Gå til innhold

Grrrr.... kaster mat!

Anbefalte innlegg

Skrevet

småen på 1,5 år kaster maten i gulvet når han ikke vil ha eller er mett. Det samme gjør han med alt annet som vi ønsker han skal gi til oss!

noen andre med samme problem? og er d noe å gjøre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

sånn hadde vi det her også. Heldigvis så har vi eget renovasjonsfirma som sveiper over gulvet etter hvert måltid (hunden) :D så blir lite med matrester på gulvet.

Men når han kaster maten på gulvet, så tar vi han i armen og sier bestemt nei. Å så tar vi bort maten forran han. I det siste er han blitt mye bedre, nå tar han koppen sin, legger den på fatet sitt å strekker fatet mot meg mens han sier takk takk :) vær konsekvent, å gi uttrykk for at slik oppførsel er ikke akseptabelt, så skjønner han nok tegningen raskt.

Skrevet

Vi har akkurat det samme problemet og begynner også å bli litt lei nå. Snuppa er 17 mnd og ALT kastes/slippes i gulvet igjen og igjen og igjen....jeg tror hun mener at det er løsningen for å bli kvitt det hun ikke vil ha. Hun kaster mat, bestikk, kopp, smokker, sokker og leker. Har snakket til henne 1000 ganger med bestemt tonefall, da sier hun bare "kæst" og kaster.....

I det siste har vi forsøkt å overse det litt. Når hun kaster maten på gulvet så later vi som vi ikke merker det og lar henne bare sitte der uten mat. Det blir jo kjedelig i lengden.....Dessuten så synes jeg det hjelper litt å bare fjerne henne fra bordet når hun begynner å kaste ned ting, det betyr som regel at hun er forsynt....

Skrevet

er sånn her og. Hun hiver tutekoppen i gulvet når hun ikke vil ha mer vann. Maten hiver hun fra seg når hun er mett.. Jeg bare overser det...

Skrevet

akkuratt det samme men min på 1 1/2

han putter gjerne (eller stapper) maten oppi vannglasset, for å så ta det opp igjen og for å kaste det på veggen. Jeg greier jo såklart å trekke på smilebåndet når han gjør det, så da blir han bare enda ivrigere. Til slutt drikker han vannet som er igjen..

Skrevet

Må bare si meg veldig enig med Planlegger-mamma.

Slik har jeg gjort det med mine to eldste barn og det har fungert alldeles utmerket. Enten la ungen erfare at når jeg kaster maten så går alle og jeg blir sittende alene. Eller når jeg kaster mat så blir jeg fjernet fra fellesskapet rundt bordet og plassert på gulvet.

Det er viktig samtidig å lære barnet en annen måte å fortelle at det er mett på. Straks det vender hodet bort, eller skyver tallerkenen bort, kan du spørre om det er mett, og så ta tallerken vekk.

Helsesøsteren vi har, sa at når jeg gir vesla mat og hun vender hodet vekk, skulle jeg prøve en gang til, dersom hun igjen vendte hodet vekk skulle jeg si med klar stemme "Er du mett", mett trykk på mett, da vil hun lære at følelsen i magen når hun ikke vil ha mere kalles å være mett, og jeg viser det ved å vende hodet vekk.

Dette har jeg ikke prøvd på de eldste barna mine, og vesla er bare ett år så jeg ser ikke helt fruktene av det enda. Men jeg er veldig spent på hvordan hun blir når hun blir litt eldre. Slik hun er nå så spytter hun ikke ut maten når hun er mett, men hun rister på hodet. Og da prøver jeg ikke flere ganger.

Kanskje det er noe i det som helsesøster sa? Jeg får se, men jeg gjør det nå sånn i allefall så håper jeg det blir bra :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...