Kjerstipusen og Ane-mor Skrevet 10. mars 2009 #1 Skrevet 10. mars 2009 Det står jo på dem at de er fra 6-mnd, er det da galskap å gi tuppa på drøye 4,5 mnd en sånn med vann i? Tenkte å begynne med litt smaksprøver på grøt, og da må hun vel få litt vann også? Mamma fikk jo helt spader da jeg sa jeg hadde tenkt å gi henne vann fra en sånn en. Men det verste som skjer er jo at hun får for mye i munnen og hoster/spytter det ut igjen. Er vel ikke helt mulig å drukne henne med en sånn kopp, liksom Tenker at en tåteflaske sikkert fort blir tett i tuten om hun har grøt i munnen...? Hva gjør dere andre?
lengter daler ned i skjul... Skrevet 10. mars 2009 #2 Skrevet 10. mars 2009 det kommer nok for mye fra en sånn kopp. jeg hadde nok venta..... flaska blir for tett i tuten om hun har grøt i munnen??? hva mener du? hun må jo svelge grøten før du gir henne vann. men når de er så små ska man jo amme eller gi mme før grøten, eller etter som noen gjør, det slukker jo tørsten. de trenger nok ikke så mye vann når de er så små... jeg begynte ikke med vann så tidlig. min minste er 5 mnd nå, han får ikke vann, bare grøt og mme. )
Litjmora Skrevet 10. mars 2009 #3 Skrevet 10. mars 2009 Jeg mener jeg har hørt at det står 6mnd på dem fordi at det ikke er anbefalt med annet en mm/mme før 6mnd.. Ellers vil jeg anbefale NUK sine tåtekopper isteden, der er selve "tåten" myk, og ikke i hardplast som jeg mener avent sine er? Litt lettere for dem å drikke av den koppen..
Arbeidsjernet og lille fjompen Skrevet 10. mars 2009 #4 Skrevet 10. mars 2009 Avent-tuten er myk og fin (silikon eller noe). Jeg introduserte denne til mini for en mnd tid siden. Han har fått vann, mm, eplejuice (fra Hipp) og Sviskejuice (Nestle). Det er ikke mye han får i seg, blir mest for øvinga sin skyld. Du trenger ikke være redd for at hun får for mye i munnen om ikke hun suger som besatt. Det er jo en sånn dryp-stop funksjon på tuten. Jeg måtte ta den ut etter et par forsøk, mini gadd ikke suge for å få ut noe (han er jo vant til å få full sprut i munnen fra pupp med mye trøkk). Uten den gikk det mye bedre, men han drikker fremdeles ganske lite. Men han synes det er moro med litt og gaper villig, spesielt hvis det er litt mm i koppen :-)
Kjerstipusen og Ane-mor Skrevet 10. mars 2009 Forfatter #5 Skrevet 10. mars 2009 "flaska blir for tett i tuten om hun har grøt i munnen??? hva mener du?" Som dere kanskje skjønner; jeg har ikke gjort dette før!!! Har prøvd å gi henne litt potet og avocado, og ser at hun lagrer på dette i munnen ganske lenge altså. Derfor tenkte jeg kanskje at evt grøt som er igjen i munnen (når man tror de har svelget) kanskje fort ville tette tuten på tåteflaska?? Hvis hun virker tørst så tenker jeg vi prøver med tuteflaska sånn som deg jeg, Turbo. Er jo vant med temmelig kraftig sprut her i gården også Og går det ikke så er det jo bare å ta den bort og prøve igjen om en liten stund
Arbeidsjernet og lille fjompen Skrevet 10. mars 2009 #6 Skrevet 10. mars 2009 He he, er jo bare å teste ut .-) Man tar jo ikke akkurat livet av ungen ;-)) Trollet her også lagrer mat i munnen, han gaper og gliser og da har han masse oppi ganen. Uansett hva han spiser så samler det seg der. Jeg har også prøvd flaske hvor jeg bare har klippet et lite snitt i tuppen (bare pass på så ikke det blir en bit som kan falle av), slik at når han tygger på tuppen så renner det noen dråper inn i munnen hans -han gidder nemlig ikke suge på tåteflasketuppen heller. Men; altså, jeg liker Aventkoppen bedre ;-D Jeg gir ham ikke pupp før eller etter måltidet heller jeg, så slem er jeg. Han skjønner ikke at han egentlig er ganske mett, så da kommer halvparten bare opp igjen. Jeg gir ham pupp en time etter måltidet (da er det leggetid). Da har han først lekt og kost seg, og maten har sunket litt. Det passer oss ypperlig, men blir sikkert helt feil for andre )
Isabella12 Skrevet 10. mars 2009 #7 Skrevet 10. mars 2009 Det er bare å prøve; jeg har brukt både den og vanlig kopp fra fem måneder. Men, som med tåteflaske, bør man unngå saft og juice da det ødelegger tennene. (Har de ikke tenner, er det greit å innføre en god vane med å drikke vann).
Kjerstipusen og Ane-mor Skrevet 10. mars 2009 Forfatter #8 Skrevet 10. mars 2009 Ah, det hørtes egentlig ganske smart ut! Det er sånn jeg har gjort det når vi har gitt potet også, men hun får jo bare noen teskjeer med potet most i morsmelk. Snupi er jo så glupsk at når hun er sulten så er hun SULTEN! Og da skal vi ha mat NÅ! Og puppen skal ikke vekk før hun er METT! Og når hun er mett så er hun helt uinteressert i å ha noe som helst mere inn i munnen. Ikke engang smokk. Så jeg har jo tenkt å prøve og amme henne først og prøve grøt etterpå, men jeg innbiller meg at det ikke helt blir noen suksess. Kan godt tenkte meg at det blir mye grøtgulp også ja, for vi er relativt gode på gulping her i huset :S Men da vet jeg altså at de overlever om de får grøten litt sånn utenom amminga også da
Arbeidsjernet og lille fjompen Skrevet 10. mars 2009 #9 Skrevet 10. mars 2009 Hi, hi, og bare for å få sagt det også: Jeg var litt bekymra for at trollet skulle slite veldig m magen fordi han ikke fikk i seg mye væske under måltidet -som du vet har han jo ikke akkurat vært kjent for å komme seg ofte på do... På det meste har det gått tolv dager. Etter at vi beg m litt fast føde endret det seg. Han hadde et par dager hvor han var litt utilpass og med hard avføring (2 ganger), men etter det beg han å gå på do oftere og oftere, senest idag; tre ganger på en dag, og ingen problemer ;o) Vel, vel, nok bæsjeprat! Fint å få det ut her, så slipper andre (som ikke er så baby-intr) å måtte lide seg gjennom beskrivelser av bæsj og gulping ;-)) Vi får møtes snart igjen. Lykke til med foringa av snupi ;-D
Tulte, 07,08,mai 11,Fødeklar Skrevet 10. mars 2009 #10 Skrevet 10. mars 2009 Tror det skal gå fint jeg:) Vi brukte aldri tåteflaskedelen på storesøstera men gikk rett på de hvite og myke tutene til drikkekoppen.Har du antidryppen på så kan hun umulig få i seg for mye - for må jo suge for å få noe i seg da.Tenkte også å beg litt med vann på kopp snart til gutten på 4 mnd - så han lærer seg å bli glad i vann:) Ellers venter vi med alt annet enn morsmelk til han er 6 mnd.
Kjerstipusen og Ane-mor Skrevet 10. mars 2009 Forfatter #11 Skrevet 10. mars 2009 Jøss, tre ganger? Ikke verst, han tar jo nesten igjen Snupi da jo!! Hun har faktisk gått over til å stort sett bæsje en gang eller to om dagen nå, noe som er en befrielse! Det er ikke sååå kult med bæsjebleie hver eneste gang... For å få det ut (så andre slipper - veldig greit), i dag har vi hatt 3 bleier med grønn geleaktig/slimete bæsj! Deilig... Har hørt andre si det kan ha sammenheng med tenner, og jaggu er det to klumper i gommen nede nå. Ikke noe hvitt å spore foreløpig, men nå tror (håper) jeg disse tennene jeg har mast om i evigheter er i fullt firsprang Ja, vi må møtes igjen snart! Står vel treff på programmet om et par uker? Tenker jeg venter til over helga med grøt, er så mye på programmet de neste dagene så jeg orker ikke mulig magetrøbbel. Blir spennende å se om hun liker det. Avocado og potet har hvertfall vært slagere
millie+2klumper Skrevet 11. mars 2009 #12 Skrevet 11. mars 2009 Jeg ga gutten min vann fra den koppen fra han var 4 mnd. Drakk ikke så mye når han var så liten men gikk helt fint. Han tar ikke flaske. så er bare og prøve:) Bare å ikke helle så mye av gangen det vel.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå