Gå til innhold

Baby krakilsk om kveldene, magevondt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Har en 14 dager gammel datter som de siste 3 kveldene har blitt helt krakilsk! Hun higer bare etter pupp hele tiden og suger som en gal. Om hun ikke får pupp skriker hun bare. Sånn holder hun på i mange timer til det virker som hun sovner av utslitthet.

Hun har vært litt plaget med magen siden hun kom til, lurer på om dette kan være pga. magevondt? Noen som har noen tips, hvordan forholde seg til dette etc?

Veldig takknemlig for svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan vere blanding av magesmerter, utryggheit og behov for mamma. Når småen ein skjelden gong er sånn, så knyter eg han opp i bæreskjal og vuggar han fint fram og tilbake, eller går rundt med han, menst eg snakkar roleg til han/trøstar han. Då pleier han å sovne og vere fornøgd. Virkar som om han blir trygg og klarar slappe av då (sjølv om han hadde vondt i magen då eg knytte han opp. Somme gongar kjem lufta ut under bæringa og, så vikar som ein vinn-vinn situasjon her i huset:)

Du kan og prøve med daglig babymasasje:) (tar ei stund før det får full virkning, kanskje 14dagar, men alt frå dag ein skapar det jo meir nærheit/tryggit for ungen)

Lykke til:)

Skrevet

Når de er så små har ikke melken kommet helt. Det som er, på kvelden så er det mindre melk i brystene. Barnet ditt er sultent!! Mangen velger å bare la barnet ligge til brystet hele kvelden for å få igang melkeproduksjonen.. Selv valgte jeg å gi mme i de timene. Sovnet som en stein!!!! Ikke la barnet ditt være sultent iallefall.. Ikke la henne skrike.

Skrevet

Jeg lar henne få mat hele tiden, men hun blir liksom ikke fornøyd og vil ha mer uansett. Er bekymret for at ved å gi henne mat HELE TIDEN på kveldene kan gjøre vondt verre, at hun får mer vondt i magen av det?

Har også prøvd å bære henne rundt for å roe henne ned, men hun er som en ål, vrir og vender seg og ynker og skriker. Det eneste som roer henne er hvis hun får noe å suge på..

Skrevet

Hvis hun roer seg av å suge på noe, kan det jo være at hun bare har et enorms suttebehov. Det har mi pia og hun ble en helt annen da jeg begynte å gi henne smokk.

Og er hun sulten finner hun ikke roen med smokken uansett.... Så det e ikke tvil her i gården.

Skrevet

Se på denne artikkelen: http://www.babyverden.no/templates/Article____12123.aspx

Det er sunt og naturlig at barnet spiser mye og ofte om kvelden!! Ikke føl deg mislykket av den grunn: alle barn maser om mer mat om kvelden, men det er fordi de skal legge seg opp et lite matlager for natten så de sover godt :)

Jeg tenkte akkurat som deg at kveldsmasingen måtte bety at gutten min ikke fikk nok melk, at jeg ikke hadde nok til han om kvelden etc... jeg følte meg usikker og lei meg fordi han ikke ble fornøyd. Vurderte å gi han tillegg på kvelden for å få litt fred... Men så sovnet han alltid som en stein rundt kl 23.00 og sov leeenge; ofte 4-5 timer i ett strekk.

Det er slik det skal være skjønte jeg etter at jeg hadde lest artikkelen over!

Så istedenfor å stresse med å innføre "rutiner" på at han skal legge seg altfor tidlig etter hva som er naturlig for han når han er så liten (8 uker nå), så resignerte jeg: istedenfor å la han gråte etter mat om kvelden, fikk han pupp så snart han kom med en liten geip.... og så brukte vi resten av kvelden til å kose, småsove, synge barnesanger etc.... Gutten ble så fornøyd! Han spiste det han trengte, sovnet lykkelig kl 23.00 (etter sikkert 6 ammingen på like mange timer), og sov nesten gjennom hele natten! Våknet først kl 5.30 om morgenen for litt påfyll, og sov videre!

Så hvorfor stresse med tidligere leggerutiner når det ikke er naturlig for han å legge seg tidlig ennå? Jeg nyter isteden denne tiden hvor vi kan kose oss sammen hele kvelden, han ligger ved puppen og jeg ser tv ;o). Han vil tidsnok begynne å bli trøtt tidligere på kvelden (rundt 3-4 måneders alder) og dermed legge seg tidligere og uten så mye mas :)

Skrevet

Takk for beroligende svar, skal bare amme om kveldene så mye hun ønsker fremover og satse på at hun blir roligere, og at det ikke er magevondt som plager henne.. :)

Skrevet

Hvorfor ikke prøve litt mme på kvelden da? Jeg hadde det samme problemet med vår tulle da hun var på den alderen. Roet seg når hun fikk nok melk, mme i flaske. Jeg pumpet meg noen kvelder for å sjekke hvor mye melk jeg egentlig hadde på kvelden. Og det var ikke mye jeg fikk ut, så det ble løsningen. Det gjør ingenting å gi litt tillegg. Da blir babyen hvertfall god og mett:-)

Det er mange som sliter med lite melk på kvelden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...