Gå til innhold

Bilyd på hjertet til min snart 3 år gamle sønn....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle dere som har hjertesykt barn.

Har skjønt at de fleste oppdager evt feil ved hjertet veldig tidlig rett etter fødsel. Er det noen her som har opplevd å oppdage hjertefeil på deres barn rundt to-tre års alderen? Evt hvordan ble det oppdaget?

Min sønn var hos lege forrige onsdag for ettersjekk etter mulig lungebetennelse. Han var frisk igjen, men legen oppdaget da en bilyd på hans hjerte. Vi skal nå bli sendt videre til barelege for å ta ultralyd av hans hjerte. Nå går vi her å venter og tenker det værste.... Prøver å være positiv, men det er ikke lett.

Hadde vært kjekt å høre om andre som har opplevd det samme...

Takk for svar;)

Lene

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da jeg fødte min jente i sommer oppdaget legen på min da 2 dager gamle baby det hun mente var en bilyd på hjertet. Vi kom heldigvis inn på ultralyd ganske raskt, og der ble det ikke funnet noe. Det jeg prøver å fortelle er altså at dette ikke trenger være noe i det hele tatt. Skjønner godt at du bekymrer deg, det gjorde også jeg i høyeste grad, men hold motet oppe!!

Skrevet

Tusen takk for svaret. Er veldig lett å bekymre seg, særlig da det gjelder barna våre.

Prøver å holde motet oppe, som du skriver, det behøver jo ikke være noe;)

Så bra at jenta di er frisk!

Det skal nevnes også at sønnen min stort sett er sjuk hele tiden. Hostet siden kan kom til, feber ca hver tredje uke, snørrete og fort dårlig allmenntilstand. Har vært utallige ganger på legevakta og lege ellers. Men de har alltid sagt at det er virus eller at han er frisk.....Føler mange ganger at legene ser på oss som overhysteriske foreldre.Leit å være borte så mye fra jobb også. Vi har nå pratet på å forlange en skikkelig legetest av sønnen vår, for dette er ikke normalt.

Selvsagt før vi rakk det fikk vi beskjed om bilyden på hjertet. Leser meg "skakk" på internett. Blir nesten rar i hodet, synes nesten alt stemmer....

Håper at det ikke er så lang ventetid for ultralyden han skal ta, slitsomt å gå å vente.........

Lene

Skrevet

Vi opplevde dette med vår sønn når han var omtrent 3 år. Dette var i forbindelse med en infeksjon. Vi ble henv til ullevål hvor de påviste en bilyd på hjertet. Dette var en fysologisk bilyd som ikke har noe innvirkning på hjertefuksjonen. Og godt var dette.

Med vår lille jente så ble det også oppdaget en bilyd, og vi fikk henv til ullevål med henne også. Der var det ikke bare en fysologisk bilyd, men en aortastenose (en innskrekning i hovedpulsåren hennes) som ga bilyden.Denne ble oppdaget når hun var 6 mnd og har gått til jevnlig ktr hvert 1/2 siden. Den siste ktr viste at den var nesten helt bra og hun skal ikke inn til ktr før hun er 5 år (er 3 år nå) så da er vi kjempefornøyde.

Skjønner godt engstelsen din, har vært der selv og vet hvor mange forferdelige tanker som raser igjennom hodet.

Hjertespesialisten sa til meg at hvis "Hvis hun ikke blir blå på leppene eller neglene så er ikke dette noe farlig.Da kan du ta det med ro, men hvis hun derimot blir lett blålig på lepper ved anstrengelse så tar du kontakt" Dette har gjort sitt til at jeg roet meg ned og så an jenta mi. Hun kan til tider bli blå på leppene, men det er ikke noe som tilsier at det har noe med hjertet å gjøre. Det har heller noe med at hun kansje bader i for kaldt vann, spiser en kald yoghurt eller is....

klem

Skrevet

Vår 5 åring har bilyd på hjertet, dette blei oppdaget hos fastlegen for et par år siden. Vi fikk time hos barnelegen til UL osv.... men intet feil, han bare har en bilyd på hjertet. Barnelegen sa også at det var helt normalt, det var faktisk flere barn i denne alderen som har denne bilyden enn barn som ikke har bilyd.

Får håpe det er den samme ditt barn har ;-)

Skrevet

Heisann

Trenger ikke være noe. Jeg er nå 37 år og har hele livet hatt bilyd på hjertet. Frisk som en fisk. Har også en 15 år gammel sønn som fikk påvist bilyd på hjertet ved 14 års alder så forhåpentligvis er det helt ufarlig. Vi har ikke vært til utredning for dette.

Skrevet

Hei! Vi fikk samme beskjed som dere på 1 års kontrollen av vår datter, som nå er to år. Legen lurte veldig på hvorfor ingen andre hadde påpekt bilyden osv. Vi og spes jeg ble veldig redd, og hadde det på mange måter som du beskriver. Vi kom på ul på ullevål og fikk beskjed om at det var en helt ufarlig fysiologisk bilyd på hjertet. Det er ingenting å bry seg om, og de fleste har en bilyd på hjertet en eller flere ganger i livet. Mao bilyden kan bli borte. Det har blitt påpekt av alle legene vi har vært hos siden, og dessverre har det biltt endel leger, men av helt andre grunner. En mulig barneleddgiktsdiagnose. ikke morsomt det heller. Har dere vært på ul nå?

Gjest bissen
Skrevet

Jeg har alltid hatt en bilyd på hjertet og det har også ene datteren min. Ingen feil med oss! Mange som har det. Men det er klart det kan slå begge veier. Lykke til, ikke gøy å vente på sånne ting uansett.

Skrevet

Tusen takk for alle svarene!! Fått roet meg ned endel nå, med god hjelp fra dere;)

Jeg er en smule oppgitt over helseNorge.... Vi fikk brev fra sykehuset forrige uke. Stod der at vi kunne regne med å få time i løpet av september 2009!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Rett på helsehjelp innen 09.03.10. Hallo.....

Det er snakk om hjertet på en 3 åring. Jammen lang ventetid!!

Kunne skjønne om vi hadde måtte vente så lenge med andre ting, som f. eks en skakk finger eller for store ører.... Men dette dreier seg altså om hjertet til en liten gutt.

Som jeg nå i dag har skjønt, er bilyden sikkert ikke farlig. Men veldig lenge å gå å vente på å få det ut av verden....

Tror nok at vi bestiller time på Volvat og ordner det selv. Det er kanskje det helseNorge vil også. Bruker fler og fler private leger og sykehus, blir jo helsekøen kortere, og det ser penere ut på papiret. Uff, er litt oppgitt, jeg skjønner du;))))

Igjen, tusen takk for svar.

Klem fra Lene;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...