Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Korleis er det med grøten?

Når intodusere gluten?

Meinar å ha lest at ein skal introdusere gluten frå første stund, men virkar som om alle gjer det motsatte?

(har inga erfaring med glutenallergi/inntoleranse i sleka).

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I grøttesten i siste Foreldre og Barn uttaler ernæringsfysiologen at man bør innføre litt gluten helt fra starten, og at det er det som kan forebygge glutenallergi.

Her kan du lese om det: http://www.klikk.no/foreldre/baby/article416758.ece

Skrevet

Men virkar jo som om så mange startar med maisgrøt, risgrøt eller andre glutenfri grøtar? Kvifor?

Æsj, masse å finne ut av i denne graut jungelen, greit å bestemme seg før småen blir 6mnd;)

Skrevet

Jeg spurte hs, og hun sa at her på vår stasjon anbefaler de glutenritt, men at andre anbefaler gradvis intro med en gang. Vi begynte uten ved 4 mnd, men etter et par uker begynte vi å blande glutenfritt med gluteninnholdig grøt i en og samme porsjon. Det fortsetter vi med i en mpned til, da er hun 6 mnd, og da tenker jeg vi prøver oss på en ren gluteninnholdig grøt!

Skrevet

Rart med det at det er forskjellig praksis frå plass til plass. Virka som ein grei måte å gjere det på, sånn som de hadde gjort.

Blir spennande å sjå om småen vil ha graut når tida er inne;) Sålangt har han kun smakt pittelitt havregraut og noke fruktmos. Fall i god jord, så blir spennande å sjå:)

Skrevet

Jeg prata med hs her, og hun syntes at en grei måte å introdusere gluten på, var at man kanskje begynte med en " ren" grøt ( f.eks ris eller mais) som da er glutenfri... Når man har kommet opp i et fullt måltid av denne, kan man begynne med måltid nr 2 med grøt m/ gluten... Da får barnet en grøt som man tåler, samtidig som man kan bruke lang tid på å introdusere gluten...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...