Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilken stol har dere. Vi bruker nå BeSafe X1 (eller noe slikt), og fortsatt bakovervendt.

Må vel ha ny stol snart, for hun har det skikkelig trangt med bena.

Hvilken stol har dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei du!

Da sønnen vår var ca. 3,5 år gammel byttet vi til HTS 1-2-3. Den går fra 15kg. og oppover.

Nå går jeg litt surr i modellnavnene på HTS-stolene, men har ikke dere en stol som kan monteres begge veier ?? I såfall ville jeg snudd stolen hennes nå, og latt henne sitte forovervendt i den fram til hun nærmet seg 18kg (som er max for en slik stol).

Så ville jeg byttet til en HTS 1-2-3 stol el. lignende stol fra et annet merke hvis det er aktuelt.

Barn bør iallefall bytte til barnestoler hvor bilens 3-punkts-sele benyttes (altså ikke en barnestol som har 5-punkts-sele montert "i seg") fra de veier 15kg. og oppover.

Håper du ble litt klokere!

;-)

• 3 uker senere...
Skrevet

Hvorfor bør de ikke bruke stoler med 5punkts sele etter 15kg?

Skrevet

Hei ja!

Litt vanskelig å forklare uten å vise i bilen, men jeg skal da prøve!

Når barna passerer 15 kg. begynner de å bli såpass tunge at de skal være festet til bilens sete med kun ett belte for at det ikke skal bli så mange "ledd" ved en evt. kollisjon (eh, ja....!).

Altså: Et sete med fem-punkts-sele i, er festet til bilens sete med bilens bilbelte. Ved en evt. kræsj, rykker først barnesetet framover et stykke før det stoppes av bilens belte, også rykker barnet enda et stykke til forover før det stoppes av barnesetets fem-punkts-sele. Alt dette forsterker seg jo tyngre barnet blir.

Seter med fem-punkt-sele montert i seg er som regel godkjente opp t.o.m. 18 kg. Det må vi stole på at er greit, men jeg valgte å flytte pjokken vår over i HTS 1-2-3 sete (bruker kun bilens tre-punkts-belte) da han veide 15,5 kg. Da synes jeg også han var for lang til å sitte i det gamle setet sitt (fikk hodet langt på oversiden).

Håper du skjønte hva jeg mente, Fab4!

:-)

• 4 uker senere...
Skrevet

Min gutt på 3 år sitter fortsatt bakovervendt i britax multitech, han er 100 cm og ca 16-17kg. Multitech er et av få seter som kan brukes bakovervendt opp til 25 kg, med setets egne seler, dette har jeg fått bekreftet skriftlig i mail fra produsenten. Når barnet blir for stort for setet, i vårt tilfelle er han snart for høy, må man gå over til bilens belter og da følgelig også snu setet:)

Er ikke sikker på om mamma-damen har dekning for innlegget sitt. Fra trygg trafikk sine sider:

"Min datter er 3 år og veier 15 kilo. Nå har vi dessverre måttet snu henne slik at hun sitter forovervendt i baksetet (Jeg er klar over at det er tryggest å sitte bakovervendt). Det jeg lurer på er om det er tryggest å bruke setet vi har som en beltestol med bilens seler, eller benytte den integrerte 5-punkts selen som er i setet. Jeg har hørt noe om at det ved en kollisjon kan oppstå et dobbeltrykk, og at det kan bli ekstra belastning på nakken med bruk av 5-punkts selen. Setet vi har heter Britax Two-way Elite. Det er godkjent som forovervendt bilbarnestol for barn fra 9-25 kilo, og som forovervendt beltestol fra 15-25 kilo.

Svar:

I Sverige anbefaler man at barnet festes med bilens belter når man snur fra bakovervendt til forovervendt, pga dette med dobbeltrykk, men vi har ikke funnet dokumentasjon fra tester el forskning som faktisk viser at det er større risiko for skade ved dobbeltrykk, enn om man bare bruker bilbeltet og dermed får ett rykk. Og det er samtidig positivt å sitte med fempunktssele som vil holde barnet bedre på plass, slik at det ikke slynges ut ved en eventuell kollisjon. Det er derfor vanskelig å gi et entydig råd om dette. Fempunktsselen holder barnet bedre i riktig posisjon når det sovner i bilen, vi vil derfor anbefale å la henne sitte i fempunktsselen ennå en stund før du går over til å bruke bilbeltet rundt barnet."

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...