Gjest Skrevet 8. mars 2009 #1 Skrevet 8. mars 2009 Korleis er det med grøten? Når intodusere gluten? Meinar å ha lest at ein skal introdusere gluten frå første stund, men virkar som om alle gjer det motsatte? (har inga erfaring med glutenallergi/inntoleranse i sleka).
Babyønske �� Skrevet 8. mars 2009 #2 Skrevet 8. mars 2009 I grøttesten i siste Foreldre og Barn uttaler ernæringsfysiologen at man bør innføre litt gluten helt fra starten, og at det er det som kan forebygge glutenallergi. Her kan du lese om det: http://www.klikk.no/foreldre/baby/article416758.ece
Gjest Skrevet 8. mars 2009 #3 Skrevet 8. mars 2009 Men virkar jo som om så mange startar med maisgrøt, risgrøt eller andre glutenfri grøtar? Kvifor? Æsj, masse å finne ut av i denne graut jungelen, greit å bestemme seg før småen blir 6mnd;)
MarihønaMedHvitveis Skrevet 8. mars 2009 #4 Skrevet 8. mars 2009 Jeg spurte hs, og hun sa at her på vår stasjon anbefaler de glutenritt, men at andre anbefaler gradvis intro med en gang. Vi begynte uten ved 4 mnd, men etter et par uker begynte vi å blande glutenfritt med gluteninnholdig grøt i en og samme porsjon. Det fortsetter vi med i en mpned til, da er hun 6 mnd, og da tenker jeg vi prøver oss på en ren gluteninnholdig grøt!
Gjest Skrevet 8. mars 2009 #5 Skrevet 8. mars 2009 Rart med det at det er forskjellig praksis frå plass til plass. Virka som ein grei måte å gjere det på, sånn som de hadde gjort. Blir spennande å sjå om småen vil ha graut når tida er inne;) Sålangt har han kun smakt pittelitt havregraut og noke fruktmos. Fall i god jord, så blir spennande å sjå
Sninni Skrevet 8. mars 2009 #6 Skrevet 8. mars 2009 Jeg prata med hs her, og hun syntes at en grei måte å introdusere gluten på, var at man kanskje begynte med en " ren" grøt ( f.eks ris eller mais) som da er glutenfri... Når man har kommet opp i et fullt måltid av denne, kan man begynne med måltid nr 2 med grøt m/ gluten... Da får barnet en grøt som man tåler, samtidig som man kan bruke lang tid på å introdusere gluten...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå