Gå til innhold

Uvaksinerte friskinger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ny på siden her, og må jammen si jeg er overveldet over intensiteten her. Barna våre vil vi verne om og vi går i rett i forsvar uansett. Ingen vil vel høre at de skader sine barn med sine valg. Vi vil jo det beste for dem (og verden)! Jeg begynte å lese om vaksiner for 15 år siden da jeg fikk mitt første barn. Stusset over at ingen reflekterte over at det fakisk var et valg - ikke en plikt - å vaksinere. Stusset over manglende og svært enkel informasjon på helsestasjonen og manglende ønsker blant foreldre om mer informasjon.

Jeg fant nok ut om bivirkninger, vaksineskader og underrapportering til at jeg ville ta vaksinering som "god fisk".

Det ble til at ingen av mine tre barn (5, 13, 15 år) er vaksinerte.

Hva ser jeg :

- Tre kjernesunne barn, nesten aldri forkjølte - friskeste i sine klasser

- har aldri behøvd antibiotika, medisiner etc. for plager

- dersom syke, kun kort varighet (max. et døgn)

- Ingen allergier, astma, ørebetennelser

- Har har vannkopper - nesten ingen feber (alle tre)

- Ikke eksem (en utbredt plage blant øvrig familie)

Bakgrunn:

Vi bor i by (forurensning)

Spiser vanlig mat - ingen spesielle dietter

Det er kraftige allergier i familien, både min og min manns side

Vi lever en aktiv livsstil (begge jobber - typisk vanlig stressnivå)

Men ingen har ønsket å høre mine erfaringer på helsestasjonen. Det trekkes på skuldrene og jeg får opverbærende smil...

Er det da bare helt tilfeldig at mine uvaksinerte barn er så sunne? Min erfaring er: Nei!

Skulle så gjerne blitt med i en forskninggruppe!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

.. og min erfaring er motsatt. Har to vaksinerte barn på 8 og 10 som stort sett aldri er syke og som aldri har hatt behov for antibiotika. Har et vennepar med 3 uvaksinerte barn som titt og ofte er syke, samt at 2 av dem har astma.

Tror nok ikke du kan trekke noen konklusjoner utfra dine egne erfaringer. At du møter overbærende blikk på helsestasjonen kan vel ha sin årsak at de ikke har samme erfaring som deg?

Skrevet

Du anonym over her. Uvaksinerte som har astma lissom? Den må du dokumentere for at noen i det hele tatt skal tro på en slik påstand.

Har også 3 stk barn, som ikke er vaksinert. Har aldri vært hos lege, og aldri medisiner. Søskenbarn på både mor og farsiden med sine godt vaksinerte unger er mer enn nok opptatt med å etterfylle astmamedisiner, allergimedisner og ritalin for å roe ned unger som en skulle tro hadde klippekort til legen og foreldre som stadig er hjemme med syke barn.

Skrevet

Jeg har to barn, eldste er delvis vaksinert, dvs. han har 3, 5 og 12mnd vaksinene. Minstemann på 4 er ikke vaksiner, og jeg må også støtte teorien din. Eldstemann har hatt flere ørebetenelser og er rett som det er syk og borte fra skolen. Minstemann har aldri vert syk, alt han har hatt er litt renende nese, men aldri måttet være hjemme fra barnehage eller noe.

Før minstemann begynte i barnehage så fikk jeg høre av helsesøster, at han skulle nok få sine sykdommer han også, når han begynte i barnehagen, men som nevnt sykdommene uteble.

Skrevet

Det er helt klart enkelttilfeller av motsatt fortegn (det er som kjent avvik som bekrefter teorien). Men jeg påstår at er påfallende mange av dem som velger å ikke følge vaksineprogrammet, som har betydelig helsegevinst.

Jeg håper virkelig at det kan gjøres en langt større innsats (og økt vilje til) å forske seriøst på denne hypostesen - både i Norge og internasjonalt.. Resultatet blir kanskje at den høye vaksinedekningen vakler dersom resultatet blir at min hypotese står ved lag? Og kan det være en grunn til at slik forskning ikke blir prioritert?

Skrevet

OBS - Innlegget var ment som et svat til anonym 21.30 9:03 2009.

Skrevet

Jeg får bare føye meg til her desverre. De uvaksinerte barna våre er langt friskere enn sine vaksinerte foreldre. Ikke noe gjentatte infeksjoner og allergi hos de uvaksinerte barna våre i motsetning til sine vaksinerte foreldre.

Hittil har jeg bare funnet en studie som sammenligner uvaksinerte og vaksinertes helse. Den viste at det var over 20% astma og/eller allergi blant de vaksinerte mens det var 0 % hos de uvaksinerte.

Å spørre hvorfor det er så lite forskning på uvaksinerte barn er et berettiget spørsmål.

Skrevet

Jeg vil gjerne ha link til studien du nevner helseinteressert..

Man kan nok tenke seg at allergi kan ha med vaksiner å gjøre,men at ingen av de uvaksinerte har allergi tror jeg desverre ikke på selv om jeg nok er skeptisk. det er mange årsaker til allergi,arv blant annet..I tillegg kommer miljø. I Norge er det mange allergiske. Min datter er vaksinert i henhold til vaksinasjonsprogrammet,hun er 9 mnd nå.Har ennå ikke vært syk en eneste dag.

Det kan godt hende at det er mer allergi blandt de vaksinerte,men at forekomsten er 0 % har jeg ingen tro på!

Skrevet

Her er den:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9345669

Jeg vet ikke, dette er desverre den eneste studien jeg vet om som sammenligner uvaksinerte/vaksinertes helse. Hvis det finnes noen med allergi/astma/ADHD/Diabetes/epilepsi +++ blant de tusenvis av uvaksinerte i Norge, vil jeg gjerne vite om det. Men jeg tror at hvis det hadde vært like mye av nevnte sykdommer blant de vaksinerte så hadde vi fått vite det for lengst. Tror det ligger for mye penger i dette gamet til å la en slik PR mulighet gå fra seg.

Skrevet

Ja, også glemte jeg Amish folket som har rett til å la seg avstå fra vaksiner. De skulle hatt ca 130 tilfeller med autisme. De hadde 3 hvorav disse 3 var vaksinerte av ulike årsaker.

Skrevet

Klart at det finnes flere faktorer enn vaksiner som trigger allergi. Vil ikke gi vaksiner hele skylden. Men det er påfallende mange uvaksinerte som er påfallende friske.

Men - stusser dere ikke i det hele tatt på:

- at det nesten ikke er gjort studier som tester ut hypotesen om at "uvaksinerteer sunnere enn vaksinerte"?

- at tilhengere ikke er interesserte i de uvaksinertes historier.

- at det underrapporteres om skader/reaksjoner

at det ikke foreligger norske studier hvor vaksinerte og uvaksinerte sammenliknes (alle med likt levekårsgrunnlag)

- at kritiske røster latterliggjøres, umyndiggjøres eller ties i hel

- at Folkehelseinstituttets er enerådende i sin informasjon i Norge

Legg merke til dsikusjonentrådene her. Aalle linker/studier som retter kritikk mot vaksiner/vaksineprogrammet blir umiddelbart latterliggjort av tilhengere, kalt useriøs forskning og i beste fall ignorert og ikke lest. Man vil ikke en gang stusse over funnene.

Jeg tror personlig at opplysningene som vil komme frem i fremtidige forskningsrapporter vil velte vaksineprogrammet og industrien.

Skrevet

Fint at du deler dine erfaringer. Kan du si litt mer om hva du opplevde når du takket nei? Har de hatt andre barnesykdommer eller vet du om de har antistoffer likevel? Fikk de K-vitamin sprøyta?

Dattera vår hadde vannkopper og jeg merket knapt noe nedsatt almenntilstand. Husker når jeg som fullvaksinert hadde dette som barn og var sengeliggende og utslått til sammenligning.

Jeg lar meg overraske nesten hver dag over en så for meg tydelig sammenheng mellom svekkelse og vaksinasjon.

Skrevet

Om det var meg du mente (Anonym 06:54 10.03.2009) så takket vi nei til vaksiner etter at hevelsen på stikkstedet ikke forsvant på 5 uker. Helsesøster mente dette var normalt. Jeg ble skeptisk, å etter å ha lest meg litt opp i emne takket vi nei til videre vaksinering. Minstemann har heller ikke fått K-vitamin sprøyta som nyfødt.

Skrevet

Beklager litt sent svar. Egentlig har det vært uproblematisk å takke nei til vaksiner. Helsesøstrene jeg har møtt har informert meg obligatorisk etter boka, men har ikke løpt etter meg med sprøytene. De ville dog ikke diskutere emnet med meg. Merket at de ble korte i svarene og synlig irriterte når jeg stilte åpne spørsmål. Det var tydelig ikke aktuelt å komme med kritikk.

Jeg ble ellers nøytralt og greit behandlet vedr. andre gjøremål på helsestasjonen.

Alle tre barna mine har hatt vannkopper, uten særlig feber og ubehag utover lett slapphet. Gikk over etter en kort uke. Noe kløe, ellers var de som før. Andre antistoffer kan de ha fått fra meg. Jeg fullammet dem alle (i et år). De sykdommene jeg gjerne skulle sett barna fikk mens de var små, er meslinger, røde hunder og kusma. Jeg hadde selv alle tre, men ikke særlig hardt. Ellers tar jeg utfordringene når de kommer vedr. kommende sykdommer.

K-vitaminsprøyta ble satt uten at jeg og min mann "fulgte med i timen", surrete og øre som vi var etter selve fødselen. Jeg ble heller ikke informert om det hele før sprøyten var satt. Ingen info om ubehag/bivirkninger. I dag hadde jeg nektet og kalt det overtramp.

Vi konsentrerer oss med å lære barna viktigheten av: riktig og variert kosthold, et liv i bevegelse/å verdsette tur og natur, god hygiene og stressmestring. Og at det ligger utrolig mye helse i en god latter :-)

Skrevet

Hei mamma-x-3!

Har en liten baby som enda ikke er vaksinert, syns det er veldig vanskelig.. Jeg vil helst ikke vaksinere han, men er redd for at han skal få f.eks kikhoste eller noen andre sykdommer som er farlig når de er så små (han er 3 mnd). Hva tenker du om det? Har du vært redd for at de skal få noen av disse sykdommen som de vaksineres mot?

Jeg har lest litt i "Hansson - Vaksine, hva er sannheten?" og han er jo veldig kritisk.. Har du lest den? Er du redd for å reise til utlandet med barna dine siden de ikke er vaksinert?

Er så usikkert på hva jeg skal gjøre.... Lurer også på hvordan det er med barnehage, der er det jo ofte mye sykdom.. Spør de om barna er vaksinerte?

Blir veldig glad for svar!

Skrevet

Tar sjansen på at du vil ha svar fra flere med uvaksinerte barn.

Kikhostevaksine ser ut til å hjelpe veldig dårlig mot kikhoste, en kan like gjerne få kikhoste likevel. I mange tilfeller ser det ut til at kikhostevaksinen gir kikhoste i stedet for å beskytte mot den.

Jeg er lite redd for at våre to uvaksinerte (en på 9 mnd og ei på 4 år) skal få noen av sykdommene det vaksineres mot. De har langt bedre helse enn sine vaksinerte foreldre.

For våre barn ser det ut til at den beste gaven vi har gitt dem var å avstå fra vaksiner helsemessig sett.

Naturlig immunitet er sterk og kan vare for livet i motsetning til kunstig innbilt immunitet som kan være direkte dødelig. Jeg frykter vaksiner mer enn de sykdommene det vaksineres mot.

Barnehagen har ingenting med vaksinering å gjøre da vaksiner er frivillig i Norge. Og om de skulle så kan du jo som andre her inne prøve å ordne deg attest på at barnet ikke tåler vaksine eller at du ber de ta ansvar skriftlig for eventuelle skader ditt barn påføres av vaksiner.

Håper dette er til hjelp. Jeg husker mye av usikkerheten selv fra vår førstefødte. Denne usikkerheten har gått over. Jeg er nå 100% sikker på at det var helt riktig å ikke vaksinere våre barn.

Skrevet

Selv om vi er skeptiske valgte vi å vaksinere vår lille mot kikhoste. Det er mye kikhoste ute og går. Kikhoste kan være veldig alvorlig for barn under 1 år.det fører ofte til sykehusinnleggelse og kan resultere i hjerneskade. Man kan ta enkelt vaksiner,sjansen for difteri og stivkrampe som man også vaksinerer mot på 3 og 5 mnd kontrollen er det jo svært liten sjanse å få. Kikhoste er stort sett ikke farlig for de over ett år,men man må regne med plagsom hoste med kiking i lange tider,hos enkelte opp mot 3 mnd.Kikhostevaksinen varer ikke evig...

Sett deg skikkelig inn i data for og i mot vaksiner. Det er mye useriøst fra både pro og contra siden. Skulle ønske at helsesøstrene generelt var mer motagelige for diskusjon,men det er nok for liten kunnskap...

Skrevet

Hvis du fullammer, og ungen din ellers er frisk og fin, ville jeg ikke være redd. Tre måneder gamle babyer har mengder av antistoffer fra deg via morsmelken. Det er likevel dessverre slik at vi aldri er 100% garantert mot sykdom uansett vaksiner eller ikke. Derfor er det ikke et klart enten/eller. Men jeg kjenner meg fortsatt overbevist om at jeg har valgt riktig ved å la være å følge vaksineprogrammet.

Har ikke lest hele boken du refererer, men sett gjennom den. Synes den var i overkant kvass i tonen, og kan derfor lett virke mot sin hensikt for mange, selv om det var mye interessant å lese der. Den samme effekten får helsesøsteren på meg når hun kategorisk avviser all kritikk som foreligger mot vaksiner.

Våre barn i vårt velsferdssamfunn, med de muligheter vi har for å gi dem de beste aller forutsetninger for god helse - har de best sjanse i historien til å takle og overkomme sykdommer.

Alle mine barn har gått i fulltidsbarnehage med de sykdommer som florere der. Sykdommene de fikk der var ubetydelige. De var de friskeste av barna, færrest dager med sykefravær. Og uvaksinerte.

Vi reiser mye i Europa. Har bodd i perioder i Spania og på Kypros. Vi har også vært i Egypt og Marokko med barna.

Lykke til med ditt valg.

Gjest Sunnmamma
Skrevet

Astma ble beskrevet allerede flere 1000 år før år null, og jeg tror ikke det var mye vaksine da, så det har nok til alle tider eksistert mennesker som har vært uvaksinert , men hatt astma

Gjest Sunnmamma
Skrevet

Hei,

hvis den bittelille undersøkelsen der er alt du har lest som sammenligner vaksinerte og uvaksinerte, så forstår jeg du er skeptisk. Når det handler om så få barn, blir feilmarginen veldig stor, altså.

Her:

http://content.nejm.org/cgi/content/full/347/19/1477

er det en kjempestor undersøkelse (over 500000 barn, tenk det!) som viser at det ikke er store forskjellen på helsen til vaksinerte og uvaksinerte, annet enn at de uvaksinerte har litt flere infeksjonssykdommer.

Sykdommene du nevner fantes nok lenge før vaksiner, så det ville vært veldig rart om det ikke fantes uvaksinerte som hadde disse diagnosene.

Skrevet

Og hvis du leser nøye på denne studien så omhandler den ikke uvaksinerte og vaksinerte. Den omhandler de som har fått MMR-vaksine og ikke MMR-vaksine. Lær deg å les før du kommer med feil info. Du kan heller bruke tiden din til å hoste opp noe vettugt her. Håper ikke du har vaksinert ut i fra den kunnskapen eller leseforståelsen du har om "uvaksinerte". PS, viste du at den danske undersøkelsen du viser til har mange mangler, men også mye nyttig man har forsket videre på? Kanskje du kan forklare oss andre her hvilken type autisme forskerne skriver om?

Skrevet

Og hvis du leser nøye på denne studien så omhandler den ikke uvaksinerte og vaksinerte. Den omhandler de som har fått MMR-vaksine og ikke MMR-vaksine. Lær deg å les før du kommer med feil info. Du kan heller bruke tiden din til å hoste opp noe vettugt her. Håper ikke du har vaksinert ut i fra den kunnskapen eller leseforståelsen du har om "uvaksinerte". PS, viste du at den danske undersøkelsen du viser til har mange mangler, men også mye nyttig man har forsket videre på? Kanskje du kan forklare oss andre her hvilken type autisme forskerne skriver om?

Gjest Sunnmamma
Skrevet

Jeg kommer ikke med feil info. Jeg tror kanskje du er litt for overfladisk når du leste linken min, prøv igjen :-)

Det kunne vært litt koselig å ha en pen tone her også, synes jeg, "hoste opp noe vettugt", kjære deg da, jeg legger altså ved en link til den største undersøkelsen som eksisterer og som gir oversikt over både vaksinerte og uvaksinerte. Er det noe debatten om vaksine trenger så er det vel nettopp fakta, åpenhet og sannhet, synes du ikke?

Gjest Sunnmamma
Skrevet

Amish folket vaksinerer da, 84% i den største undersøkelsen foretatt av dem (pensylvania), så om noe beviser vel amish folket at autisme kanskje har med gener (eller livsstil) å gjøre?

Skrevet

Jo du kommer med feil info. Studiet handler fremdeles om (MMR-vaksinerte og IKKE MMR-vaksinerte barn) Har ingen verdens ting med uvaksinerte eller vaksinerte barn å gjøre. Mine er helt vaksinefri og mange andre barn og voksne. Det er når du fysisk aldri har mottatt giftcoctailene at du kan kalles for IKKE-vaksinert. Hvis du har problemer med å forstå dette Usunnmamma, så bør du prøve med den teskjeholdningen din igjen. Send forskerne bak studiet en mail, spør om de kan gjøre om teksten slik at den går i din favør. De er faktisk ganske så flink til å omformere studier slik at de blir tilpasset. Hyggelig tone du liksom:-) Når leseforståelse og nullforståelse på vaksinetemaet blir styrt av religiøs overtro og viser til enkeltstudie som du i tillegg ikke leser rett, så er det ikke mulig å være hyggelig. Spesielt når du startet med å kalle en her inne for aktivist for at vedkommende la ut info på norsk om kusma. Greit at du vil ofre unga dine for medisinske profeter som med sterk overbevisningskraft klarer å misjonere lettlurte foreldre som deg. Jeg vil ha bevis på nødvendighet, sikkerhet, effektivitet og jeg vil ha dokumentasjon på sikkerheten på alle tillegsstoffene som er i vaksiner før jeg dynker barna med frostveske, alluminium, polysorbat 80, phenol, formaldehyd, dyrerester og rester etter daue unger. og en drøss med andre stoffer. Ikke før noen klarer å dokumentere alt dette vil jeg utsette mine barn for vaksiner.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...