Gå til innhold

Bare så dere vet det!!! Diskriminering av nordlendinger...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Før i "gamle dager", når folk i Oslo skulle leie ut bolig, så lød annonsen ofte som følger: "Bolig til leie. Nordlendinger er ikke ønsket!"

Til dere som mente man ikke kan kødde med mørkhudede, men at "alle nordlendinger er sånn og sånn..." De har faktisk vært en fordømt og undertrykket gruppe de også, og man har ingen rett til å skjære alle over en kam her heller!!!

Og nei!!! Jeg er ikke nordlending selv....

Skrevet

Nordlendinger bør, helt seriøst, kvitte seg med mindreverdighetskomplekset.

Gjest Sauen venter jente nummer 2 =)
Skrevet

Ja, det har skjedd mye rart i generasjonene før oss. Det verste er at mange fremdeles bruker ordene "tyskerhore" og "lausunge", og faktisk ikke forstår at dette er negativt ladd. Merkelig fenomen det der=)

Skrevet

Eg er nordlending og har ikkje noko mindreverdighetskompleks, har ei heller møtt diskriminering for det, om enn kanskje litt latterlige stereotypiske haldningar på korleis nordlendingar er.

Skrevet

Ehhhh.... Æ e nordlenning (eller rettere sagt Finnmarking, æ e ikke fra Nordland) Koffør e du så sint på våres vegne? Trur du vi bryr oss om ka folk synes? Æ kan fortelle dæ at da æ fløtta sørover for ti år sia, og prøvde få leilighet uten å gå på visning, så sa ALLE at folk fra nord-Norge va så hyggelige å morsomme folk at vi kunne få leiligheta uten å gå på visning.

Å jobben æ fikk imens samboen studerte, fikk æ fordi at æ va Finnmarking, og hun som hadde slutta før mæ va også fra Finnmark og de "elsket" henne også. Vi stortrivdes sørpå, men akkurat no e det bæst å bo i Tromsø.

Så takk for omtanken, men det e ikke synd i oss...........

Skrevet

For nordlendinger ble ført til andre siden av jordkloden, stuet sammen i båter og så brukt som slaver?

Skrevet

Nå kan du ikke mene at en skal likestille en gruppe mennesker der storparten ikke har etnisk tilhørighet i Norge og er en mer utsatt og sammensatt gruppe en en hel landsdel? En kan tulle med det meste, men en skal vite hva en tuller med og det er smakløst når en tuller med stereotyper uten å ha god kjennskap til gruppen det er snakk om.

Skrevet

"en gruppe mennesker der storparten ikke har etnisk tilhørighet i Norge og er en mer utsatt og sammensatt gruppe en en hel landsdel? "

Mene du at de fleste i Nord-Norge e samer?

Skrevet

Eh nei, ho meinte at ein kan ikkje samanlikne mørkhudete og nordlenningar.

Forøvrig er samer Noregs urbefolkning.

Skrevet

He he... Det va no enda godt. Begynte no virkelig å lure.....

Skrevet

nordlænning her ,å eg jer meg nu svarte i ka folk mein om nordlænningan.. stolt a å vær nordlænning uansett eg=)

Skrevet

Her i huset tåler vi hverken bergensere, trøndere eller andre søringer!!

Hehe... Det blir for dumt :o)

Men seriøst, om noen faktisk skriver det i en annonse tror jeg nok det skyldes uvitenhet. Det sier vel mer om den/de det gjelder enn om oss nordlendinger.

Jeg er selvfølgelig også like stolt av min hjemplass(Nord-norge er jo i grunnen ganske stort og langstrakt..) akkurat som er "søring" er stolt av sin plass. Kiving vil det alltid bli, men jeg er generelt litt skeptisk til å sette folk i bås. Folk er folk! Ute i verden ellers ville vi nok som felles norsk gruppe være stolt av landet Norge uansett.. :)

Skrevet

Joda, vi vet det, men det kan da uansett ikke sammenlignes...

Skrevet

" helt seriøst" kordan klare du å få de ut av ka en ikkje norlænning skriv....

Æ e nordlænning æ og jammen kjempe stolt av det... Det er jo ikke kor æ e fødd som definer mæ som menneske, men de verdier jeg har og måten jeg velger å leve livet mitt....

Skrevet

Anne-B: hvor har du det fra at nordlendinger har mindreverdighetskomplekser??

Skrevet

Nordlenninger lider av midreverdighetskompleks ja;)

Hva skulle en gjort uten skrullinger på dib som tror de kan snakke på vegne av et helt fylke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...