Gå til innhold

NOEN SOM VET? :S

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på hvor tidlig man kan få en abort? Er det noen nedre grense for det, eller kan man få det fra testen blir positiv rundt uke 4?

Hvis man ringer direkte til gyn.poliklinikk på sykehuset å bestiller abort uten å gå gjennom fastlegen.. får fastlegen vite om det da?

Håper noen kan svare meg på disse spm.

Fortsetter under...

Hei!

Du kan ikke ringe sykehuset direkte.

Du må først gå til fastlegen din, han vil sende en abortsøknad til ditt nærmeste sykehus.

Denne vil selvfølgelig bli innvilget når du er under uke 12.

Du vil ganske fort få ett brev fra gynekologisk poliklinikk om når aborten skal skje.

Vet ikke med ventetid men du får iallefall fjernet embryoet før uke 12..

Lykke til!

"Kvinner som er blitt uønsket gravide har rett til å bestille time selv på poliklinikken for å få hjelp.

Ved ønske om å avbryte svangerskapet, kan kvinner henvende seg til Sykehuset pr. telefon for timeavtale. Alle pasienter blir undersøkt gynekologisk før et abortinngrep. Vi gir tilbud om prevensjonsveiledning, og samtale med sosionom."

Dette stod det på siden til sykehuset ihvertfall, så da går det å henvende seg direkte på poliklinikken der:)

Jeg vil få dette unna så fort som mulig. Jeg er helt sikker i mitt valg. Har ikke mulighet for å få et barn nå.

Hvor tidlig kan man få abort?

Mener å ha lest at noen har måttet vente til uke 7?

Er det virkelig sånn?

Vil bli ferdig med det så fort som mulig både for min og embryoet sin skyld. Før hjertet begynner å slå osv..

Er det noen andre som vet?

HI

Jeg gikk ikke til fastlegen min, for ville helst ikke snakke med han. Kjenner han ganske godt fra før. Jeg sendte en anonym mail til amathea fra deres nettsider og spurte om de kunne hjelpe meg, og de svarte med en gang at hvis jeg ringte dem så kunne de ringe til sykehuset og bestille abort. Det var raskt og enkelt! Hun jeg snakket med sa at jeg kunne få time allerede dagen etter. Men det kan hende at fastlegen din får et skriv om at du har tatt abort. Men han har jo 100% taushetsplikt. Lykke til!

Tusen takk for svar!:)

Jeg vil heller ikke snakke med fastlegen min om dette her.. Så vil helst ikke at han skal vite noe om det. Får bare høre med sykehuset evnt.

Vet at legen har taushetsplikt, men jeg bare orker ikke at han skal vite om det. Vil få det ut av verden. Syns hele situasjonen er ganske så fortvilende som den er så...

Hvor langt var du kommet da du tok abort idaa?

Leste et sted at de venta til rundt uke 7 fordi de ville se embryoet på ultralyd først for å kartlegge at det faktisk ligger i livmoren og ikke i egglederen osv. Det virker jo logisk, men jeg føler at det blir vanskelig å gå å vente i flere uker for å si det sånn.. Og jeg vil heller at embryoet skal være minst mulig utviklet. Føler at alt går litt lettere da.

HI

Annonse

Ja, skjønner godt at du vil ha det ut av verden. Det vil i grunn jeg også, så hvis fastlegen har fått vite det og tar det opp ved senere anledning så tror jeg at jeg blir ordentlig sint. For jeg er ferdig med det!

Etter mine beregninger var jeg ca 8 uker på vei da jeg var på ultralyd, men gynekologen trodde at jeg var 7 uker. Embryoet var veldig vanskelig å se, så det kan nok stemme det.

Skjønner godt at du ville bli ferdig med det så fort som mulig, det ville jeg også. Men når jeg først fikk en dato, var det liksom greit. Bare send en mail til f.eks amathea og fortell om situasjonen din, så får du i hvert fall et svar :)

De største sykehusene bl a Ullevål og flere andre sykehus i Oslo har direkte telefon til gyn avd som du kan ringe selv uten henvisning fra lege eller hjelp fra amatea. Jeg gjorde det slik. Det er bare å si på sykehuset at du ikke vil at fastlegen skal informeres. dEt gjorde jeg og jeg vet han ikke har fått noe informasjon. Lykke til!

• 3 uker senere...

Hei:)

Du trenger ikke gå gjennom fastlegen din for å ta abort du kan ringe direkte gyn.poliklinikk å bestille time. Det gjorde jeg, og du får time mye raskere. Fastlegen trenger ikke få vite om det om du ikke selv vil det. Man kan ta medisinsk abort til man er ca p uker på vei, etter det blir det kirurgisk.

Håper dette hjalp litt:)

Hvor nytt det er vet jeg egentlig ikke, men helt nytt er det i alle fall ikke. Men det spørs litt hvor du bor henne i vårt langstrakte land. På de store sykehusene kan du i alle fall ringe rett dit uten å kontakte fastlegen og du kan be om at han overhode ikke informeres.

Dersom du ønsker det kan du selvsakt også gå via fastlegen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...