kath2 Skrevet 9. mars 2009 #1 Del Skrevet 9. mars 2009 Kan nesten ikke tro det, er helt i sjokk. Første gang jeg er gravid, også er det to stk! Er det fler av oss her om venter tvillinger høsten 09? Jeg trodde termin var 29.okt, men viste seg at jeg var litt kortere på vei enn jeg trodde. Så termin blir tdilig november. Har det gått opp for dere enda? Må innrømme at jeg ikke klarer å tenke utelukkende positivt rundt dette:) blir jo dobbelt opp av alt! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139775663-var-p%C3%A5-tidlig-ul-idag-og-der-var-det-ikke-bare-%C3%A8n-men-to-oj-oj-oj/
Grigri m/3 gutter Skrevet 9. mars 2009 #2 Del Skrevet 9. mars 2009 Gratulerer! Tror det er vanlig å være litt betenkt i begynnelsen, det er mye som skal handles inn, og selv om man har unge fra før er det mye som må kjøpes, og det er dyre ting. Vogn, seng(er), kanskje man må ha ny bil, kanskje man ikke har stort nok hus/leilighet osv. Pluss at man tenker kanskje at man ikke klarer med to på en gang uten hjelp, spesielt for førstegangsfødende er det sikkert skremmende. Min samboer ble så sjokkert når vi fikk beskjed om at det var to i magen at han ikke snakket om det på to dager. Han trengte den tiden på å fordøye det, og var negativ når han endelig fikk til å prate om det. Bare tenkte på økonomien og det praktiske (vi lever på en inntekt). Han kom nå over det også, og til babyene kom var han veldig godt forberedt og ikke negativ i det hele tatt. Jeg brukte svangerskapet til å lese om tvillinger, både i magen og utenfor, og ble mindre nervøs og spent av det. Registrer deg på tvillingforum.com også, det er godt og artig å få svar på rare spørsmål og se på bilder av andres tvillinger. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139775663-var-p%C3%A5-tidlig-ul-idag-og-der-var-det-ikke-bare-%C3%A8n-men-to-oj-oj-oj/#findComment-139775841
Kleint Skrevet 9. mars 2009 #3 Del Skrevet 9. mars 2009 Visst du vil legge meg til på msn, er adressen min; [email protected] Så kan vi dele litt erfaringer:-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139775663-var-p%C3%A5-tidlig-ul-idag-og-der-var-det-ikke-bare-%C3%A8n-men-to-oj-oj-oj/#findComment-139775921
Perledykkeren Skrevet 9. mars 2009 #4 Del Skrevet 9. mars 2009 Hei og gratulerer med to perler i magen :) For de fleste er det et sjokk å få beskjeden om at en venter to på gang og selv når man har vendt seg til tanken så er det helt vanlig å få litt "panikk tanker" som klarer vi dette her? Har vi råd? etc. En venninne av meg fikk vite at hun ventet tvillinger i uke 20 (da hadde hun en hjemme på nesten 1 år og en på 2,5 år). De gråt i 3 dager før de omstilte seg også gikk det så fint så, alle slike reaksjoner er altså helt normale. Selv har jeg alltid ønsket meg tvillinger og når vi var på UL i uke 7, så fikk jeg helt latterkrampe, lo sammenhengende i et døgn jeg før det gikk opp for meg sakte men sikkert hva som egentlig var på gang. husker nesten ingenting fra ultralyden utenom at det var to der (he he). Jeg kan anbefale deg boken som heter: "Den store BOKEN om Tvillinger" som kom ut i 2008. Det er en superfin bok med masse informasjon. Der stod det også noe fint omtrent som: "Det er en grunn til at akkurat dere får tvillinger; Dere klarer det". Fin tanke syns jeg :) I tillegg så kommer jeg ikke over hvilket mirakel tvillinger jo faktisk er. Jeg føler meg utrolig priviligert som "er en av de utvalgte som får oppleve å vøre tvillingmamma". Jeg leser ALT jeg kommer over om tvillinger hele tiden og noe av det som gjør meg super glad er nettopp slike mld her inne som din, at det kommer flere her inne med to i magen å sparre med, snakke med som har de samme tankene og går igjennom de samme fasene. Jeg føler ikke jeg helt hører hjemme hos de som er gravid med enlinger hvis du skjønner, er så mye som ikke kan sammenlignes med dem Jeg venter mine to i september (termin 13 eller 14 september) og skal på ny UL i morgen. Blir utrolig spennende å se hvor mye de har vokst og kanskje kanskje får vi vite kjønn???? Jeg har to barn fra før så her er det mye som må tilrettelegges for at de nye to også skal få plass :) Vet ikke hvor du bor men bor du i Oslo området så har vi akkurat satt i gang treff. Første er nå på torsdag i Frognerparken også kommer vi til å møtes jevnt (eller ujevnt) også etter dette. Du er hjertelig velkommen når du er klar hvis du bor slik til Ellers håper jeg vi får følge deg her inne med både tanker og hendelser de neste mnd. Stor klem Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139775663-var-p%C3%A5-tidlig-ul-idag-og-der-var-det-ikke-bare-%C3%A8n-men-to-oj-oj-oj/#findComment-139777857
kath2 Skrevet 9. mars 2009 Forfatter #5 Del Skrevet 9. mars 2009 Så hyggelig å høre fra dere alle tre. Og takk for mange gode ord! Har jo hatt det litt i bakhodet at det kunne skje da faren min er tvilling samt at min bror skulle vært tvilling. Så helt tydelig at det går i arv hos oss, hehe:) Dette har vært en veldig rar dag med mange tanker. Jeg skal som du sier "Perledykkeren" lese alt jeg kommer over og se alle de positive tingene med dette. Forresten, lykke til på UL i morgen! Det jeg tenker mye på er hvordan man skal få nytet den første tiden mest mulig. En ting er å kose seg, være sosial med andre og få gjort ting når du har bare en, men med to?? Ser ikke helt hvordan man skal få gjort noe annet enn å amme og skifte bleier. hehe, men dette får man nok ett annet syn på etterhvert. Hopper over det første treffet deres til jeg er over de tre magiske første månedene. Men etter det er jeg klar! Veldig hyggelig å se at det er fler av oss her inne, og håper vi kan ha masse kontakt fremover. Klem til dere:) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139775663-var-p%C3%A5-tidlig-ul-idag-og-der-var-det-ikke-bare-%C3%A8n-men-to-oj-oj-oj/#findComment-139778252
Perledykkeren Skrevet 9. mars 2009 #6 Del Skrevet 9. mars 2009 Skjønner kjempegodt at du vil vente til du er over de magiske 12 ukene før treff ja, jeg gjorde det samme :) Du; fikk bare lyst til å si en ting til; jeg leste så mye og tok til meg så mye av alt det som kunne gå galt i begynnelsen at jeg ble veldig engstelig. (og jeg er overhodet ikke en person som til vanlig er engstelig av meg). SÅ hvis du merker at du går i samme "fella" så dropp heller å lese innlegg om de som mister på 1. trimester samt termin mnd og fokuser på troen på at dette går bra og at akkurat dine små skatter er her for å bli. Jeg fikk så mange "skremselshistorier" om folk som hadde mistet den ene at jeg nesten hadde lyst til å flytte inn ved siden av en ultralyd maskin bare for å kunne overvåke døgnet rundt (ler). Ellers kan jeg også anbefale deg å titte på tvillingoreldreforeningen sine sider. (tvilling.no) de har bl.a fødselsforberedende kurs for tvillingforeldre samt gode tips og treff. I tillegg vil du som medlem der få endel rabatter bl.a i div. barnebutikker og det kan jo komme godt med :) Tror nok som du sier at den første tiden blir annerledes med to og at man må senke lista betraktelig i forhold til hva man ønsker og tror man skal få til. Her blir det nok å invitere venner hjem og sette dem i arbeid når de kommer (du skifter barn en mens jeg ammer nr 2 eller du smører noen skiver til oss mens jeg ammer. Gode venner vil jo gjerne hjelpe til og tvillinger er noe som de aller fleste fascineres av og dermed står nok mange i kø for å få komme på besøk og hilse på nurkene En annen ting er å slå seg sammen med en god venninne når du skal ut på noe slik at du iallefall i begynnelsen har ett sett ekstra armer med deg, også går ting seg ting etterhvert. Tror tvillingmammaer opplever at de får til mye mer enn de hadde trodd på forhånd (liker iallefall å overbevise meg selv om det he he) Gleder meg til å bli bedre kjent med deg Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139775663-var-p%C3%A5-tidlig-ul-idag-og-der-var-det-ikke-bare-%C3%A8n-men-to-oj-oj-oj/#findComment-139778372
Molait Skrevet 10. mars 2009 #7 Del Skrevet 10. mars 2009 Gratulerer så masse:) Treffer deg vel på dobbelt glede etterhvert tenker jeg:) (tvillingforum) Ser du har fått masse tips og råd her. Og ja det er heeelt greit å ikke bare glede seg. Venter nr 3 og 4 i september. Fikk og vite på tidlig ul. Blødninger og trodde det hadde gått galt og viste deg å være to. Nå, 2 uker senere begynner jeg å kose meg med tanken på babyne mine. Har i grunn vært stort sett negativ til nå..hehe. Har litt negativitet igjen da... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139775663-var-p%C3%A5-tidlig-ul-idag-og-der-var-det-ikke-bare-%C3%A8n-men-to-oj-oj-oj/#findComment-139782392
kath2 Skrevet 11. mars 2009 Forfatter #8 Del Skrevet 11. mars 2009 Så bra at du begnner å tenke mer og mer positivt! Det håper jeg at jeg kommer til å gjøre etterhvert også. Har dere mye symptomer forresten? Sies jo at symptomene blir ganske sterke når det er tvillinger. jeg merker særdeles lite foreløbig. Kun hovne pupper og antydning til kvalme om morgningen men det går veldig fort over. Perledykkeren: Takk for alle gode tips! Hvordan gikk det med UL din i går? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139775663-var-p%C3%A5-tidlig-ul-idag-og-der-var-det-ikke-bare-%C3%A8n-men-to-oj-oj-oj/#findComment-139790016
Caro77 Skrevet 15. mars 2009 #9 Del Skrevet 15. mars 2009 Gratulerer så mye med to i magen!! Det går så bra skal du se. Jeg hadde mange av de samme tankene som du har da jeg fant ut at det var to. Mine er nå 6 mnd og jeg storkoser meg! Du har mye å se frem til. Men det er bare å innse det, de første mnd er tøffe. Det er bedre å innstille seg på det enn å få bakoversveis, det er mitt tips. Og om dere har muligheten, så ha pappan hjemme de første to mnd. Jeg ble alene når gutta var 4,5 uker og det var TØFT! Ser av et annet innlegg at du er fra Oppegård kommune, jeg har antagelig to maxi-cosi seter med base til salgs før du har termin, om det skulle være interessert. Er kun brukt av mine gutter, ble kjøpt nye i mai i fjor. De er svart med sølv på. Bor i Vestby. Så du får si ifra om det ev kan være interessant. Lykke til i svangerskapet! Husk å hvile mye. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139775663-var-p%C3%A5-tidlig-ul-idag-og-der-var-det-ikke-bare-%C3%A8n-men-to-oj-oj-oj/#findComment-139808085
Perledykkeren Skrevet 16. mars 2009 #10 Del Skrevet 16. mars 2009 Kath2. Du høres jo ut som du er superheldig uten symptomer, nyt hvert minutt!!! Her lå jeg fullstendig nede for telling fra uke 5 til uke 11, så slapp kvalmen taket. Nå er jeg helt symptomfri (forutenom kulen på magen), har gått opp 1 kg og nyter virkelig dagene og våren jeg drømmer om at er like rundt hjørnet he he. UL var flott, men fikk ikke svar på særlig mye av det jeg lurte på da. Jeg tror jeg må innse at jeg har litt store forventninger til disse ultralydene jeg hi hi. Fikk målt nakkefold på den ene (nr 2 lå med ryggen mot min rygg), fant ikke ut om det var en eller to morkaker og ville ikke si kjønn (grunnet alle avisoverskrifter om aborter i sverige etc, nye strenge restriksjoner på Volvat). Fikk jo se at det var liv og at de hadde vokst likt og fint begge to men ellers ikke så mange nye svar. (blir spennende med kjønn nettopp fordi det er eneste som helt sikkert kan si om de er toeggede, hvis det er en av hver altså). Når er din neste UL? Klem Jeanette Neste blir ordinær UL så det blir jo spennende å se hvor mye de har vokst disse småtrollene. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139775663-var-p%C3%A5-tidlig-ul-idag-og-der-var-det-ikke-bare-%C3%A8n-men-to-oj-oj-oj/#findComment-139811812
iram82 Skrevet 26. mars 2009 #11 Del Skrevet 26. mars 2009 Hei dere! Var på tidlig UL i dag pga usikker termin, og fikk til min store overaskelse se at det varto små krabater der. Det var helt uventet, jeg er i sjokk. Er jo veldig koselig, men kjenner jeg blir litt bekymret for hvordan dette skal gå. Har termin 10.oktober, så har jo litt tid til å la det gå opp for meg:) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139775663-var-p%C3%A5-tidlig-ul-idag-og-der-var-det-ikke-bare-%C3%A8n-men-to-oj-oj-oj/#findComment-139870875
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå