Gå til innhold

Melka mi forsvinner:-(((

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en gutt som akkurat har blitt 6 mnd, som jeg så gjerne skulle ammet til han ikke ville mer selv. Men, jeg har jo nesten ikke melk!!

Er så utrolig lei meg for det, lillemann er jo så glad i pupp også, og jeg stor koser meg når jeg ammer han, men der kommer ikke melk.

Jeg aner jo ikke hvorfor det har blitt sånn, jeg har pumpet, lagt han til veldig ofte og tatt imot alle råd som har blitt gitt til meg, men det kommer uansett ikke mer......:-(

Fra han var ca 6 uker, har vi hatt det rimelig tøft med kolikk, det var en tid jeg ikke unner en sjel, men nesten på dagen 3 mnd ble var det over, utrolig nok!! Jeg var jo naturlig nok forferdelig stressa og rådvill i den tida dette stod på, og overskudd var ett fremmedord, men allikevel greide jeg og holde ut amminga, noe jeg er utrolig stolt over å ha greid.

Melka kom jo i strie strømmer mens det her varte, selv om jeg var helt på felgen uten krefter. Hva skjer da, når jeg begynner og komme meg litt ovenpå igjen? Jo, da minker produksjonen enormt på kort tid, uten at jeg skjønner noe av det!! Er ikke det forferdelig merkelig??

Jeg ønsker jo av hele mitt hjerte og kunne gi min sønn den beste start i livet, og har overhodet ingen lyst til å slutte med amming!

Vær så snill, er det noen som har en forklaring og kan hjelpe meg???!

Hilsen fortvilet mamma

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For det første er det ingen krise om du slutter å amme nå, uansett grunn. De er helt sikkert en flott mamma fordet!

Er ingen ammeekspert, men prøver meg uttpå likevel...

-Hvordan veit du at det er lite melk? Mange av mine venninne har fortalt at i 5-6mnd alder at amminga går unna på under 5min, mot 15-20 min før. Her går det unna på dagen/ettermiddagen, men morgen og kveld er det mer kos og tar lenger tid.

- Har du klumper i brystene? Jeg hadde det for noen uker siden, og fikk ut på det verste 10ml når jeg pumpet (mot 150-250ml normalt). Når jeg fikk løsnet opp dette er jeg tilbake til normal produksjon igjen.

- Får du i deg nok næring/væske? I starten produserer vi melk nesten uansett, det går på bekostning av oss. men nå tror jeg vi er mer avhening av god tilførsel av det vi bør ha i oss. Svigerfar som er bonde sa det engang når jeg klagde over mye melk, "når jeg skal tørke ut kyra mine får de veldig lite kraft for, så det er bare å spise mat med mindre næring... ". Helt overførbart er det nok ikke, men det er kanskje noe i det?

Skrevet

Hvordan vet du at du ikke har melk?

Det kan være at gutten din tømmer brystene fort og effektivt og at de er godt tilpasset hans behov, og derfor ikke føles "sprengte" lenger?

Gutten din er uansett så stor at du nå forsiktig kan introdusere annen føde og vann som drikke til noen måltider evt. Det er jo stor sannsynlighet for at han trenger å begynne med grøt nå - i tilegg til amming?

Men oppretthold gjerne jevnlig amming flere ganger i døgnet likevel.

Du kan jo evt. ta en veietest før og etter amming på helsestasjonen, men vær da oppmerksom på at gutten din kan amme mindre enn vanlig fordi der er mye støy, det skjer mye ol.

Lykke til!

Skrevet

Tusen takk for svar:-)

Jeg vet at det er veldig lite melk pga flere ting. For det første har jeg alltid kjent når melka kommer, selv om det ikke er spreng. Nå tar det veldig lang tid før utdrivningen begynner, selv om lillegutt suger som en helt. I tillegg har jeg alldri spreng, noe jeg hadde ofte før, selv mellom måltidene. Men nå kan han suge på kvelden, sove hele natta og allikevel kjennes brystene helt myke ut, og da også tar det lang tid før melka kommer når han dier.

Oppå alt det her, blir han sint og utålmodig fordi det ikke kommer nok melk, han hyler etter mer, men da er det tomt i begge brystene!

Jeg legger han fra meg eller pappa går rundt med han om han er hjemme, pumper for å komme til ny utdrivning for at melken skal komme fortere når lillegull ikke har mer tålmodighet. Men det kommer aldri noen utdrivning nr to....

Jeg måtte begynne og gi tillegsmelk for en mnd siden og grøt også, fordi han ikke la på seg nok og aldri var fornøyd...

Jeg spiser som en gud, drikker masse og i puppene er det ingen klumper annet enn de kjertlene som alltid har vært der.....

Skrevet

Hei, og takk for svar:-)

Du kan se hva jeg svarte på det forrige innlegget, og i all hovedsak er det jo fordi han overhodet ikke er fornøyd og fordi han blir sint og orker ikke kjempe for å få ut melka, det kommer jo ikke noe uansett...

Jeg har veid flere ganger før og etter, og det bekrefter bare mine mistanker, det er omtrnet ikke melk....

Sist jeg gjorde det hadde han fått i seg 40 ml etter å ha ligget ved puppen i 15 min, oig da var han så sint at det var bare og gi opp.....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...