Gå til innhold

Ukelønn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har du barn? Gir du dem ukelønn?

Hvor gamle er de, og eventuelt hvor mye får de?..

Vi har bare ei datter, muuuligens litt bortskjemt (selvfølgelig bare fra fars side..ehmm..), hun er snart åtte, fått ukelønn siden hun var seks år, og får 200,- i ukelønn. Hun har plikter som må være gjort for å få full lønn, skulker hun unna blir det trekk i lønnen, eller den faller helt fra hvis hun ikke har gjort noe. For pengene kjøper hun blad, godteri, hvis hun ønsker seg noen spesielle klær/etc som jeg ikke helt ser at hun trenger og ellers diverse.

Vi kom fram til summen ved å regne på hvor mye vi kjøpte til henne av blader, godterier og diverse, og fant ut at vi tjener på å gi henne 200,- i uken som hun kan disponere sånn noenlunde fritt (prøver å veilede henne om vi skjønner at hun har tenkt å gjøre dumme valg).

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ehhhhh vår jente på 5 år får 25,- i uken. Oppgavene er og hente avisen, sette tallerken,kopp og bestikk på benken etter å ha spist og rydde gulvet på rommet sitt tomt for leker, sån at jeg kan vaske det.

Men vi må jo øke med alderen, både oppgaver og penger.

Synes 200,- var mye, men jeg vet jo ikke hvor mye en 8åring "bruker" på en uke da. hmmmm det finner jeg jo ut om noen år :)

Skrevet

Det syns jeg var veldig mye..

Er det ikke bedre hvis hun lærer at hun ikke kan kjøpe seg ALLE bladene hun vil hver uke?

at hun faktisk må spare litt for å kjøpe seg nye klær osv?

Personlig mener jeg at barn har godt av å lære at man ikke kan få alt man vil ha hele tiden.. At penger må spares for å få det man ønsker seg..

Ellers vil de få alvorlig sjokk når de kommer ut i "den virkelige verden".

Og bare så det er sagt - da syns jeg ikke dere skal kjøpe det hun ikke har råd til på ukelønna si..

Skrevet

Hun sparer jo deler av den hvis det er noe hun ønsker seg. Som til karnevalet, så hadde hun funnet en kostyme til 400,-, hun sparte 100,- av lønna i fire uker, sånn at hun kunne kjøpe det hun ønsket seg.

Er det noe hun trenger, så kjøper vi det til henne, men hvis det er noe hun ønsker seg, men ikke trenger, må hun spare.

Glemte forresten å si at hun kjøper mat til de kaninene sine for ukelønna også..

Jeg syns det blir mer realistisk å få 200,- å disponere, enn 25 eller 50, for hva rekker vel en femtilapp til?

Skrevet

hehehe.. tenåringen her i huset får 800,- i MÅNEDSLØNN;) Dvs samme som deres 6-åring;)

Skal si dere legger lista høyt. Hvor mye skal jenta deres får når hun er tenåring, da? Det må jo liksom stige litt med alderen. Og hva om hun får søsken? De må jo også få, vet du.

Skrevet

200,- var myyye synes jeg. Min 12-åring får ikke så mye i uken en gang...å da har hun maaange plikter. Hun passer søsteren (8) hver dag fra de kommer hjem fra skolen til jeg kommer fra jobb, ca 2 timer + mye annet husarbeid....henge opp klær, legge sammen klær, vaske bad med mer...

Gir ca. 100,- viss alt er gjort!!

Skrevet

Barna mine får ikke ukepenger foreløpig, men jeg regner med å starte med det om et år eller to. Da er den eldste 5 eller 6.

For meg er det viktig at ungene vet hvilke utgifter ukepengene skal dekke. Til å begynne med regner jeg med at de kommer til å få ukepenger til å kjøpe sitt eget lørdagsgodt, siden regner jeg med at de må betale blader, gaver, klær, fritidsaktiviteter osv med ukepengene. Om de sparer noe må de selvfølgelig få lov til å bruke det på andre ting som vi ikke vil gi dem, men i utgangspunktet planlegger jeg å gi dem såpass mye som de "trenger". Jeg håper vi klarer å være fullstendig strenge på ikke å betale noe som er avtalt at skal dekkes av disse pengene.

Jeg synes faktisk ikke pengene skal forbindes med det å måtte hjelpe til hjemme. Det skal de gjøre uten å få betalt for det. Uansett må barnets utgifter betales. Om det går av ukepengene eller om vi betaler det de trenger direkte, fordi barna ikke har gjort pliktene sine, blir jo det samme.

Skrevet

Regner med at 2-300,- skal være nok til hun blir 12-13, etter det øker vi sikkert til rundt 500. Og så må hun finne seg en helgejobb når hun begynner på vgs.

Hvis hun får søsken, skal de selvfølgelig få like mye. Vi har råd, så ta det med ro.

Skrevet

Hva mener du de skal gjøre for å få penger da? Og hvorfor skal man regne med at de skal hjelpe til uten betaling?

Skrevet

Jeg har en lillebror på 13 år, han får vel 100,- i uka nå tror jeg. Men mamma kjøper jo alt mulig til ham, så han kan i alle fall ikke spare..

Syns 100,- er lite hvis datteren din må gjøre så mye.. Særlig barnepassdelen, som du sparer MASSE på ved å unngå SFO! Kjiping!

Skrevet

De skal ikke trenge å gjøre noe spessielt for å få penger til det de trenger. Vi foreldre har forsørgerplikt uansett. Da kan ungene like godt få disponere noen av disse pengene selv i form av ukepenger.

Jeg synes også ungene skal lære å hjelpe til hjemme uten lønn. Det er faktisk slik samfunnet er. Husarbeid er noe man må lære å gjøre, uten å få lønn for det, på samme måte som man må lære å spise "pent", gjøre lekser, gå på skolen osv.

Jeg har for øvrig også det forsett å gi ungene like mye i ukelønn om den ene av dem skaffer seg en kveldsjobb mens den andre stser på idret eller liknende som tar all ledig tid. Det skal lønne seg å jobbe, men så lenge de er barn skl de få det de trenger, om ikke det de har lyst på, hjemme.

Skrevet

Hehe..her må vi ha med en ekte sosialist å gjøre: Lær ungene at man ikke trenger å gjøre noe for å få penger!..*ler*

At de ikke får penger for å holde rommet sitt i orden o.l. når de blir eldre, er helt greit, men jeg mener ikke at man skal kreve at barna tar sin del av husarbeidet uten å få noe igjen for det.

Skrevet

Hva er forskjellen på at ungene får ukelønn for å kjøpe det de trenger og at jeg kjøper det til dem? Det de trenger må jeg skaffe dem uansett.

Hva annet skal de få "lønn" for foresten? Å gjøre lekser? Spise opp maten sin? Gå på skolen? Hvorfor skal de gjøre noe som helst uten å få betalt for det?

Skrevet

Tenåringen her får 2500,- i mnd for å gjøre ingenting, hender det blir vasket et gulv/badet eller tømt oppvaskmaskin. Disse pengene skal brukes til det hun måtte ønske seg som jeg anser som unødvendig.

Unødvendig dyre klær, kino, kontantkort og kafebesøk osv...

Om hun passer en av småsøskna sine får hun 50,- timen pr. barn. i tillegg til summen over.

Skrevet

2500 pr mnd i tillegg til det du synes er nøvendig? Det synes jeg er rått mye. Om det også skulle dekke, alle klær, sjampo, frisør, kino, fritidsaktiviteter og skolesaker så OK, men til bare luksusforbruk? Hvordan skal hun kunne greie seg når hun blir student og skal leve på studielån?

Skrevet

Her inne var det mange høye summer syntes jeg. Min sønn på 10 får ikke ukepenger i det hele tatt. Vi kjøper selvfølgelig lørdagsgodt og et blad i ny og ne. Skal ha på kino en gang i blant betaler vi det. Det er sjelden han føler behov for å kjøpe noe unødvendige klær el.. Såklart maser han om playstation spill når vi er ute og handler og slikt men jeg mener de må vente til jul og bursdag. Ungene mine har et lass med leker og spill og mangler overhodet ingen ting.Jeg ser ikke hvordan de kan glede seg over å få gaver ellers dersom de til stadighet kan gå å kjøpe seg det de ønsker seg etter tre fire ukers sparing. Når han blir litt eldre så er det klart at han skal få ukepenger ut ifra arbeidsoppgaver. Når det er mer naturlig at han ferdes mer ute alene med venner er det fint at han lærer å disponerer egne penger. Men barn som er seks år synes jeg ikke har behov for faste ukepenger. Det er noe annet å belønne de hvis de har vært ekstra flinke til å hjelpe til en gang. Da hadde pengene gått på sparebøssa her.

Skrevet

Hun må betale alt slikt selv, jeg sponser med det jeg syntes er ok pris. eks. ei olabukse koster 600,- dette syntes jeg er en ok pris, vil hun ha ei til 1500,- må hun betale resten selv. Om jeg ikke syntes hun trenger ny bukse, må hun betale alt selv.

Dette er ikke bare til luksus, men til ting hun faktisk trenger eller ønsker å være med på. Skal hun på kino, sponser jeg gjerne kinobilletten om det er lenge siden sist hun var på kino. osv...

Skrevet

min datter på 3 får ikke ukelønn men hun må jobbe for goder. f.eks skal hun ha lørdagsgodt må hun rydde opp lekene sine.

Skrevet

Kor mykje får ein for 100 kr i uka. Det er ikkje billigt i norge

Skrevet

VI variere litt..Ikke noe fast hver uke, men om hun har vært flink i en lengre periode får hun 50-100 kroner til lommeboka si...Vi prøver å få henne til å spare disse (altså at de går til sparegrisen), da vi kjøper helgegodt, klær hun trenger og donald (eneste bladet hun får)..Vi kjøper også noen leker til henne og broren en gang i blant, men prøver å få henne til å ønske seg i bursdag/julegaver og evt spare...

SYnes hun er for liten til å få "for å disponere selv" , så vi gir med det formål og spare..

Når hun blir eldre vil det nok bli mer utbetalt,- mtp BÅDE egendisponering og sparing..DA vil hun kanksje måtte kjøpe gaver til venner selv, kosmetikk selv etc,- og dermed måtte prioritere VHA hun MÅ ha, hva hun vil spare osv..

MEn den tid den sorg...Ikke planlagt noe ennå (er 5 år)

Skrevet

syntes det var fryktelig mye..når jeg var tenåring fikk jeg 500 i mnd å dette er kun noen år siden, å dette skulle jeg kjøpe det jeg ville ha av ting,sminke,mat på skolen(om jeg ikke hadde matpakka) bursdagsgaver til venner(fikk noen ganger) og klær.. fikk nye klær på høsten til skolestart å gjerne noe til vår/sommer, ellers måtte jeg ønske meg til jul/bursdag å spare..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...