Emr82 Termin 15.Juni:) Skrevet 9. mars 2009 #1 Skrevet 9. mars 2009 Hei, vi skal ha en ICSI i mai, mannen min har dårlig sædkvalitet, jeg har et barn fra før (5 åring), helt ukomplisert svangerskapsforløp, noen som har erfaringer å dele med meg? Jeg er VELDIG spent på dette, skal til Trondheim å gjøre det, hører de skal være flinke klarer nesten ikke vente....... men har vel ikke noe valg Klem fra meg
Eva76 Skrevet 10. mars 2009 #2 Skrevet 10. mars 2009 Mange med erfaring her inne, men det er kansje vanskelig å svare på et så generellt spørsmål. Les på de andre trådene og spør gjerne mer om det du ikke skjønner. Jeg er igang med sprøyter og skal til St.Olavs for ul på fredag. Vi skal også ha icsi og uttak skjer engang i neste uke.
Emr82 Termin 15.Juni:) Skrevet 10. mars 2009 Forfatter #3 Skrevet 10. mars 2009 Var kanskje et litt generelt spm, men det jeg lurer på er, hvor mange egg setter de inn? Er det større sjangs å få det til med Icsi enn med vanlig IVF? er det vondt å ta ut eggene? koster det mye med medisinene? Jeg er helt blank, hadde vært artig å hørt hva som blir gjort osv har jo lest sykehusets sine infobr. men kjekt med et lite innblikk:) har lest på de andre trådene her også, men får følelsen av at det er mer om ivf og ikke icsi? Lykke til med deg da!! spennende
Liza Leonore Skrevet 10. mars 2009 #4 Skrevet 10. mars 2009 ICSI-metoden går ut på at en sædcelle injiseres i et ubefruktet egg med en mikropipette, slik at egget blir befruktet. ICSI er spesielt egnet for dem med dårlig sædkvalitet. Og når sædkvalitet er dårlig gir mikroinjeksjon langt større muligheter for graviditet enn vanlig IVF. Så svaret til deg blir; JA, ICSI gir dere best sjanse til og lykkes. Ved ordinær IVF legges et egg sammen med mange spermier i et "prøverør" og befruktning skjer ved såkalt tilfeldig utvalg. Har man mange egg og sædkvalitet er tilfredsstillende brukes som regel IVF. Hvor mange egg som settes inn varierer. Ved offentlige sykehus setter de som regel inn ett, men av og til to dersom prøver er over 35 år og i noen andre tilfeller. I utlandet legger mange klinikker inn tre egg mens ved privatklinikker i Norge er det vanlig med to. Ved de tre første forsøk dekker NAV medisinene når de overstiger 19.000 kroner (litt usikker på eksakte beløpet) Om det gjør vondt å ta ut eggene? Tja, det kommer an på hva du mener med smerte men man får jo bedøvelse. Spør du meg er det mye ved IVF som er langt verre enn egguttak.
Emr82 Termin 15.Juni:) Skrevet 10. mars 2009 Forfatter #5 Skrevet 10. mars 2009 takk for fyldig svar:)
SOMMERSMILET Skrevet 10. mars 2009 #6 Skrevet 10. mars 2009 Hei:-) Ville jeg gjerne svare selv om du har fått noen svar. Det er ikke noe bedre sjanse for å bli gravid med icsi. Pga når du tar icsi så er det jo for at sædcellene er ekstra dårlige og da stiller man jo mer eller mindre likt med ivf. Sædcellene og egget blir jo mer herjet med under icsi pga insemineringen. Håper du skjønner hva jeg mener. Det er hvertfall ikke noe høyere statestikk for graviditet med icsi. Nav dekker all medisin over 15 000kr og egenandeler på behandlingen er 3000kr. De dekker også reise så ta vare på alle regninger. Bom, bensin, fly, tog,båt hva du nå må ta. Inne på nav sinne sider er det en reisedokument du skal fylle ut. Jeg syns ikke det var vondt å ta ut eggene. Eneste er at jeg kjente et slags press i magen, men absolutt ikke vondt. Var rusa på morfin og smertestillende. hehe Jeg holder til I Haugesund og de er veldig flinke.Vi skal igang med 2 prøveforsøk nå. Begynner på nesespray i morgen. Lykke til:-)
Liza Leonore Skrevet 10. mars 2009 #7 Skrevet 10. mars 2009 Hei Sommersmilet! Tror du har misforstått litt. For de med dårlig sædkvalitet sjansen er ICSI løsningen. ICSI er et tilbud nettopp ment for de som har sterkt redusert sædkvalitet, enten det er for få sædceller eller de svømmer svært dårlig. Ved en vanlig IVF-behandling må sædcellen greie å komme seg inn i egget på egen hånd. Dersom det er svært få sædceller, eller de svømmer dårlig, kan evnen til å trenge inn i egget være sterkt redusert eller ikke til stede. Det at statistikken ikke er noe bedre for ICSI enn vanlig IVF er noe helt annet.
MK73 Skrevet 10. mars 2009 #8 Skrevet 10. mars 2009 Dere har jo egentlig begge rett - slik jeg forstår det. Tror det sommersmilet skal frem til er at når man først har fått et eller flere befruktede egg som er av høy nok kvalitet til å settes inn, så er det ikke noe større sjanse for å bli gravid for de som har hatt ICSI enn for de som har hatt vanlig IVF. Som Liza L sier er det imidlertid ofte sånn at de som har hatt ICSI ikke ville ha fått egg til innsetting pga mangel på befruktning hvis de hadde hatt IVF, og dermed er det ICSI som må til for at de skal kunne ha en sjanse til graviditet. Vi har nemlig hatt begge deler :-) Det er også et poeng at ICSI av og til brukes selv om sæden er helt normal. Vi hadde lav befruktningsrate på første forsøk selv om sæden var helt fin, så da fikk vi ICSI på neste forsøk for sikkerhets skyld. Metodene kan også godt brukes i kombinasjon, på forsøket vi hadde i høst hadde vi ICSI på 3 egg og IVF på 4 - og endte opp med å få inn et av hvert og bli gravid med begge. For du som lurte, HI, så er det også viktig å være klar over at ICSI også er en form for IVF. Ikke for å forvirre deg, men IVF (in vitro fertilisation) kan rett og slett forklares som befruktning utenfor kvinnens kropp - og det gjelder både IVF og ICSI. Forskjellen er at ved ICSI tilrettelegger man for befruktning ved å manuelt injisere en sædcelle inn i hvert egg, mens ved IVF blander man eggene med sædceller og lar sædcellene gjøre jobben på egen hånd. Derfor er det mange av trådene her inne som gjelder IVF som er like relevant for ICSI. For oss som går gjennom det er de to prosessene helt like - forskjellen er bare at bioingeniøren gjøre en ekstra jobb ved ICSI.
MK73 Skrevet 10. mars 2009 #9 Skrevet 10. mars 2009 For de tre første forsøkene inkl. evt fryseforsøk (som kommer i tillegg) så dekker NAV medisinutgifter ut over 15000,- NOK. I tillegg dekkes mesteparten av kostnaden ved selve forsøket dersom man behandles i det offentlige, dette gjelder også for inntil tre forsøk per barn. Man betaler selv kun en mindre egenandel, hvis jeg ikke husker feil var det 1500,- per ordinære forsøk. Egenandelen for fryseforsøk husker jeg ikke.
Kine71 Skrevet 11. mars 2009 #10 Skrevet 11. mars 2009 Må føye til at i Trondheim(StOlav) setter de inn kun 1 egg, både ved ferskforsøk og fryseforsøk. Jeg er gravid etter andre innsett, 17uker. Hadde icsi ved StOlav. Lykke til:0)
Emr82 Termin 15.Juni:) Skrevet 11. mars 2009 Forfatter #11 Skrevet 11. mars 2009 Tusen takk kjekt med så mange gode og utfyllende svar. Lykke til Kine med bebisen, så herlig (kjekt å høre det funker) !!!
Rose69 Skrevet 11. mars 2009 #12 Skrevet 11. mars 2009 Vi hadde 1.forsøk med IVF, men da det viste seg at få egg ble befruktet fikk vi ICSI (fikk ut mange egg).Min kjære har gode svømmere.Så det er ikke bare de med dårlige svømmere som blir tilbudt ICSI. Masse lykke til :-)
Astra71 - tvillingmor Skrevet 12. mars 2009 #13 Skrevet 12. mars 2009 Her var det mange gode og utfyllende svar, bare et lite tillegg fra meg I det første forsøket vårt ble det brukt ICSI på den ene halvparten og prøverørsmetode på den andre. Dette fordi sædcellene var av middels god kvalitet og jeg hadde mange egg. Det viste seg at resultatet ble best på de cellene som 'ordnet seg selv'. Derfor valgte bioingeniørene å droppe ICSI i det andre forsøket. Men da kom sjokket: Ingen av eggene ble befruktet! Og det til tross for at cellene for såvidt så helt fine ut. Forklaringen på det som skjedde var at både sædcellene og eggcellene må ha hatt litt redusert kvalitet, slik at de ikke klarte å slå seg sammen (i følge legen var dette et meget spesielt tilfelle). Så ICSI er altså en veldig god metode for å sikre befruktning for middels gode/dårlige celler, selv om det ikke gir noen garanti. Når det gjelder uttak, så vil nok det gå fint! Jeg for min del trenger 20 mg morfin for å ha det greit under uttaket, men det får du nok hvis du ber om det. Jeg har fått satt inn 2 egg i hvert forsøk. Antall tilbakeførte egg avhenger av kvinnens alder og eggkvaliteten. Er du 35 og eggkvaliteten bare er middels god, så setter ihvertfall Haugesund inn 2 egg, hvis det er ønskelig. Lykke til :-)
øynesomtinntallerkner Skrevet 13. mars 2009 #14 Skrevet 13. mars 2009 ICSI har vært helt knall for oss hvertfall, fikk en gutt på første forsøk i 2007, det skulle egentlig være ivf men de så vel underveis i prosessen at det ikke var håp hehe...fantastisk at de da kan ta en celle og putte inn i egget. På første søskenforsøk nå i høst ble det brukt ICSI og satt tilbake to egg. Sikkert fordi jeg ba så pent om det og liksom ikke er så ung lenger. Var i Porsgrunn. Er nå 20 uker på vei med tvillinger! Helt utrolig.
Emr82 Termin 15.Juni:) Skrevet 14. mars 2009 Forfatter #15 Skrevet 14. mars 2009 så herlig!!! håper jeg er like heldig.. leser mye om at det første forsøket som oftes feiler... sa man mister litt troa på det... men se der.. det er alltids håp
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå