Gå til innhold

SYDEN: Egypt eller Tenerife?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hjelp! Jeg og min kjære planlegger å reise bort i påskeferien, noen som har erfaring med noen av disse stedene? (er gravid i uke 19)

Har kikket på Hurghada og Sharm el sheik i Egypt,og noen steder på Tenerife.. Noen som har vært dær eller vet om noen spesielle forhåndsregler man bør ta? Takknemlig for svar..

Skrevet

helt klart tenerife! Egypt har en god del bakterier som ikke er bra for deg når du er gravid og det er lettere å bli smittet av noe der (selv om man er forsiktig) enn på tenerife!

Skrevet

Enig med hjertelykke.

Jeg ble skamdårlig i Egypt, og hadde magesmerter i måneder etterpå.

Takk og pris var jeg ikke gravid da...

Skrevet

Som gravid ville jeg også valgt Tenerife. Har hørt mange som har blitt frarådet Egypt under svangerskapet. Jeg har vært i Sharm, og det er fantastisk der, så anbefaler det absolutt på et senere tidspunkt!! Men det er fort gjort å få seg en liten matforgiftning eller magesjau, så litt dumt tidspunkt nå :-)

På Tenerife tror jeg ikke det er spesielle forhåndsregler du må ta, bortsett fra de helt opplagte (ikke spise spekemat, få kjøttet gjennomstekt, forsiktig med ukjente oster, flaskevann osv)

Kos deg på tur!!

Skrevet

Tenerife. Kjenner ingen som har vært i Egypt uten å ha minst ett par dager på doen, og skal du bare bort en uke, ødelegger det mye. Ikke trenger du sykdom når du er gravid heller. Venninna mi var i Egypt i november, verken hun eller mannen er friske ennå.

Skrevet

Siden turen vår til Egypt i sommer allerede er kjøpt og betalt, må jeg bare spørre her:

Er det like farlig selv om jeg er 5-6 mnd i svangerskapet?

Skrevet

sto med akkurat samme problemstillingen for en måned siden. På søndag reiser jeg til Teneriffe. Er i uke 24 da. Jordmor anbefalte absolutt ikke gravide å reise til Egypt bla pga det som er nevnt over.

Skrevet

Jeg ville ha holdt meg langt unna Egypt som gravid. Min mor reiser mye verden rundt og er frisk og rask, men hun plukket opp noen bakterier i Egypt hun slet med i over et år etter hun kom hjem. Var sykmeldt i mange måneder etterpå.

Skrevet

Hei.

Jeg er 6mnd på vei og vi skulle egentlig reist til Egypt på en All inklusive tur nå rett etter påsken. Men vi ble frarådet det nede på vaksinasjonskontoret. Så jeg ville nok ikke tatt sjangsen på en tur dit nå som du er gravid, men heller "spart" den turen til senere. Reis heller til et litt tryggere reisemål ang mat nå som dere venter små.

Og ha en liten regel som denne:

Heat it, peal it ore leave it! :-)

Og hold deg for all del unna vann, isbiter, salater som er vasket i vann og is som er laget med vann.. Så er sjangsen større for at dere ikke får i dere stygge basselusker. :-)

God tur til dit dere bestemmer dere for å reise! :-)

Skrevet

Tusen hjertelig takk for at dere tok dere tid til å svare, alle sammen! <3

Da har jeg endelig greid å legge egypt-drømmen på hylla, og sparer det til en annen gang:) noen som har vært på tenerife som har noen fine steder å anbefale? Nok en gang, takk for alle svar!

Skrevet

Vi skal til Tenerife når jeg er i uke 31+1. Vi skal til Playa de las Americas, Fanabe området. Har ei venninne som jobber i reisebyrå og hun sier det er veldig bra der.

Har fått klar signal både fra lege og jordmor.

Jeg må også ha med erklæring fra legen om at jeg kan fly ettersom det er ca 8 uker til termin. Dette er noe flyselskapet krever.

God tur:-)

Skrevet

åh, så deilig:) har sett på reiser dit, og ser veldig flott ut!

Lykke til, og god tur !

Skrevet

Som gravid hadde jeg kanskje valgt tenerife, men må forsvare Egypt litt også siden så mange er negative.Jeg har vært to ganger i Hurgada og ikke vært dårlig en eneste gang. Spist alt mulig, men nå har vi vært på All inclusive og da er maten mer kontrollert. På Makadi Palace i Hurgada ble maten kontrollert to ganger om dagen. I Egypt bør du ha med masse hånddesinfeksjongel. Bruk den som om du skulle ha mani for bakterier og ha en egen lommebok hvor du har egyptiske penger i som du kaster før du drar hjem.Pengene er bakteriebomber. Feilen mange gjør hvis de blir dårlige i magen i for eks. egypt er at de venter med og kontakte lege. Da går mye av ferien bort.Ring lege med en gang så får du tabletter som kurerer deg fort, så slipper du og ødelegge ferien. Hvordan de gjør det med gravide vet jeg ikke. Generlt gjelder god håndhygiene og gjennomstekt/kokt mat på alle steder man drar i utlandet.

Skrevet

Vi var i egypt med baby for noen år siden og reiste med mange andre, vi var vel 10 stk tilsammen og ingen ble dårlige..så det kommer an på hvor man bor, hva man spiser og hvor nøye man er. Vi bodde på et fint hotell, spiste for det meste der og ikke oå noen lokale restauranter, kokte flaskevann og hadde med egen mat til babyen. Vi brukte antibac (desinfiserende sprit) på hendene før hver måltid.

Siden Egypt ligger i Afrika er det jo mindre trygt enn Spania selvsagt, men når man er gravid skal man passe litt ekstra på uansett hvor man er og ta forhåndsregler på tur!

Skrevet

Jeg var hos jordmor igår, og hun sa at man bør vaksineres før man reiser til egypt. Dette anbefales ikke når man er gravid. I tillegg er det i europa bedre tilgang på legehjelp dersom man skulle ha behov for det. Og derfor har vi nå bestilt reise til Tenerife i påsken, og vi gleder oss stort!:D vil ikke risikere at noenting skal hende med den lille, og vi ønsket oss bare en liten kjæresteferie før vi blir foreldre:)

Takk til alle dere flotte damer for innspill!

Skrevet

Jeg har ikke vært på noen av plassene som gravid, men var i Hurghada i fjor, og sharm el sheik året før. Var også på Kreta i fjor høst (da var jeg gravid).Satt ikke et sekund ekstra på do noen av gangene.

Så jeg tror regelen er like gjeldende samme hvor en reiser. God håndhygiene, og holde seg unna "usikker" mat.

Du kan få i deg farlige bakterier på en restaurant i Oslo også, men klart er faren MYE større i d store utland.

Kos deg uansett hvor du drar. Sol og varme høres unektelig herlig ut nå.

Skrevet

Jeg har vært i Hurgada en gang, og Tenerife to ganger. Jeg var dårlig 24 timer i Egypt, men da hadde vi vært på et dårlig sted og spist.. Min venninne fant forresten mannen i sitt liv der nede, og er i dag gift med barn med ham. De bodde også en god del der nede.

Men over til Tenerife. Veldig fint på både Playa de las americas og ingles, så jeg tror uansett hvor dere drar får dere det fint. Vi bodde i leilighet, og vil også gjøre det neste gang vi skal på tur.

Det eneste som er kjedelig er at det er blitt så dyrt der nede. En flaske cola koster like mye her hjemme, og vannet kostet også 2-4 euro for halvannen liter, og det synes jeg er dyrt!

Men maten er billig, mener jeg å huske, så spis godt :-)

Og god tur! Er kjempemisunnelig! Jeg får nemlig ikke med meg gubben på tur... Snufs..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...