Gå til innhold

Innføring av fast føde... -forvirret!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mini og pappa'n var på 6mnd kontr. (mini er straks 7mnd da). Han spiser godt, men jeg er litt usikker på hvor mye han skal ha, og hvor mye pupp han skal få, spesielt siden jeg har masse fin melk stående i skapet (pumper på jobb, som pappa'n bruker dagen derpå). Ellers har han fått morgen og kveldspupp, og litt når jeg kommer hjem. Han er nattavvent, så er i en prossess der jeg prøver å venne puppene mine til det!

Vi har laget grøt at melka, så har han fått resten som drikke etterpå. Jeg synes ikke det er noe slit å bruke 10min på jobb for å pumpe meg for at lillegutt skal ha melk til lunsj. Men helsesøstra sa klart fra at jeg måtte slutte å pumpe så mye, og la gutten få skikkelig mat minst 2 måltider om dagen, og drikke vann. Han skulle ikke ha mer enn 6dl mm i døgnet, for da fylte han opp med magen med melk og spiste mindre mat (han spiser store glass med middagsmat/full grøt rasjon + mm, og er en relativt stor gutt).

Ønsker å amme til han er et år da vi har mye allergi i familien... Men vil det virkelig fungere å gi mini morgen og kveldspupp (og at disse blir fullverdige måltid), og ikke noe i mellom? Vil ikke da produksjonen gå ned slik at jeg ikke har nok melk til å "fylle opp ungen" til disse måltidene heller?

Hva med grøt. 6mnd grøtene er jo ofte tilsatt mme (?), skal vi fortsette med 4mnd grøten?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er virkelig det rareste jeg har hørt! Morsmelk er supermat, og slutter ikke å være det ved 6 mnd...

Statens anbefalinger er fullamming i seks mnd, deretter forsiktig innføring av fast føde. Morsmelk som hovedernæring fra 6-9 mnd, og en stor del av kostholdet til 12 mnd...

Det eneste jeg har hørt maxbegrensning på er mme...

Vet du - jeg tror ærlig talt helsesøsteren din er helt på jordet. Noen er det... Er det noen andre du kan snakke med? Ellers må du rett og slett bare overse akkurat det med amming/mm og mat når det gjelder henne, og gå for egen magefølelse. Mange barn liker ikke mat, og fullammes i praksis til de er rundt året. Det er helt OK, men man følger bare litt med på sypmtomer på jernmangel. Det er det eneste...

Amm, pump og gi som dere pleier. Det høres rett og slett helt supert ut slik dere løser det!

Skrevet

Virker desverre alle helsesøstere på helsestasjonen min er litt rare (dvs jeg tror jeg har fått en av de bedre!)... -har hørt ganske mye rart der!

Takk for svar, det har gitt meg selvtillitt til å fortsette slik vi gjør. Han spiser jo to måltider, er av den lubb'ne typen (selvom han er over gjennomsnittlig aktiv), -så får man se på vekta neste kontroll.

Vi må jo også se hvordan det går med denne amminga, for det svinger veldig om dagen...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...