Gå til innhold

Anbefalte innlegg

hmmm - litt stressa nå. Er i permisjon og kan se ut som om jeg kan være gravid igjen... Sjansen for barnehageplass til høsten er liten her hvor vi bør og ulønnet permisjon kan bli resultatet, ihvertfall frem til august. Prøver å finne ut av muligheten for å være i ulønnet perm frem til en eventuell nestemann, men har ikke råd til ikke å få fødselspenger da, ihvertfall ikke om jeg skal være ulønnet et halvt år først... Noen som vet om det er uker eller datoer som teller når man regner seks av siste ti måneder?

Regneeksempel:

har permisjon med lønn til og med 3. mai. kan ta 5 uker ferie - som vel regnes som inntekt? - da har jeg inntekt til 7 juni.

termin tror jeg blir 29 oktober (sånn ca da...), og permisjon blir vel da sånn ca fom 9 oktober....

Det blir gasnke nøyaktig 2 dager mer enn 4 mnd uten inntekt i mellom - mister jeg da rett til permisjon pga 2 dager når man teller dato til dato - eller teller man hele uker (eller noe annet som kan få meg til å få opp håpet ;-))

Noen som kan reglene??

Fortsetter under...

Jeg jobbet i kommunen for 5 år siden, å jobba med permisjonsregler/lønn.

Dette har blitt helt forandret, så jeg vil anbefale deg til å ta kontakt med NAV for å høyre.Hadde masse problem før jeg gikk ut i permisjon denne gangen. Men du kan jo ta permisjon med lønn opp til 12 uker før termin. ;)

Det står MINST 6 av de 10 siste mnd, så da teller det nok ikke om det er 5 mnd og 28 dager du har jobbet eller vært i permisjon..... I tillegg har du jo risikoen for at du føder før termin - føder du før permisjonen starter har du jo virkelig problemer.... Om jeg var deg ville jeg prøvd å ordne meg en deltidsjobb eller no i en periode slik at jeg var sikker på å få foreldrepenger..... (og hatt litt ekstra margin på minst et par uker i tilfelle rottefella og du får et par uker for tidlig....) lykke til!

Her er det jo permisjonen fra forrige barn som skal gjelde som opptjening så det med å føde før tiden skaper jo ikke problemer

Stemmer at permen starte 9. okt når du har termin 29. (samme sm meg i høst)

Men du kan starte permisjonen din 12 uker før termin dvs ca 5. august du har da fint tjent opp rett til ny perm!

Lykke til med to tette

Alternativt så melder du deg arbeidsledig det er også med å telle for ny perm

Annonse

Skulle vært arbeidsledig i 2 mnd. før første ungen kom, da anbefalte de meg å registrere meg som arbeidsledig, og motta dagpenger.

Eneste som skjedde var at jeg fikk noen kr. ekstra! =)

Men som arbeidsledig får du ikke feriepenger. (Hvis ikke reglene har forandret seg)

Men jeg var ikke arbeidledig i 2 mnd, før fødsel, for ho kom 6 uker før termin! =)

"Men du kan starte permisjonen din 12 uker før termin dvs ca 5. august du har da fint tjent opp rett til ny perm! "

Dæven - er det virkelig så enkelt??? At hvis jeg "stjeler" litt av neste permisjon og putter den i forkant av termin, og mellomrommet mellom fødselspengene på denne permisjonen og neste permisjon da blir mindre enn 4. mnd så er det greit? Det er jo i så fall fantastisk! Da kan jeg jo bare regne meg bakover når jeg får sikker termin, legge på noen uker slack også er det bra (14 dager over tiden sist, så at noen skulle komme før termin virker litt ... som en drøm? ;-))

Deltidsjobb eller arbeidsledig er ikke noe alternativ, har en arbeidsgiver som "skriker etter" at jeg skal komme tilbake og jobbe (ja, litt dårlig samvittighet...), så å jobbe er ikke noe problem om vi bare visste hvor vi skulle gjort av kid'en...

Tusen takk for svar!!!!!!!!!!!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...