fjummsi *med nr. tre i magen* Skrevet 7. mars 2009 #1 Skrevet 7. mars 2009 Også kalt babyled weaning - noen som har hørt om det? Ganske spennende. Kort fortalt går det ut på å la barnet selv styre introduksjon av mat ved å la de delta på familiens måltider. De strekker seg selv etter mat, og får smake på det de får tak på. Store biter av frukt, grønnsaker og etter hvert andre ting som er OK. De gnager og sutter og søler først, får av biter som de hoster og brekker seg av kanskje, forsøker litt igjen... Etter en stund ser man at de får i seg litt, og enda senere får de i seg mere. Samtidig får de selv styre pupp (eller flaske) som de vil og trenger. Noen som har forsøkt, eller synes det høres spennende ut?
fjummsi *med nr. tre i magen* Skrevet 7. mars 2009 Forfatter #2 Skrevet 7. mars 2009 http://en.wikipedia.org/wiki/Baby-led_weaning
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2009 #4 Skrevet 8. mars 2009 Søsteren min har gjort det sånn med de tre yngste. Der mannen kommer fra er dette den vanlige måten å gjøre det på og etter at hun prøvde den "norske" oppskriften med den eldste og det ikke fungerte særlig bra så gikk hun over til babystyrt introduksjon som du kaller det. Hun er selv veldig fornøyd, og ikke minst barna. Ingen av hennes har noen antydning til negative holdninger til måltider som man ofte ser hos andre i samme alderen (men det kan jo være tilfeldig). Men metoden krever jo sin kvinne vil jeg tro, for hun ammet utrolig mye og ganske så lenge (to av barna nesten fullammet frem til en alder av 7-8 mnd). Hun klarte heller ikke å avvenne ordentlig på den måten, for barna var for glade i pupp, så det ble hard og brutal avvenning når de nærmet seg to år (men da var de jo store nok til å forstå et nei også da). Jeg likte tanken selv, men hadde litt sånn overgang med først forsiktig intro av forskjellige ting fra 6-8 mnd og deretter at barnet fikk det vi spiste (lager maten selv, stort sett, og har derfor ikke noe problem med salt ol).
Makko med to små gutter Skrevet 10. mars 2009 #5 Skrevet 10. mars 2009 Vi gjør vel i prinsippet noe lignede... mini sitter ved bordet sammen med oss og får vår mat riktignok i relativt små eller store biter (som enten kan svelges, eller passe for å ganne på). eknikken er ikke den beste ennå, eller kanskje bare orginal?. Han er ganske søt... moser maten med hendene, for å så dukke ned og prøve å sleike den rett fra bordplata som en annen hund... Når vi er ferig med maten kjører vi passe mengde med stavmikser'n og får mos slik at gutten faktisk får i seg litt mat også ;-)
shari_z Skrevet 15. mars 2009 #6 Skrevet 15. mars 2009 Jeg gjorde dette med min eldste, men visste ikke at det hadde et navn. Jeg fullammet henne til hun var 7,5 mnd, for det var først da hun ble interessert i maten vår. Og så hadde mamma (barsel sykepleier i USA) fortalte meg at babyen burde ikke begynne med fast føde før hun kunne sitte alene. Hun - mamma - hadde vært på en ammekonferanse der en gastroenterolog fortalte at tarmene til babyer var klare til fast føde FØRST når baby kunne sitte helt alene, og at derfor anbefalte de å fullamme til den tiden. Det gikk veldig bra med min eldste, og må si at hun er uvanlig glad i grønnsaker (særlig brokkoli), og jeg planlegger å gjøre det samme med minsten som blir 5 mnd i morgen. Hadde konflikter med helsestasjonen siste gang, og regner at det kommer til å skje igjen denne gangen, angående dette. HS har alt sagt til meg at jeg burde begynne med grøt NÅ fordi minsten ammer så ofte om natta! Det kan hun bare glemme. Min baby skal få lov til å amme så mye hun vil, selv om det betyr jeg får lite søvn i en periode. Det går over etterhvert, eller det gjorde det med den eldste, men mye nattamming, og en så lenge tenker jeg at minsten er fortsatt en baby og bør få amme mye. Og når den dagen kommer at hun har lyst å smake på middagen vår, så skal hun få lov til det også. Det haster ikke for meg at hun skal bli stor jenta og spise masse grøt i en tidlig alder, bare fordi "alle" de andre gjør det. Men du, fjummsi, har du prøvd dette selv? Ser at du liker sånn attachment parenting, og begynner å lese nå Dr Sears' bok, The Baby Book, og der skriver han også litt om AP. Hadde ikke hørt om det heller da jeg fikk eldstemann. Har ikke kommet så langt i boka, men tenker at selve Dr Sears går inn for BLW.
Gjest Skrevet 15. mars 2009 #7 Skrevet 15. mars 2009 Hvor gammelt må barnet være når man begynner med dette?
shari_z Skrevet 16. mars 2009 #8 Skrevet 16. mars 2009 Det som er saken, er at det er selve babyen som bestemmer. Vanligvis er de over 6 mnd, tenker jeg. Hvis du kan lese engelsk, så les lenken fjummsi oppga over i Wikipedia. Veldig interessant artikkel. Har en vennine som gjør dette, og tror hennes datter var nærmere 9 mnd da de begynte, men er ikke sikker. Skal treffe henne i dag og kan spørre henne. Og som sagt, mitt barn var 7,5 mnd (fullammet til den tid, absolutt ikke noe smaksprøver da hun visste ikke interess).
junijente fikk julijente Skrevet 16. mars 2009 #9 Skrevet 16. mars 2009 Vi kjører en veldig light-versjon av dette. Jenta vår får grøt, brødskive og middag i tillegg til pupp. Da hun begynte med grøt var hun superklar for mat, hadde stirra på maten vi spiste i flere uker (hun var 5,5 mnd da hun fikk grøt første gang). Brødskivene skjærer vi opp i biter og setter foran henne. Det blir mye klin og moste brødbiter overalt, men veldig moro ;-) Vi moser fortsatt en del middag til henne (og bruker barnemat på glass), men hun sitter sammen med oss når vi spiser middag og får smake om hun er interessert i noe (får maten foran seg). Det blir en del hosting og harking, og mye søl og klin, men jeg tror likevel det er en grei måte for å venne henne til biter og tygging. Det morsomste jeg har prøvd er nok å gi henne en halv banan ;-) Det var banan over hele fjeset og halve kjøkkenet etterpå, men selv var hun strålende fornøyd!
Herkules Skrevet 19. mars 2009 #10 Skrevet 19. mars 2009 Jenta mi viste stoor interesse for hvitløksmarinerte blåskjell i dag, kanskje hun skulle fått:) neida Det høres jo egentlig ganske så fornuftig ut det hele,. Det at man blir presset av hs til å begynne med grøt er jo noe ordentlig tull, det får da være vi som styrer. Selv var jeg inne på tanken å starte med grøt da gutten min var 5 mndr, men så viste det seg at vi hadde hatt noen økedøgn så ammingen roet seg. Begynte med smaksprøver og jeg er tror jeg så godt som fullammet til han var 8 mndr, dette fordi han ikke spiste noe særlig med grøt. Hadde så en periode han elsket grønnsaker, det gjør han ikke nå i en alder av 2,5 år Det er nok mye tilfeldigheter om barn liker eller ikke liker grøt, grønnsaker osv og om de må ammes lenge eller ikke Tror ikke metoden gjør barnet noe værre å avvende puppen for som nevnt kan foring med grøt ikke alltid gi så mye mat i magen det heller. Gutten min satt ikke før han var 9 mndr han så kanske vi skulle ha ventet med fast føde:) Husker i alle fall at da han var 9 mndr så var det ikke store mengder som gikk ned da heller. Ammet han av begges vilje til hn nærmet seg 2 år.
Vertigo Skrevet 19. mars 2009 #11 Skrevet 19. mars 2009 Jeg har lest om dette, og prøver det nå på minstejenta som straks er åtte mnd. Jeg har styrt masse med å få mat i de to eldste - eldstejenta var ikke egentlig interessert i annet enn pupp før hun nærmes seg året. Smakte litt, men ville ikke spise. Nr to viste tidlig interesse og vi begynte derfor rundt fem mnd med litt grøt. Men til tross for stor interesse ble det lenge før hun egentlig spiste noe av betydning, og jeg har kastet uante mengder grøt og middager. Denne gangen har hun fått prøve selv. Begynte rundt fem-seks mnd å la henne få mat i hånden/hun kunne rekke. Men er ikke før nå den siste måneden hun egentlig har begynt å svelge noe særlig. Pupp er fortsatt hovednæringen og blir det nok en stund til. Men nå har tidlig avvennin aldri vært noe mål heller for oss
fjummsi *med nr. tre i magen* Skrevet 19. mars 2009 Forfatter #12 Skrevet 19. mars 2009 Hei shari_z! Ja, jeg har prøvd det selv på minsten. Da han var godt i gang med å spise selv (rundt ni mnd) ga jeg grøt innimellom om det var mest praktisk. Jeg aner rett og slett ikke om Sears går inn for BLW, har boka her, men ikke kommet i gang med den. Ja, jeg er for AP/tilknytningsomsorg - er mest på forum for det egentlig. Har du vært borti det? www.toogto.com Hjertelig velkommen til de som lurer på hva dette er!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå