte meieriprodukter hvis det er noe i det? ??
Ceci med snuppe Skrevet 12. mars 2009 Forfatter #10 Skrevet 12. mars 2009 Endelig er kulen borte! Har bare fortsatt ammingen 2.hver time og hver 3.time på natta, og ikke benyttet noen av de midlene - rakk rett og slett ikke å komme meg til lege eller på helsekost pga all ammingen. Dette har vært mye jobb, nå gleder jeg meg til å sove om natta igjen Takk for tips!
Gjest Skrevet 12. mars 2009 #11 Skrevet 12. mars 2009 Godt å høre!! Heldige du som nå får sove om natta:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå