Gå til innhold

Far syk i sin 2. permuke.. Hvem sykemeldes? Han eller jeg?

Anbefalte innlegg

Her er greia:

Jeg blei syk etter 2 dager på jobb etter permisjon, og fikk sykemelding. (Kunne ikke ta egenmelding før etter 4 uker).

Nå har mannen min blitt syk også, og det er bare den andre permisjonsuka hans, og min andre uke på jobb. Så hva gjør vi?

- jeg kan ikke ta egenmelding, da kan jeg vel heller ikke ta sykt barn dag?

- kan han sykemelde seg og jeg så være hjemme og "overta" hans perm?

- eller får han ikke sykemelding, og jeg må være hjemme anyway og taper penger..?

Vrient, er ikke helt frisk selv ennå heller :(

Fortsetter under...

Hm, sikkert et par her som kan reglene bedre enn meg, men prøver;)

Kom du rett fra fødselspermisjon når du begynte å jobbe? Folketrygdloven § 8-2 andre ledd oppgir ytelser som er likestilt med arbeid når det gjelder opptjeningstid.

Tidsrom da man mottar fødsels- eller adopsjonspenger etter kapittel 14 likestilles med yrkesaktivitet.

Iht nav sine retningslinjer: "Vilkåret om fire ukers opptjeningstid gjelder således ikke for personer som umiddelbart før har hatt rett til sykepenger i tilsvarende tid, slik at det ikke har vært noe brudd i retten til sykepenger."

Ut fra innlegget ditt er det ikke mulig å se om dette gjelder deg, men hvis du kom direkte fra fødselspermisjon har du altså rett på egenmelding fra første dag. Samme gjelder sykt barn-dager.

Ville ellers hørt med nav om du kan få overta hans perm, altså alternativ 2. Da må han sikkert fremlegge legeerklæring på at han ikke kan ta seg av barnet. Spørs sikkert en del på hvilken sykdom det er og hvor lang tid det gjelder. Lykke til!!:)

Du har rett på å være hjemme pga sykt barn eller barnepassert sykdom i inntil 10 dager pr kalenderår.

Etter foreldrepermisjon må du ha vært i jobb i 4 uker før du kan bruke egenmelding, men barnets far kan få en legeerklæring på at han er syk.

Dersom han skal få sykemelding og du overta hans perm må det bekreftes med legeerklæring at han er for syk til å ta seg av barnet.

Så dersom han ikke er veldig syk ville jeg gått for alternativ 1 og bruke av omsorgsdagene.

Men sjekk med ditt lokale NAV kontor for å være helt sikker, for det er en spesiell situsjon dere er i.

Lykke til og god bedring til dere begge.

Hei nisand: Ser du skriver "Etter foreldrepermisjon må du ha vært i jobb i 4 uker før du kan bruke egenmelding".

Mener du her også egenmelding ved sykt barn/barnepassers sykdom? Av Norsk lovkommentar (kommentarutgave) til folketrygdloven fremgår det at periode man mottar foreldrepenger regnes som opptjeningstid ift slik egenmelding. Det gjelder vel ikke egenmelding for egen sykdom, men virker herfra som det gjelder barnepassers sykdom.

Annonse

Jeg fikk beskjed på jobb at jeg måtte jobbe 2 uker før jeg kunne bruke barnepassers sykdom-dager, men føler ikke alltid at de har så peiling.. Så lurer også på om noen vet dette :)

Forøvrig så "løste" vi problemet ved at jeg ble sjukere igjen og fikk ny sykemelding på meg selv.. Var bare en kraftig forkjølelse/luftveisinfeksjon som herjet huset her, men er kjedelig nok det når alle er smitta ;)

Kan jo legge til at legen aldri tidligere hadde hørt om at noen kom og måtte ha sykemelding etter permisjon når de fortsetter i samme jobb, hun trodde jeg hadde fått ny jobb, gratulerte meg nesten hehe..

Takk for alle svar forresten! :)

HI

Jeg har sjekket litt opp....

For å egenmelding for egen sykdom må man ha vært i jobb i 4 uker etter man har hatt foreldrepermisjon.

Dersom man f eks er "ny" i jobben må man jobbe 2 mnd før man kan bruke egenmelding.

Når det gjelder bruk av egenemelding ved sykt barn etter permisjon så er dette noe uklart i kap. 9. Men slik jeg forstår det så kan man bruke egenmelding pga syke barn fra dag 1 etter permisjon.

MEN utbetaling ifht kap. 9 ( som regulerer omsorgspenger) gjøres etter reglene på kap. 8 ( som går på sykepenger) Dvs at arbeidsgiver ikke skal betale for syke barn før det har gåt 4 uker, men NAV skal betale fra første dag.

For at NAV skal utbetale omsorgspenger direkte til bruker holder det ikke med egenmelding, men det kreves legeerklæring som sier at man har vært hjemme med sykt barn. Dette er ikke en sykemelding, men en enklæring.

Dersom arbeidsgiver velger å utbetale omsorgspenger før det har gått 4 uker kan de kreve pengene refundert av NAV. Det som er spesielt her er at da krever NAV ikke legeerklæring, men godtar egenmelding.

Så ikke så rart at arbeidsgivere er usikre rundt dette....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...