Anonym bruker Skrevet 11. mars 2009 #1 Skrevet 11. mars 2009 Jeg måtte bare ha en overskrift som fanget deg litt. kjøttpølsa skrev på skravle Jeg stiller meg selv det spm siden flere foreldre setter spørsmålstegn rundt dette når barna er veldig små. Skal ikke barne lenger få lov å være barn/aktive barn? Skal ikke barn få lære å gå, utførske før foreldre stiller spm tegn rundt en slik diagnose? I blandt virker det som foreldre ønsker å ha en diagnose på barn før de er 4 år og når foreldre allerede begynner ved et års stadiet å sette spm tegn ved en adhd diagnose, ja da mener jeg det er bekymringsfult. Skal ikke lenger barn få være aktive barn uten å måtte ha en diagnose? En ting er en utredning som skjer da de begynner i skole, men når selveste foreldrene begynner å sette sikre tegn på en adhd diagnose fordi barnet er veldig aktvt etter å ha lært seg å gå, ja da mener jeg at foreldrene allerede har spikret den første spikeren i diagnosen. Jeg syntes det er svært bekymringsfult! Kjøttpølsa Og jeg er enig.... Men hva når barnehage og helsesøster mener at gutten må henvises til BUP for mulig begynnende utredning? Jeg har en aktiv gutt, han har temperement, er sta, men også blid, kan konsentrere seg, men samtidig ikke...ja.... dette er bare litt. Barnehagen mener at gutten MÅ ha ADHD(jeg har brev som barnehagen har sendt til BV angående at gutten min trenger ekstra hjelp bla bla....) Pedagogen på avd hans har selv adhd barn og mener bestemt hun ser tegn likt hennes barn(?????) Men jeg har også ADHD og jeg ser bare en aktiv to åring som begynner i trass alderen. han er ikke LITT lik meg en gang. Greit, nå er ikke alle tilfeller like, men....to år og de vil ha han utredet? Jeg har faktisk bare sagt ja til BUP slik at jeg viser at jeg samarbeider med barnehage og BV, men jeg syns fader meg det er ALT FOR TIDLIG å begynne en diagnose når han er TO år! Skal han ikke få lov å være barn? jeg husker selv disse testene, blodprøver, pedagogiske tester. Fy fader det var slitsomt! jeg begynte da jeg var fem, var utreda da jeg var seks. Gutten min er TO! Jeg har sagt ifra til BUP at jeg syns det er tidlig. veldig tidlig. De har vært å observert han i barnehagen og sier han er en aktiv gutt, det var det ingen tvil om. vi skal på møte nå i mars med BUP, bare vi foreldrene for å høre hva de sier. *sukk* hva har jeg egentlig i vente? Bekymret
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2009 #2 Skrevet 11. mars 2009 Det hadde vært greit med en link til Kjøttpølsas innlegg, som ligger på krangle, og ikke skravle:) Blodprøve pga ADHD har vi aldri tatt her. Nå er det slik at en ADHD-diagnose aldri skal bli stilt på grunn av aktivitetsnivået alene. For selv om det er en ofte synlig del av ADHD, så er det en liten del. Ikke sikkert det skaper problemer for barnet, engang. Det er de andre feltene innen ADHD som er alvorlige, og skaper mest problemer. Dette er det mange som ikke forstår. De forbinder ADHD med hyperaktivitet, og konkluderer med det som grunnlag. Da glemmer de konsentrasjonsvanskene, den dårlige impulskontrollen og manglende konsekvens-tenkning, de sosiale vanskene og så videre. Det er dette jeg syns er alvorlig, for det er jo disse punktene som skaper de virkelig store vanskene for barnet. Og det er IKKE aktivitetsnivået alene som skaper de andre vanskene. Faktisk kan det høye aktivitetsnivået nettopp komme av vansker på de andre punktene. Det ser jeg her; i dårlige perioder er nemlig aktivitetsnivået høyere enn i roligere perioder. Kanskje de(vi) som vet hva ADHD egentlig er, skulle blitt flinkere til å opplyse om de andre tingene ved ADHD? Min erfaring sier meg at til og med de som skulle vite en del(som skole og bhg osv) bare tror de vet. De har egentlig altfor lite kunnskap, dessverre. Og hvordan skal en da vente at de som "bare har hørt om det" skal kunne vite noe? Bra du stiller deg åpen for den utredningen de mener trengs(selv om jeg er helt enig i at det er tidlig). Det tar tid å komme til, og selve utredningen tar tid. Nå vil jeg bare ta med at min ADHD'er(ja, vet mange ikke liker den, men enklere å skrive;)), først ble testet som 5-åring, og fikk da ingen diagnose, for det var litt tidlig. Først da ungen var 7, kom diagnosen. Og ungen har alvorlig grad av ADHD, noe jeg vet og ser også i dag, mange år etter......
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2009 #3 Skrevet 11. mars 2009 Blodprøver er vanlig før man blir hendvist til bup og målinger av hjertet. Her er linken til Kjøttpølsa på krangle http://www.dinbaby.com/forum/thread/139726221
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2009 #4 Skrevet 11. mars 2009 Nei, blodprøver er ikke vanlig. Hvilke blodprøver er det, da? Målinger av hjertet har med evt medisinering å gjøre. Fordi noen kan reagere på Ritalin(eller da Metylfenidat), med endringer i hjerterytme.
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2009 #5 Skrevet 12. mars 2009 Kan tenkes man tar blodprøve for å utelukke stoffskifteproblemer, siden dette kan gi svært like symptomer som adhd. Man kan ikke stille adhd-diagnose vha blodprøve:) Det er da ikke mulig å utrede en toåring for adhd. Helt klin umulig vil jeg påstå. Hvis en avd.leder virkelig har presset på dere dette, sendt brev til bv osv regner jeg med at det blir hun selv som plutselig får hjemmebesøk av bv. Hun kan jo ikke være normal. Med mindre barnet har svært problematisk adferd som gjør at han er til fare for seg selv/andre, noe som kan skyldes hundre andre ting enn adhd.
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2009 #6 Skrevet 12. mars 2009 Gå inn på helsedirektoratet og les veildern for utredning. I Norge utredes barn for hyperkinestisk forstyrrelse og forstyrrelse av oppmerksomhet og aktivitet. Adhd&add er den amerikanske utredningen. Veldig lite nyansert debatt eller innlegg her inne. Veldig synd. Tidligere utreder
Meesah og HattiFnattene♡ Skrevet 15. mars 2009 #7 Skrevet 15. mars 2009 Altså..jentungen er under utredning, og jeg har fått beskjed om at når diagnose møtet er nå i mars, så vil jeg få en diagnose. For det ligger tykt utenpå henne hvilke ting hun sliter med. Og måten jeg merker forskjell påhenne og sønnene mine, er at hun sliter meg ut. Fysisk sett. hun alene er like krevende, om ikke mer, som mine tvillinggutter. og de er ganske aktive de også. Og selv om de er aktive, er jeg på ingen måte bekymret for at de skal ha adhd. De er helt anderledes enn datteren min har vært. ADHD merker man. Folk må slutte å ha forestillingen om at aktiv=ADHD. Datteren min er ikke veldig aktiv. Hun er faktisk litt lat. Men hun er drevet av en indre uro, som driver både henne og oss fra vettet. Jeg er HELT enig med deg i at to år er altfor tidlig. Særlig når du kjenner selv at det ikke er noe "galt" med ham. Kan ikke fatte at bup går med på det jeg. På andre siden så syns ADHD tidlig i mange tilfeller, synes jeg. Har to søsken med ADD diagnoser, og de har alltid vært anderledes enn andre barn. Samme med datteren min
Meesah og HattiFnattene♡ Skrevet 15. mars 2009 #8 Skrevet 15. mars 2009 Det skulle være at hun sliter meg ut PYSKISK:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå