Gå til innhold

Når begynne med tannpuss?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta mi er knappe fem mnd bare, og har allerede fått to tenner. Den ene er halvveis oppe ca, den andre bare såvidt. Bør jeg begynne med tannpuss, altså børste og tannkrem, allerede nå? Eller, jeg har vel egentlig googla meg fram til at det er anbefalt å starte ved første tann, men da er jo babyen ofte litt eldre...Synes det virker så mye styr for så små tannebisser, og så liten baby....Hva gjør dere andre i samme situasjon?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fra første tann, ja. Mine var 4 mnd og 6 mnd da de fikk sine første.

Skrevet

Ja, det var vel det jeg fryktet, hehe. Men leste et sted på nettet at man kunne bruke en klut el lignende helt i starten, for å få en litt myk start bokstavelig talt. Så tenker jeg starter med en q-tips med litt tannkrem på nå de første ukene, for så å "avansere" til tannbørste etterhvert..

Skrevet

Jeg mener å ha lest noe om at det kan være lurt å pusse litt allerede før tanna kommer frem. Har det noe for seg eller er jeg helt på jordet her?? Og hvis det er lurt - hvor mye før den kommer skal man begynne å pusse? Nå syns jeg at jeg ser to klumper i gommen nede, men de blir kanskje hvite når tennene begynner å nærme seg dagens lys?

Skrevet

jeg har pusset gommen til lillegutt i 1 måned allerede jeg,(6mnd) ingen tegn til tenner, men syns det er lurt å venne han til det:) Han elsker tannbørsten, åpner munnen og smiler. så synger jeg puss puss så får du en suss mens jeg "pusser" litt på gummen hans, tror det kiler litt, men han liker det. han får også holde tannbørsten selv etterpå og leke med den. Tenker at det kan være en måte å gjøre tannbørsting til en god vane og slik at vi kanskje kan unngå vanskeligheter etterhvert som tennene dukker opp:)

Skrevet

De fleste får jo ikke tenner før nærmere 6-8 mnd alder, så kan jo hende d blir myyye tannpuss før tanna endelig kommer, hehe;)

Klippet dette fra en artikkel jeg leste;

Når er det aktuelt å begynne å pusse tenner?

Daglig tannpuss er en god vane. En god vane som godt kan innøves fra barnet får sin første tann i halvtårs alder. Det er lurt å venne barnet til tannrengjøring på lik linje med vask av kroppen for øvrig. På de minste barna kan en bruke en klut eller den minste tannbørsten til pussen.

Hvordan skal vi pusse?

Når barnet blir litt eldre og har fått flere jeksler kan vi pusse med rolige, horisontale skrubbebevegelser der vi skrubber 2-3 tenner i hver fram- og tilbakebevegelse. Prøv å være systematisk. Begynn gjerne i overkjeven på barnets høyre side og beveg deg så gradvis mot venstre. Husk også å pusse tyggeflatene og innsiden mot ganen. Fortsett så på venstre side i underkjeven og arbeid deg mot høyre side. Husk også tyggeflaten og innsiden av tennene mot tungen.

Hvor lenge skal vi pusse?

Poenget med tannpussen er at alle flater på tennene skal rengjøres.

Men det er ikke mulig å gjennomføre en grundig tannpuss på mindre enn noen minutter.

Skal småbarn bruke tannpasta?

Småbarn kan også bruke tannpasta, men voksne må ha kontroll med mengden. Småbarn vil ofte svelge tannkremen. Det er uheldig at barnet svelger mye tannkrem daglig. Bruk derfor bare en ørliten mengde tannkrem på børsten, men bruk gjerne fluortannkrem fordi denne motvirker hulldannelse i tennene. Dersom en bruker små mengder fluortannkrem kan en gjerne bruke fluortabletter som et supplement.

Skrevet

Litt mer:

Allerede når den første lille tannen dukker opp, er det på tide å tenke tannpuss. I denne fasen er det viktigere at barnet venner seg å ha børsten i munnen enn at tannen blir gullende ren. Begynn forsiktig, og gå heller grundigere til verks etter hvert.

Skrevet

Vi begynte når gommene begynte å klø da hun var tre mnd. Puss puss hver kveld, fram til første tann dukka opp da hun var 7 mnd. Veeeeldig glad for at vi starta så tidlig, og utnytta gommekløe til å innarbeide tannpussen mens hun syntes det var deilig å bli "klødd" litt på. Nå har hun to tenner, og gliser fra øre til øre når jeg tar opp tannkosten og begynner å synge "jeg vet om en tannpussepusekatt..." (forøvrig en fortreffelig sang å synge under pussinga, for den er mer enn lang nok til at man bare trenger å synge den én gang og allikevel har man rikelig med tid til å pusse godt og nøye :P ). Først pusser mamma eller pappa godt med litt tannkrem, og så får hun dille litt med tannkosten selv etterpå :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...