Gå til innhold

Oppfølgning/test av "eldre" mødre

Bare litt nervøs

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ser av innleggene at det er flere som henvises av sin fastlege til spesialister i forbindelse med kontroll av evt genetiske avvik. Får dere det automatisk?

Jeg er 42 år og måtte krangle med forkontoret for i det hele tatt komme til konsultasjon før uke 17 (de tar ingen tester før). Selv om jeg sa fra om min alder og frykten for handikap på fosteret. Etter om og men fikk jeg komme til legen, og da var det på nytt igjen. Ingen tester før uke 17. Jeg sa at jeg bare ville ha en henvisning så fort som mulig til spesialister, men det gjorde de heller ikke. Jeg fikk henvisning til gynekolog.

Nå leser jeg av innleggene at de ikke kan ta noen tester der, og da føler jeg at jeg er like langt... Er det andre som har samme erfaring?

Og - hva må jeg gjøre for å få henvisning?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er ingen ekspert på reglene men har ei venninne som ble gravid det året hun fyllte 38 år. Hun fikk da tilbudet om å ta duotest i uke 11-13 og til å ta fostervannsprøve. Såvidt jeg har skjønt så skal den gravide få tilbudet om disse testene av fastlegen eller der man går til svangerskapskontroll.

Fostervannsprøve kan tas tidligst i uke 14. Skjønner ikke helt hva de driver med på legekontoret ditt altså for reglene har vært der ei stund!

En gynekolog er spesialist så det skal holde! Men syns det er litt seint med uke 17. Nakkefolden kan de ikke måle da og det tar jo en 2-3 uker å få svar på fostervannsprøve.

Skrevet

Gratulerer med svangerskapet!

Syns første kontroll i uke 17 var veldig seint!! Hvordan hadde de tenkt å få bestilt den ordinære ultralyden til deg feks?

Har lett frem en link fra gravid i moden alder forumet, den er nyttig ift tester du har krav på. Prøv igjen hos legekontoret, ev bare be dem få legen til skrive ut henvisning til genetisk veiledning hos sykehuset (disse prøvene tas kun 5 steder i norge). Sykehuset er flinke til å sette opp timer etter hvor langt du er kommet ift fristene, min lege sendt henvisningen i uke 10 og jeg fikk time uken etter. Deretter tas enten duotest eller fostervannsprøve (vi tok den).

Linken: http://www.barnimagen.com/forum/thread/9849147

Min lege nevnte forresten ikke dette med et pip, jeg var til en tidlig kontroll i uke 6 pga blødning, måtte selv spørre om det etter å ha sett info her inne:)

Utover disse testene er det ingen spesiell oppfølgning av eldre gravide;) Jeg fødte da jeg var godt og vel 38 år, etter et problemfritt svangerskap (ikke en sykedag fra jobb), liten vektøkning, normalt blodtrykk, ingen strekkmerker eller noe;) Ikke nødvendigvis flere problemer selv om man drar på åra;)

Lykke itl m svangerskapet!

Skrevet

Synes dette er ganske RÅTT!!!

Vel - jeg har lest om (kristelige/konservative) leger som er treige med å opplyse om kvinnens rettigheter mhp tester/oppfølging etter fylte 38, men at det skulle være SÅ ille som du beskriver hadde jeg ikke trodd!!!

Dersom terminen er ETTER dine fylte 38 år har du krav på ekstra oppfølging med enten såkalt "utvidet ultralyd" og/eller fostervannsprøve/morkakebiopsi. SÅÅÅ enkelt er det!!!

Egentlig skal din lege opplyse deg om dette. Men - har hørt om leger som unnlater dette - av en eller annen grunn... og som svarer "oisan, ja det har du rett på ja, sann" - når de blir minnet på det!

Og "utvidet UL" skal taes mellom uke 11-13.

Men som ståa er i helseNorga i dag er det jo ikke alle som får time hos fastlegen før uke 13 er passert...

MEN - når man passerer 38 før termin så ER slike tester dine RETTIGHETER, og legekontoret kan ikke på noen måte trenere det!!!!!!!!!

Hvis de prøver, enten av uvitenhet eller av andre motiver - så hadde jeg klaget dem inn til Fylkeslegen!!!

Lykke til!

• 1 måned senere...
Skrevet

Hei. Hvordan gikk det med deg, fikk du henvisning for duotest?

Jeg ba fastlegen om henvisning til duotest og fikk time ganske rask. Jeg tok blodprøve forrige uke og skal ta UL i morgen (er 12 uker i dag). Grugleder meg!

Jeg blir 42 år ved termin og synes det er betryggende å få den undersøkelsen i tilfelle det er noe galt. Dessuten kan det være forebyggende hvis de finner noe som kan behandles underveis eller rett etter fødselen.

Jeg synes at du skal bytte fastlege/legekontor, det høres veldig tragisk at du må krangle deg til henvisning etc. Det står jo om liv og helse tross alt.

Skrevet

Dessverre vet fastlegene ofte lite om tester og annet som tilbys gravide over 38 år. Selv var jeg hos fastlegen i uke 7, ba om henvisning til gynekolog. Var hos gynekolog samme uke (bestilt på forhånd da jeg regnet med å få henvisning).

Gynekologen tok ultralyd og henviste meg videre til genetisk veiledning på Ullevål. Hun sendte inn søknad og jeg fikk brev med innkallelse til slik veiledning i uke 10.

Først viste de en film der det ble forklart om hva duotest og fostervannsprøve var, og etterpå fikk vi privat samtale med en genetisk veileder for å velge om vi ønsket duotest eller fostervannsprøve. Vi valgte fostervannsprøve og fikk time før vi gikk derfra. Vi valgte å ta i uke 16. Fostervannsprøve kan tas fra uke 14, men de anbefaler først fra uke 15. I uke 14 fester fosterhinnen seg og faren for abort er større da enn senere.

I og med at jeg er 42 år ved terminen, fikk vi tilbud om hurtigtest. Det vil si at de tar ut litt ekstra fostervann og tester dette for trisomi 13, 18 og 21. Svarene får man i løpet av en uke. Vi har fått tilbakemelding på hurtigtesten - og alt var bra. Nå avventer vi resten av prøveresultatene, og regner med at de vil foreligge om en uke eller to.

Lykke til! Stå på og IKKE gi deg! Du vet hva du har krav på - og KREV!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...