Sara Maria Skrevet 10. mars 2009 #1 Skrevet 10. mars 2009 Jeg har en jente på 10 mnd som er lite glad i mat og veldig glad i pupp. Hun får pupp ca to ganger om natten fortsatt, og det synes jeg ikke er noe problem. Diverse helsesøstre som jeg har snakket med har sagt at jeg må nattavvenne for å få opp apetitten på dagtid, men jeg har hatt lite lyst til å tvinge henne til å slutte å spise om natten når jeg eller ikke har syntes dette har vært noe problem. Jeg hadde lest i Gro Nylanders bok "Lille venn, hva nå" at mange barn fortsatt trenger barn om natten på denne alderen, og sendte henne derfor en mail. Her er deler av svaret hennes (jeg har klippet bort det som gjelder spesifikt for min datter): "Det optimale er at morsmelk er hovedføden store deler av første leveår, men altså supplert med jernholdig mat fra halvtårs alder. Men det trenger ikke være store mengder. (...) Så lenge du gir bryst etter måltid er det fint. Du skulle bare vite alle de barn jeg har sett og hørt om som er blitt tvunget til å slutte med puppen fordi de er små og slanke, hvorpå det viser seg at de ikke vokser noe raskere etterpå. (...) Men du skal vite at undersøkelser viser at 1/3 av norske mødre ammer om natten når barnet er 8 måneder, så hvordan helsesøstre og en del leger får det til å bli unormalt er vanskelig å forstå. (...) Dette med å la barn gråte i ut over en kort stund stund er litt moderne. Etter mitt skjønn påtar de seg et stort ansvar, de som anbefaler det. De har neppe satt seg inni barnepsykologi." Jeg ønsker ikke å sette igang noen debatt om man skal nattavvenne eller ikke. Hva andre velger bryr ikke jeg meg om, og hvis mor sliter seg ut av nattamming så skjønner jeg godt at det kan være løsningen. Men hvis det er andre som meg som helst vil la barnet bestemme selv når det vil slutte med nattamming, men som blir presset av helsesøster eller andre til å nattavvenne, så vil jeg gjerne dele denne informasjonen med dere.
surremus Skrevet 10. mars 2009 #2 Skrevet 10. mars 2009 Hei. Jeg syns det er mye press på at barn skal bli selvstendig i det øyeblikket de er født omtrent og de skal slutte med ditt og datt, og ligge og gråte så og så lenge før de blir tatt opp for, ELLERS!!!!!! Jeg merker på meg selv at jeg ofte dras mellom utsagn og at jeg vel så gjerne kan se poengene i både det ene og andre. Jeg er med på den at barn fort skjønner at dersom de gråter litt, så "får de viljen sin", men syns likevel ikke det er riktig at de skal ligge der...Gråt er eneste måten barnet har å si i fra på. Jeg vet ikke om jeg er enig at hvordan barnet har det i spedbarns tiden preger dem som større i forhold til hva som er lov og ikke....Jeg husker også fra min første tid i jobben min i bhg at ped.lederne var veldig kjappe med å putte barna i båser og å analysere dem dersom det var noe. Litt beside akkurat det du skriver, trondheimsmamma, men det fikk meg til å tenke litt Jeg tror man skal kjenne litt på hva som er best for akkurat det barnet man selv har og hva som er best for seg selv som mor, sammkjøre dette så godt det lar seg gjøre og så tror jeg alt går greit Vet ikke om jeg fikk frem poengene mine helt slik jeg tenker dem inni hodet, men det får så være... :)
Sara Maria Skrevet 10. mars 2009 Forfatter #3 Skrevet 10. mars 2009 Enig med deg, kreps'79, man må finne ut hva som er best for sitt barn og seg selv som mor! Synes helsesøstrene jeg har vært i kontakt med har så mange lettvindte fasitløsninger som de mener passer for alle.
musketingen Skrevet 10. mars 2009 #4 Skrevet 10. mars 2009 Enig! Heldigvis har HS hvor jeg går aldir kommet med bombastiske fasitsvar, de har hele tiden fått fram at vi som foreldre vet best (selvfølgelig innenfor normalens grenser da)
Tonen Skrevet 10. mars 2009 #5 Skrevet 10. mars 2009 Så gøy å få svar fra Gro Nylander da:) Jeg ammer også om natten og min gutt er 8,5 mnd. Mye fordi han ikke tar brystet særlig godt på dagtid lenger. Hvordan kom du i kontakt med henne? Sendte du en mail?
*stjerneklar med GULLSTJERNE* Skrevet 10. mars 2009 #6 Skrevet 10. mars 2009 Fint å få noen andres synspunkter, men jeg vet ikke om det er helt riktig å publisere hennes svar - hvis du ikke har spurt om hennes tillatelse til det? Hun vil jo måtte stå ansvarlig for det hun har sagt, og det var vel et svar som kun var myntet på deg?
Tjukkemagen *m/jente 1.mai* Skrevet 10. mars 2009 #7 Skrevet 10. mars 2009 Å så GULL at du tar opp dette! Er så enig i mye av det du og Nylander skriver. Jeg ammer gutten min på 7,5 mnd 1-2 ganger hver natt og både han og jeg er egentlig fornøyde med det. Klart jeg gjerne skulle sovet hele natta, men jeg vet jo at etter 5-10 min amming pr gang så sovner både junior og jeg like godt igjen. Jeg har forsøkt/forsøker å nattavvenne. Det kan gå greit i to-tre netter, og så er det plutselig to-tre netter med kaos. Jeg får det ikke til! Det er time på time med uling, og i det jeg tror han endelig sovner så våkner han igjen.... Det er ikke verdt det! Ikke ennå. Så høres det ut som man har et EVIG problem dersom barnet ikke er nattavvent ved 5-6 mnd. Helsesøster synes jeg burde nattavvenne fordi nå la han greit på seg. (75g/uke er ikke mye synes jeg!) Junior er ikke spesielt interessert i puppen på dagtid, så den kosen kan han godt få om natta. Jeg har jo allerede passert 5-6 mnd alderen, så han er sikkert godt bortskjemt, og jeg kommer til å ha nattamming for "evig!" :-D Takk for denne tråden, den gjorde meg glad! Nå skal jeg fortsette å amme om natten med GOD samvittighet!
bittelill Skrevet 10. mars 2009 #8 Skrevet 10. mars 2009 Jeg har en gutt på litt over 7 mnd som jeg nattammer enda, og relativt mye også. Jeg sitter også med en følelse av at jeg egentlig burde avvenne han, men jeg har ikke lyst. Har så vidt prøvd å stryke/gi smokk og roe ned på andre måter, men endte med at jeg har gitt pupp og da sovner han med en gang. Jeg synes også det var deilig å lese at det faktisk er 1/3 av norske mødre som ammer om natten ved 8 mnd Da er jeg jo ikke unormal og dumsnill likevel
Sara Maria Skrevet 10. mars 2009 Forfatter #9 Skrevet 10. mars 2009 Så fint, Kolikkmamma, nå ble jeg også glad :-) Nettopp med tanke på sånne som deg at jeg la ut dette. Og når gutten din ikke er så interessert i puppen på dagtid, så ville jeg tro at det var bra med litt nattamming, det er jo mye bra i morsmelk som han ellers ikke ville fått i seg. Vi får prøve å kose oss med nattammingen, det er ikke lenge til de er ute på fest hele natten og vi ligger våkne og bekymrer oss ;-) Stjerneklar: Det sto til slutt i mailen fra Nylander "Meldingen inneholder ikke sensitive opplysninger". Jeg er enig i at man skal være forsiktig med å legge ut ting fra private mailer på nett, men synes selv at jeg holdt meg innenfor hva som er greit her. Og hvis det kan få én mor (Kolikkmamma) til å få lettere netter, så synes jeg absolutt det er verd det. Til deg som lurte over her: Jeg fant mailadressen til Nylander på nettsiden til Rikshospitalet.
Sara Maria Skrevet 10. mars 2009 Forfatter #10 Skrevet 10. mars 2009 En helsesøster jeg pratet med mente at det var så viktig å sette grenser og vise hvem som var sjefen, og at jeg derfor ikke burde amme om natten. Jeg er helt enig i at grensesetting er viktig, og er for eksempel streng på at det ikke er lov å snu seg på stellebordet, men jeg mener at det ikke er riktig å la vær å gi barnet mat når det er sultent bare for å vise hvem som bestemmer. (Om man skulle ha andre grunner til å nattavvenne, for eksempel at mor ikke klarer å kombinere nattamming med jobb, så synes jeg det er noe helt annet.)
Hønseføtter og gulerøtter Skrevet 10. mars 2009 #11 Skrevet 10. mars 2009 Har også en liten krabat på nesten 7 mnd som får pupp minimum 2 gang per natt (ofte 3-4ganger) :-) Og så lenge jeg sover greit så synes jeg det bare er koselig. Han sovner med en gang han har spist så det er ikke noe problem. Takk for at du deler trondheimsmamma :-)
Turbomamma<3<3<3 Skrevet 10. mars 2009 #12 Skrevet 10. mars 2009 Kjempebra innlegg og godt å høre at flere gjør det som faktisk er til barnets beste! Det er jo liksom så om å gjøre at alt ska bli som det var før man fikk baby, virker det som.. Sove hele natten gjennom, flytte de på eget rom og helst slippe å amme. Jeg koser meg med å amme henne ennå jeg, og hun blir året nå på søndag! Vi samsover en del og har gjort det hele tiden.. Føles helt naturlig og det er nok det som gjør at babyer som ikke får denne nærheten er mer urolig om natten også. Når de blir lagt til brystet eller inntill kroppen vår, føler de seg trygge.. Fant noe informasjon på den nettsiden jeg liker, sovlillebaby.com; "Nattmat er for de små ofte mer enn bare et behov for næring. Det er også en måte å knytte bånd til mamma, få en visshet om at hun er der." Og disse punktene... "Fordelene med samsoving: * Babyen sover lettere enn dersom sengen hennes var på et eget rom. Dette virker beskyttende mot krybbedød. * Dersom babyen får problemer, som for eksempel at hun drar dyna over hodet, kan du enkelt rekke ut hånden og hjelpe henne. * Samsovende babyer gråter sjeldnere, både ved innsovning og om natta forøvrig. Flere observasjoner viser at de fremstår roligere og tryggere enn spedbarn som sover alene. * Mors pusting, bevegelser og berøringer stimulerer den lille også om natta. Dette knytter de to nærmere hverandre, og det stimulerer barnet. * Kroppskontakt med mor virker som en smertestiller for den lille, og det vil også hjelpe henne til å komme seg raskere etter fødselen. * Mors CO2 i ekspirasjons-luften stimulerer babyens respirasjon. * Pga nærheten mellom mor og barn øker morens nivå av hormonene oxytocin og prolaktin. Dette senker stress og øker omsorgsevnen. * Når mor og barn sover nær hverandre, får de likere søvnsyklus. I praksis betyr det at babyen vil våkne for å spise på et tidspunkt der mamma allerede har lett søvn. Du slipper å bli vekt fra tung søvn og hviler derfor mer effektivt enn om babyen din sov langt unna deg. * En baby som sover alene, må skrike høyere og lengre før hun får svar fra foreldrene. Dette gjør også at hun bruker lengre tid på å roe seg etterpå. Et samsovende spedbarn, derimot, får raskt svar. Hun oppnår dermed lengre og bedre hvileperioder. Fordeler for morsmelk-ernærte babyer: * Babyer som samsover ammes hyppigere, lengre og får mer morsmelk enn om de sov alene. * At babyen sover i umiddelbar nærhet til mor, og dermed kjenner lukta av morsmelk, gjør at søvnen er lettere. Dette beskytter mot krybbedød. * Dersom du ammer liggende, har barnet en tendens til å rulle seg tilbake på rygg når hun er ferdig å die. Ryggleie beskytter mot krybbedød. * Du kan sove deg igjennom nattmåltidene. Mange våkner knapt nok i det hele tatt når babyen er sulten, men gjennomfører ammingen mens de sover lett. " http://www.sovlillebaby.com/fordeler.htm Langt men synes dette er noe alle burde blitt informert om!!
Gjest Skrevet 10. mars 2009 #13 Skrevet 10. mars 2009 Så godt å se det ikke bare er meg... mi har bikka godt over åtte måneder, men hun spiser fortsatt minst to-tre ganger fra hun legger seg i åttetida til vi står opp åtte-ni. Synes det er helt greit, jeg. Litt pes å våkne om natta selvsagt- men aldeles ikke mer enn jeg hadde påregnet da jeg fikk henne. Og jeg tar heller noen våkne minutter hver natt enn timevis med protesthyling, kaotisk døgnrytme og alt til faget henhørende (har slitt mye med å få henne i seng om kveldene i det siste, så at hun legger seg uten videre protester og bare våkner for pupp et par ganger er en betraktelig oppgradering). Det blir da vel tidsnok slutt på nattpuppen uansett, så jeg skjønner ikke hvorfor man skal styre med det når både mor og barn trives. meeeen, jeg regner nok med at helsesøster kommer til å grynte litt når vi kommer på nimånederskontroll om et par uker og hun sannsynligvis fortsatt pupper minst et par ganger hver natt...
Sara Maria Skrevet 10. mars 2009 Forfatter #14 Skrevet 10. mars 2009 Grynt, grynt :-) Jeg sa sist at jeg hadde lest i Gro Nylanders bok at mange barn fortsatt trenger barn om natten ved den alderen. Da ble det litt mer grynting fra helsesøster, men så sa hun "ja, ja, det er du som bestemmer." Hun kommer sikkert til å prøve å overtale meg til å nattavvenne neste gang også, men jeg kommer til å fortsette å gjøre det som er best for mitt barn og meg.
Makko med to små gutter Skrevet 11. mars 2009 #15 Skrevet 11. mars 2009 Hvilken helse stasjon går du på? Dette høres ut som glupingene på min helsestasjon dette. Jeg nattammer ikke lenger . Jeg avvente tidlig, men uten store protester, men det er ikke poenget. Men på 6mnd kontrollen (mini var da 6,5mnd) fikk jeg beskjed om å amme/pumpe mindre, enda mini spiser både grøt og middag! 6dl morsmelk var vistnok alt han skulle ha... Har funnet ut at så lenge vi trives med det, og ungen vokser som han gjør (han er av den lett lubne sorten) ignorerer jeg helsesøsters råd. -Ønsker å amme til mini blir 1år iallefall og da er det for tidlig å trappe kraftig ned! Trodde helsesøster'ne skulle være oppdaterte på amming jeg. Trondheimsmamma, når både du og jenta trives med det ville jeg fortsatt å amme!
Aibell Skrevet 11. mars 2009 #16 Skrevet 11. mars 2009 Jeg kunne ikke vært mer enig. Jeg nattammer min datter på 16 måneder når hun trenger det. Og bare for å si det, det var mer slitsomt å nattamme da hun var 6 måneder enn nå. Nå vet jeg at det roer seg og at det ikke vil pågå for alltid Jeg liker Nylander, jeg!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå