Fjerdemann på vei Skrevet 8. mars 2009 #1 Skrevet 8. mars 2009 Det går lus i barnehagen her. Jeg sjekker alltid ungene ofte for lus, men oftere når det går lus i barnehagen. (Vanligvis da et par ganger i uken, men ikke systematisk med lusekam, for det har de ikke tålmodighet til, jeg bruker lusekammen litt, og sjekker håret deres nøye med å se i hodebunnen) I helga fant jeg tre lus på minsten. (grøss, hater lus...) Jeg sjekket håret supernøye etterpå, og fant kun de tre. Har heller ikke funnet flere på han på dagens grundige sjekk. Sjekket selvfølgelig eldste også grundig, og kunne heller ikke finne noen der. Er det sannsynlig at minsten har egg i håret også, når det kun var tre? Eller at det bare er noen som har blitt overført fra noen andres hår i barnehagen? Skal det alltid behandles med lusemiddel, uansett hvor mange lus det er? (Jeg har nemlig hørt noe om at man helst ikke skal bruke behandling dersom man ikke faktisk er "smittet") Jeg VET han ikke har flere nå, men skal selvfølgelig sjekke håret til alle kjempegrundig daglig i minst to uker. Men bør han ha kur? Hvis han har egg i håret, hvordan ser man egentlig det?
3b@rnsmor-30* Skrevet 8. mars 2009 #2 Skrevet 8. mars 2009 lus legger fort egg i håret.. så selv om de tre lusa er overført fra noen andre kan de fort ha lagt egg... og egga ser man jo ofte ikke så lett uten lusekam.... egg er bittesmå hvite/lyse klumper som sitter på hårstråene.. de blir lagt innerst i hodebunden av lusa.. oftest i nakken og bak ørene.. har man lus i håret er man smittet og det skal behandles før de kan gå på skole/i barnehage..
ifie Skrevet 8. mars 2009 #3 Skrevet 8. mars 2009 Egget er hvitt og sitter fast på hårstrået. Ganske langt ned mot hodebunden, gjerne over eller bak øret, eller bak i nakken. De trives i varme strøk Har hørt at om man klemmer et egg mellom nneglene skal det komme et "knepp". Har aldri prøvd selv. Jeg vet ikke om du burde gi lusekur, men det er riktig at man ikke burde gi kur "for sikkerhets skyld".
Fjerdemann på vei Skrevet 8. mars 2009 Forfatter #4 Skrevet 8. mars 2009 Oj, vil det si at han ikke kan gå i barnehagen i morgen? Jeg får stikke innom apoteket i morgen da. Men jeg føler meg overhodet ikke sikker på at jeg vil kalle hverken meg selv eller eldste lusefri da, selv om ingen er "påvist". Hvis en lus i håret er nok til at man skal ta kur, er jeg fristet til å sette alle på kur jeg altså...:S For tenk om det er en i håret, og så har jeg oversett den... Eldste har tykt mørkt hår, og er derfor vanskelig å sjekke gjennom, men jeg greide han veldig nøye med lusekammen, i tillegg til å skille håret hans og kikke veldig nøye, og kunne ikke se antydning til en eneste en. Minstemann har tynt lyst hår og lusene var veldig lette å se på han. Han har jeg sjekket supergrundig (Han har god tålmodighet) så jeg vet han ikke har flere lus igjen i håret. Egg vet jeg ikke, men kunne ikke se noe som lignet på hverken egg eller flass. Æsj, lus er ekle krek altså...
3b@rnsmor-30* Skrevet 8. mars 2009 #5 Skrevet 8. mars 2009 http://www.lommelegen.no/513440/nasjonal-kampanje-mot-hodelus http://www.apotek1.no/raadogtjenester/raad/hud_og_haar/hodelus http://www.vitusapotek.no/no?id=35524 Både på skolene og barnehagene jeg har jobbet og der ungene går skal man behandles mot hodelus før man får komme tilbake i barnehagen.. når det er oppdaget.. dvs en kur..
<3lovebaby<3 Skrevet 8. mars 2009 #6 Skrevet 8. mars 2009 Hei..føler jeg er rene luse eksperten;) Vi har hatt lus 2 ganger i løpet av 2008. Når man har oppdaget lus i håret, har man lus og det skal behandles. Så lenge det ikke er påvist lus, er det ikke grunn til behandlig. unødig bruk av luskur, kan gjøre lusa resistent. Eggene legges helt nede ved rota/hodebunnen. De vokser ut med håret. En voksen lus kan være på str 2-3mm og er da ca 25dager. Eggene er gråaktig/litt blanke og sitter godt på hår-strået. De ramler ikke bare av om du kammer eller koster bort i det. De må dras av, så sitter de så godt kan du være ganske sikker på at det er egg. Kom i gang med luskuren på han som har lus og den skal jo sitte i 12timer. setter du på kvelden før legging, kan du skylle ut om morgene og barnet kan gå i barnehage. Lykke til:)
Pippilotta med 2 blå! Skrevet 8. mars 2009 #7 Skrevet 8. mars 2009 Du må nok ta en kur på han du har oppdaget lus på ja... Jeg jobber i barnehage, og behandlingen må være startet før barnet kan komme tilbake i barnehagen. Men vær forsiktig selv da, for slike lusekurer skal ikke brukes av gravide!
mamma&piratene Skrevet 9. mars 2009 #8 Skrevet 9. mars 2009 Hei. Etter jul en gang fant jeg lus på storebror. Og finner man lus eller egg skal det behandles. Vi brukte en luseshampo som heter FIX, den skal sitte i håret i 10 min og så skylles ut. Ofte trenger man kun en behandling med denne, og den kan brukes av gravide !! Lykke til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå