Achieved my Everest79-♀2010 Skrevet 8. mars 2009 #1 Del Skrevet 8. mars 2009 Hej Igår hade jag min fjärde utskrapning på 6mnd (hade tre stycken vid min första MA pga rester) å sitter just nu med många tankar i mitt huvud. Hur vågar man prova en gång till? Jag vet att det kommer kännas annorlunda när vi fått lite avstånd till det hela men just nu känns det som jag aldrig mer vill prova. Tåler livmodern enbart viss många utskrapningar, mina har varit okompliserade förutom det att det varit rester. Fick gjort en hysteroskopi vid den tredje som visade att allt var som det skulle å inga skador var gjorda. Vad sker om vi försöker igen å mister igen.. är så rädd för att bli steril. Läkarna å Ullevål upprepar bara: detta är helt normalt å din livmor tar inte skada av utskrapning då läkaren är så försiktig. Du har bara haft otur å du skall se att nästa gång går det helt fint. Kan man lita på detta? Uff.. e så tungt.. vet att vi vill ha barn men hur mycke skall man utsätta sej själv för? Bör vi vänta ett år eller bör vi bara försöka igen när vi känner oss klara? Skulle bli så glad om ni vill dela era erfarenheter, e lättare att höra det från nån som faktiskt gått/går igenom detsamma än från en läkare. Tack.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139768291-tv%C3%A5-ma-p%C3%A5-6mnd/
Luddes mamma Skrevet 13. mars 2009 #2 Del Skrevet 13. mars 2009 Så utrolig trist å høre at du har måttet gå gjennom så mange utskrapninger. Ikke nok med at det er kjempetung å miste i utgangspunktet... Jeg har hatt 2 utskrapninger. Legene har aldri sagt noe om at kroppen kan tar skade av det, men at man skal være veldig obs på evt infeksjoner. Da jeg hadde mistet 2 ganger, forsøkte jeg å få tid til gyn og utredning, men ble avvist om at man må miste 3 ganger på rad før man får utredning. Desverre ble det 3 ganger... Så noen hadde skrevet at en lege hadde sagt noe som at; en gang er guds vilje, to ganger er veldig uflaks og tredje gangen vekker det misstanker. Jeg ventet 4 mnd etter første MA før neste forsøk. Så hadde jeg 2 uten pause. Nå venter jeg på svaret fra utredningen før jeg begynner å vurdere et 4 forsøk. Vet ikke om jeg kan takle et missfall til. Håper virkelig du har hatt din siste utskrapning og ønsker deg lykke til videre. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139768291-tv%C3%A5-ma-p%C3%A5-6mnd/#findComment-139800361
Achieved my Everest79-♀2010 Skrevet 14. mars 2009 Forfatter #3 Del Skrevet 14. mars 2009 Hej Luddes mamma.. Nej då det va inte min sista utskrapning, va på efterkontroll en uke etter utskrapningen å där var det ganska mycke rester (samma skedde förra gången) så skall på hysteroskopi+utskrapning på måndag. Blev så otroligt lessen men tror att legen tyckte detta var konstigt så har timme hos Dr. Langebrekke 7maj, tror han jobbar på avdelningen för habituell abort! Hoppas verkligen de tar mej på alvar å sätter igång med utredning. Legen mente det verkade som att morkaka min växte fast i livmoren.. de skulle ta ekstra mikroskopi av resterna så hoppas de kommer finna ut varför detta sker. Just nu känns allt väldigt tungt å jag känner att jag inte klarar att styra undan tankar om att aldrig kunna bära fram ett eget barn. Har försökt läsa om ofrivilligt barnlösa men det verkar bara omfatta folk som inte klarar att bli gravida. Jag har blivit gravid på första försök båda gångerna så e inte där problemet ligger. Har du hört nått gjenom din utredning, kan det hända att man faktsikt inte får sitt eget barn fastän att man blir gravid? Har läst om fsh-verdier å det skrämde mej väldigt.. men vore mina fsh-verdier för höga borde jag väll inte bli gravid alls? Har som sagt tusen frågor å hoppas Ullevål kommer hjälpa mej med å få svar på dom. sa till legen att jag kände mej så ensam i detta då Ullevål ställer en diagnos (missed abortion) å så fixar dom det. Sen e det bara att åka hem å skulle man vilja nått får man kontakta sin fastlege (som inte vet NÅTT om detta). Han svarade inte på det men det va då han bad sykepleiern å sätta upp en timme hod Dr. langebrekke. Uff detta blev långt men har så mycke jag tänker på. Hur går det för dej/er, e det tufft med utredning el känns det skönt å vara igång? Tack för att du svarade.. Kram Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139768291-tv%C3%A5-ma-p%C3%A5-6mnd/#findComment-139801916
Luddes mamma Skrevet 14. mars 2009 #4 Del Skrevet 14. mars 2009 Veldig rart at du opplever dette for andre gang. Kjempe bra at du har fått tid hos legen! Får håpe de kan finne en grunn for både MAene og de uendelige utskrapningene. Ja, det jeg har lest om ufrivillig barnlöshet, er stor sett rettet mot de som ikke blir gravide. Men jeg tror "vi" inngår i gruppen (teoretisk sett). Det er vel bare mange fler som opplever å ikke bli gravide... Det er både tøft og godt å være igang med utredningen. Godt å kanskje få et svar, samtidig som det setter igang en tankeprosess som ikke alltid er like posititiv... Bare 3 uker igjen nå.. Lykke til! Klem Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139768291-tv%C3%A5-ma-p%C3%A5-6mnd/#findComment-139803743
Achieved my Everest79-♀2010 Skrevet 15. mars 2009 Forfatter #5 Del Skrevet 15. mars 2009 Ja jag tycker också det är konstigt att eksakt detsamma sker dena gången som förra. Det positiva i det är att denna gången fann de iallafall ut det en vecka senare å inte 3 mnd senare som sist! Läkaren tyckte ju åxå det va konstigt å sa att det verkade som att morkaka växte fast i livmoren.. jag har båda gångerna som jag varit gravid haft en stum känsla på vänster sida.. inte ont men kännt nått där. Nu undrar jag på om det kan va att morkakan växer fast som jag känner. Skall höra om det imorgon. Usch.. vill inte höra till kategorien ufrivilligt barnlös.. trodde aldrig jag skulle ha problem med å få barn!! Skrämmande å tänka att man kanske aldrig får det.. är läkarna där du utreds positiva å menar att du kommer å få barn eller säjer de ingenting? Tack för att du svarar. Kram Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139768291-tv%C3%A5-ma-p%C3%A5-6mnd/#findComment-139806254
Luddes mamma Skrevet 15. mars 2009 #6 Del Skrevet 15. mars 2009 De har ikke sagt noen ting. Legen ville ikke si noe slikt før resultatene har kommet inn. Jeg forsøker å hverken tenke positivt eller negativt... Jeg venter og forholder meg til det de sier på utredningen. Er nok best slik. Klem Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139768291-tv%C3%A5-ma-p%C3%A5-6mnd/#findComment-139806938
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå