Gå til innhold

Keisersnitt på UNN, Tromsø?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

På UNN har de "høyterskel" for å innvilge keisersnitt. Det skal særs sterke grunner til å få et ja på det, og det skal være av medisinske årsaker. Man møter noen hyggelige leger og jordmødre. Men også noen som har en litt ovenfra og ned holdning. Iallefall er det beste å få en samtale med en jordmor først, om keisersnitt, ikke en lege. Men det velger du uheldigvis ikke sjøl. Jeg fikk ikke innvilga keisersnitt grunnet angst for enda større barn og komplikasjoner under fødsel denne gang, men min morkake ligger slik til at det kan skje blir det av medisinske grunner til slutt. Stå på ditt, og vik ikke for argumenter du kan skyve til side med dine egne begrunnelser. Lykke til.

• 3 måneder senere...

Var til samtale med fødselslege på UNN idag.

Jeg har ME (utmattelsesyndrom) og nevropatiske smerter (høysensitive nerver). Jeg er gravid med min første, og gleder meg veldig, men er veldig sikker på at kroppen min vil svikte under en fødsel, og at det vil ende med hatsesnitt. Derfor ville jeg gjerne ha planlagt keisersnitt for å slippe ulempene av begge deler (både utmattelsen fra å presse kroppen under fødsel, og alle ulempene ett keisersnitt fører med seg). Dette har INGENTING med at jeg er redd for smertene ved en fødsel.

Legen var ikke ufyselig på noen måte,men nektet meg å få planlagt keisersnitt. Han presterte i samtalen å si to ting som gjorde meg veldig opprørt 1. Han forklarte at kroppen og livmoren helt fint klarer fødselen selv, at det IKKE er slitsomt for kroppen å føde, fordi den gjør jobben automatisk. (nå har ikke jeg født før, men en fødsel er jo slitsom for mange av mine venninner som er friske)

i tillegg fortalte han faktisk at de var så underbemannet, og at var en veldig avgjørende faktor. Og sammenlignet med ullevål som ikke var like strenge, fordi de hadde støre kapasitet. Samboeren kommenterte dette som ganske urettferdi, og legen angret tydeligvis på at han hadde sagt det, og prøvde flere ganger å bortforklare det. off..

Jeg syns det er så urettferdig og trist at det skal være så store forskjeller fra sted til sted.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...