LilleBjella Skrevet 9. mars 2009 #1 Skrevet 9. mars 2009 Tjukkebolla er sutrete for tida. Vil ingenting. Blir til og med grinete på stellebordet. Vil ikke ligge på teppet, ikke sitte i vippestolen, ikke på fanget til mamma. Vil helst bare bil båret rundt i leiligheten. Og kjenner jeg begynner å få vondt i korsrygg og skulder. Er helt himmelsk når han ligger å spiser, for da holder grinungen kjeft:) Stakar liten, han er jo så skjønn, men kjenner jeg blir sliten av å unngå sutringen. Noen som så senkveld med dagfinn lyngbø på fredag? Hans bilde av at det å få unger var som å konstant ha en irriterende finger i øret? Ja, akkurat nå stemmer det hundre prosent. Kom igjen tjukken, lighten up!
den fabelaktige milly Skrevet 9. mars 2009 #2 Skrevet 9. mars 2009 Jo takk, her hadde vi det på samme måte for noen uker siden, rett før tassen fikk omgangssyken... Ikke det at jeg vil insinuere at det er det tjukken har fått, men det kan jo være en eller annen sykdom i emning (god forbid) Eller så er det rett og slett at det eneste han vil er å bli båret rundt i leiligheten, og som mor er jo tjukkens ønsker din lov, hehe. Vi har en sånn fiffig Manduca-sele som jeg tenkte jeg skulle bruke på klompen innendørs, men den funker dessverre bare utendørs med mor i fint driv. Får liksom ikke helt den samme dreisen på gangen innendørs. Men det kan jo være at din klomp liker å bli bundet fast og bært? Så sparer du armer og korsrygg?
LilleBjella Skrevet 9. mars 2009 Forfatter #3 Skrevet 9. mars 2009 Har både bæresjal og babybjørn, men han er ikke videre begeistret. Liker bedre mutterns armer varmt rundt seg:) Crap....ser for meg at dette ikke er sykdom, men en sånn laaaaangvarig fase. Han har aldri vært videre god på å ligge å leke litt uten "underholdning", og har prøvd og prøvd å trene på det. Men nå: tilbakesteg. Engstelig for å ødelegge ryggen min. Føler også jeg har kjent litt kjente murringer i bekkenet. Iiiik. Trener og går tur, men får tilbringe mer tid i styrkesalen kanskje.
Høna08 Skrevet 9. mars 2009 #4 Skrevet 9. mars 2009 Oioioi, skremmende hvor likt vi har det LilleElla! Ikke bare har vi identiske nattsovere, men vi har tydeligvis identiske dagsuterere også :-) Her er det også sutre sutre sutre om dagen. Hade noen fantastiske dager forrige uke hvor jeg trodde det hadde begynt å snu, men nå er vi tilbake. Må sies at vi såvidt har begyntå introdusere fast føde og han ikke har bæsjet på to dager og jeg "håper" på en liten forstoppelse og at humøret løsner med magen ;-) Men her også begynner skulderen å verke (men det har den forsåvidt gjort en stund etter uttallige trilleturer i snøstorm for å få poden til å sove....)
Tjukkemagen *m/jente 1.mai* Skrevet 9. mars 2009 #5 Skrevet 9. mars 2009 Heisann! Hvor gamle er disse småtrollene deres? Min var på nøyaktig samme måte i nesten 2 mnd!! (5.-6. mnd) En laaaaang fase ja. Men jeg tror mye var frustrasjon over ting han ikke fikk til + en del vondt pga tenner. Nå er det blitt mye bedre. Han er 7,5 mnd og leker og ordner på gulvet alene. Forskjellen er at han kan åle seg dit han vil, og han mestrer mange fler ting. Han har alltid vært ei lita urokråke, men nå kan han bruke energien sin på utforsking i steden. Om det er blitt lettere vet jeg ikke, for nå må jeg ha ham i kikkerten 24/7, så han ikke skader seg på ting, spiser på ledninger osv..... Leker er blitt mye mer interessant i allefall. Men jeg har jobbet en del med å overhøre klaging også. Han får pent finne seg i å leke litt selv. Sett på hørselværn er mitt råd ;-D
frk-fryd Skrevet 9. mars 2009 #6 Skrevet 9. mars 2009 Det kan jo kanskje være tenner på gang. Det kan irritere i gummene lenge før de kommer. Her prøver jeg å være tregest mulig å reagere når jeg hører sutring, for det har vist seg at hun av og til slutter av seg selv da. Og så har hun blitt mer og mer tålmodig, og jeg tror det er tilvenningen som gjør det.
Høna08 Skrevet 9. mars 2009 #7 Skrevet 9. mars 2009 Gutten min er nesten 5 mnd. Urokråke er en fin betegnelse på han (på en god måte). Ikke tvil om at han vil opp og frem her i verden fortest mulig ja. Sitte på fang er uaktuelt, skal stå stå stå. Og når han ligger under babygymmen ligger han å vrir seg som en liten mark frem og tilbake. På magen så løfter han rumpa i ett kjør å prøver å kommer seg fremover, men mangler nok en del på det stakkarn. Så det kan nok se ut som ting vil bli bedre når han får litt større mobilitet ;-) Men håper ikke denne utålmodighets sutringen varer i to måneder da, sukk.... Men lar han ligge å sutre litt alene, noen ganger gir han seg en stund før han begynner på igjen, mens andre ganger går det over i gråt og da tar jeg han selvfølgelig opp med en gang. Men har merket at det hjelper bare jeg er i nærheten så nå driver jeg og drar rundt på babymatten ettersom hvor jeg befinner meg i leiligheten ;-)
husmus &2 Skrevet 9. mars 2009 #8 Skrevet 9. mars 2009 Hm!!! Her har ikke prompen bæsjet på to dager heller og han roper ganske høyt dagen lang,enten så er det magen eller så er det alderen. De er jo like gamle så who knows. Han våkner jo tusen ganger (en gang) om natten så.... Jeg ditchet trening i dag, og jøjje meg hva skal det bli av meg.
Høna08 Skrevet 9. mars 2009 #9 Skrevet 9. mars 2009 Her har vi startet "aksjon malt" og forhåpentligvis så vil det sette fart på ting ;-) Så får vi kanskje et svar på om ropingen skyldes alder eller tregt tarmsystem. Trodde forresten aldri jeg skulle bli så opphengt i bæsj og rap som jeg er nå. Mine single venninner synes jeg har sære samtaleemner om dagen....
Gjest Skrevet 9. mars 2009 #10 Skrevet 9. mars 2009 Måtte flire litt til innlegget ditt: Høna08! Har også funnet ut det samme ang. min gutt på 4mnd at det er greit så lenge jeg er i nærheten. Driver også å sleper rundt på babygymmen alt ettersom hvor jeg er i huset. Er liksom veldig interessant å ligge på babymatta og se på at mamma f.eks. vasker kjøleskapet eller tar litt oppvask! Også leker han seg litt innimellom når han ikke studerer hva jeg gjør:D
LilleBjella Skrevet 9. mars 2009 Forfatter #11 Skrevet 9. mars 2009 Høna: Her har nettene jammen ordnet seg. Gir en flaske MME før legging, og første gang han våkner. Nå våkner han ikke før etter seks, syv timer, og så bare en gang før det er morgen. Og har sovet helt til syv og åtte. (nå banker jeg hardt hardt i bordet) Mulig det hadde ordnet seg etter noen uker til med "økeperiode", men jeg orka bare ikke mere. Fikk allergi mot lite søvn de første to månedene, og nå får jeg angst rett og slett av å ikke få sove på nettene. Hmmm....tror jeg kjente noe spisst oppe i gommene i dag. Er det noen som får tenner oppe først??? Ellers har vi jo også så vidt startet med grøt, men han har bæsje to dager på rad og virker ikke videre påvirket av det. Pleier å merke det når det er magevondt. Men enig i at det virker som om han vil mer enn han klarer. Tar sit-ups i vippestolen og vil ut ut ut. Han greier jo ikke å rulle engang den lille stakkaren. Jaja. Man får smøre seg tykt med tålmodighet!
Høna08 Skrevet 10. mars 2009 #12 Skrevet 10. mars 2009 Mmmm, en flaske på natta også. Jaggu. Her får poden mme etter pupp før legging (hadde hatt lite vektoppgang etter to uker med "økedøgn" og henging i puppen så jeg fikk go go go fra hs), men har ikke merket noe merkbar forskjell. Men nå har vi dårlige netter pga tett nese om dagen og da... Men å gi flaske på natta har jeg ikke tenkt på.... Når våkner han for første amming/flaske om natta da? Jeg også har allergi mot lite søvn etter 3 mnd med kolikk her i gården så nå begynner jeg å bli desperat etter å få poden til å sove mer en tre timer i strekk ;-) Har t.o.m skiftet identitet, fra å være en ihuga te-jente er jeg nå et ekte kaffe-vrak :-) Forresten så rullet poden for første gang idag! Men jeg var på kjøkkenet og så det ikke! Og siden har han ikke gjort det ;-)
lille sprelle Skrevet 10. mars 2009 #13 Skrevet 10. mars 2009 spørs litt på alderen men: bæresjal! avledningsmanøvre!
LilleBjella Skrevet 10. mars 2009 Forfatter #14 Skrevet 10. mars 2009 Ja, jeg gleder meg til første luren tjukken skal ha på dagen, for da tar jeg første kopp kaffe:) Første gangen vi gjorde det våknet han vel elleve for mat. Dagen etter ett. Så to. Nå er det som regel mellom tolv og to. Og da sover han til fem ca. Og tar morgen i syv åtte tiden. Sa jeg det i forrige innlegget kanskje? Jaja, det greier jeg ikke se nå, så får bare gjenta meg selv. Men har klar en flaske med vann, og oppmål pulver. Så når jeg hører at det er våkning på gang, så løper jeg inn på kjøkken og putter flaske i mikro. Er jo gjort på tretti sekunder. Gir i sofaen, for kaaaldt på soverommet. Vet ikke om jeg har nevnt at jeg har putta han inn på eget rom også. Det er rett over gangen, så trenger ikke engang babycall. Men tror det hjelper på søvnen hans at han ikke blir forstyrret av meg. Før våknet han alltid av at jeg gikk å la meg. Ikke nå lenger. Og hvem tror du våkner i skrivende stund, hehehe. Dustegutten min som ikke skjønner at klokka bare er halv ti:) Inn med smokken.
husmus &2 Skrevet 10. mars 2009 #15 Skrevet 10. mars 2009 Tjukken våkner på akkurat samme tidspunkt som prompen. Hadde de en prat forrige gang? I motsetning til deg er jeg utrolig furten for det og synes han kan gå tilbake å sove hele natten igjennom slik han gjorde i 2 mnd alder. MEN, hvor ofte har de økedøgn i denne alderen, hvis i det hele tatt? Det er kanskje ikke noe som avtar med det første? Nå sitter jeg her og vurderer om jeg skal/skal ikke vekke han for en flaske. I går la jeg meg 23.00 og ble vekket igjen kl. 01.00 da var han sulten. argh.
LilleBjella Skrevet 11. mars 2009 Forfatter #16 Skrevet 11. mars 2009 Den ene gangen jeg ga drømmemåltid våknet han for mer mat en time senere. Sukk...
Pumaliv Skrevet 11. mars 2009 #17 Skrevet 11. mars 2009 Neimen, nå ler jeg høyt. Det er jo som å lese om min egen lille prest dette her. Jeg er desperat etter råd - hvordan få dette lille trollet til å ikke spise meg opp, og hvordan få han til å sove?? hjelp. hjeeelp. Er i gang med MME trikset allerede i kveld. Forstår at dette kan hjelpe. Men, jeg tror ikke på noenting før jeg ser at han faktisk SOVER. Tidligere (2-3 mnds alder) sov han gjennom hele natten (!), nå (han er straks 5 mnd) er det oppstykket i tre og tre timer, og er jeg skikkelig heldig sover han 5 timer i strekk. Etter utallige "inn med smokken". Også, så naiv og dum som jeg er, tenker jeg - nå fikser det seg - 5 timer er slettes ikke dårlig. Men, jeg rekker jo bare å såvidt tenke tanken. Jeg er så sjalu (strengt tatt misunnelig) på venninner som har babyer som sover fra 20 til 08 (jeg har flere av dem!). Håper de får en furisk baby neste gang. Oi, nå var jeg visst slem. Litt godt å høre at det finnes andre som heller ikke sover... Sorry jenter, godt og godt... det er vel ikke akkurat hyggelig lesing. Men det trøster på mystisk vis. Nå kjenner jeg at øynene går i kryss her. Det er rart når man liksom ikke klarer å fiksere blikket i speilet når man skal pusse tennene. Har liksom aldri vært et problem før. Nei, nok fjas fra meg. må få dusjet mens han sover en slags formiddagslur.
Høna08 Skrevet 11. mars 2009 #18 Skrevet 11. mars 2009 Hehe, igår ga jeg drømmemåltid for første gang. Vanligvis våkner han to og en halv time etter han har sovnet uansett om jeg gir eller ikke. Men igår lå han derimot og snorket da jeg krøp til sengs tre (!) timer etter han hadde lagt seg. Har aldri hatt sjansen til å teste drømmemåltid før, men igår passet det jo bra. Så jeg sa kjekt til samboern min at nå skal jeg gi han et måltid i søvne og så er teorien at han skal sove leeeeeeeeenge. Han våknet for mer mat en time senere (skulle tro tjukken og poden hadde pratet sammen). Så det funket ikke, samboern kom med en liten krass kommentar om at det var jo veeeeeeeeeeldig lenge.... Men her har vi ikke micro (går det an i år 2009) så foreløpig gidder jeg ikke å styre med flaske på natta. Foreløpig er planen vår følgende: få han til å bæsje jevnlig (virker som han våkner av litt magevondt om dagen, amma fem ganger inatt), deretter inn på eget rom og deretter løser jo alt seg mirakeløst selv (men litt hjelp av større velling/grøt porsjoner på ettermiddagen ;-) )
LilleBjella Skrevet 11. mars 2009 Forfatter #19 Skrevet 11. mars 2009 Hmmm....tjukken prater tydeligvis med mange om dagen. Stor påvirkningskraft på små uskyldige babyer, ja det har han. Den nye snåsamannen? Jeg tenker jeg skal prøve drømmemåltid i natt igjen, hvis ikke han våkner før jeg skal legge meg. Kan jo være han trenger et par netter å kjøre seg inn på.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå