Gå til innhold

Dere hundeeksperter!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilken hunderase er det Bolt skal være?

Skrevet

Er Bolt navnet du skal ha på hunden din eller? Da må jeg vite litt om hvor mye tid du har til å trene hunden, hva den skal brukes til, og generelt hva du kan tilby den.

Skrevet

Jeg ville tippet en fårehund av noe slag. Iallefall om en ser på bilder av fårehunder som valper. :-)

Skrevet

jeg vil gjette en blanding og kanskej noe terrier?:P

Skrevet

Jeg vil ha en Bolt:-P

Skrevet

Han er en White German Shepherd, altså en hvit Schäfer.

Skrevet

Åhh takk! Er det vanskelig å få tak i sånne?? Har lyst på en sånn når jeg en gang om sånn trettifire år får meg hus.

Skrevet

Det er ikke så mange av de på verdensbasis, så du burde begynne å finne oppdretter i god tid før du vil ha valp hvertfall.

Skrevet

Vil du virkelig ha en stor hund som røyter? ;-)))

Skrevet

hvite schäfere er ikke en anerkjent/godkjent hunderase i fci eller kennelklubben. du vil ikke få stilt den ut blandt annet, men det er kanskje heller ikke formålet.....!. Det er få hvite av rasen pga feil med skjelett, hud og øyne, da dette er egenskaper som ikke blir tatt hensyn til når rasen blir avlet frem kun pga fargen. jeg ville tenkt meg om før jeg hadde kjøpt en hvit schäfer... svart derimot!!!

Skrevet

En annen ting er gemytt, størrelse osv.. Flotte hunder der folk som virkelig kan hund og oppdrar dem, men som eksperiment for nybegynnere...huffa meg....hadde ikke ville had ungene mine i nærheten av en slik hund, ikke sjangs engang.

Har selv akkurat kjøpt valp, har vokst opp med hund og had hund for ende år sia, og vi valgte Dvergschanuzer, ville ikke ha røyting, HD eller stor risiko for andre sykdommer, sikling, hale som sveiper over kaffebordet, svære "hundepuddinger" å plukke opp, å måtte gå mange kilometer tur hver bidige dag, bli spist ut av huset, fylt opp hele bagasjeplassen med digert hundebur, eller risikere å få en hund som potensielt kunne bite over huet på ungene. Selv verdens mest veloppdragne og snille hun KAN bite i gitt situasjon...og da er det vesentlig forskjell på om hunden kan bite over en hånd eller et hode.

Å velge hund på bakgrunn av noe man har sett på tegnefilm ( sikter også til at folk på død og liv skulle ha Dalmantinere for ei stund sia etter å ha sett 1001 Dalmantinere...jaja...ble vel endel Dalmantinere som måtte omplasseres etter en stund, da dette er rase som krever mye.

Skrevet

Ugla da, jeg kjøper jo ikke hund pga. en film. Jeg syns bare det var en nydelig hund, og det er vel lov å drømme?

Ikke kommer jeg til å få meg hus på noen år, og ikke har jeg planer å kjøpe noen hund på enda flere år igjen:-)

Skrevet

hehe....nei, det håper jeg virkelig ikke :-) Men skjønner man blir fristet, og ja, det ER virkelig nydelige hunder. Helt enig :-)

Var på nippet til å kjøpe meg Yorhshire terrier selv fordi jeg falt for en jeg så på Hundeviskeren..hehe..men besinna meg og valgte noe litt mer passende for oss som familie :-)

Hvis du kunne tenkt deg hun nå så er det flere raser som ikke krever store eneboliger også :-)

Forresten bilde av nusket mitt på albumet :-) Skikkelig herlig liten fyr som jeg virkelig vil anbefale som rase for de som kansje ikke skal gå mange klilometer hver dag, også egnet for leiligheter feks. ;-)

• 4 måneder senere...
Skrevet

Ser det er en gammel debatt, men må bare svare :P

Var mange feilaktige svar her.

Bolt er en Hvit Gjeterhund.

Hvit Gjeterhund kan en lese om på raseklubbens sider,

http://raseklubb-hvitgjeterhund.blogspot.com/

Rasen er ypperlig for bruksintresserte og aktive mennesker/familier.

Den hvite genet har inge defekter som feilaktig er nevnt over ;)

Skrevet

Hvit schæfer ble godkjent av NKK i 2000 under navnet hvit gjeterhund.

Du finner en del oppdrettere i Sverige.

Jeg har sett få av de men møtte en svenske med en slik for bare noen dager siden og den var nyydelig. Er vokst opp med schæfer og har selv lyst på en hvit etterhvert:) Bare gjør litt grunnarbeide- mange som driver useriøst så pass på å sjekke ut oppdretterne først.

Her kan du lese litt mer; http://www.mittdyr.no/info/hund/hvit-gjeterhund/

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...