Lillepusen-78 Skrevet 7. mars 2009 #1 Skrevet 7. mars 2009 Må først slenge meg på og skryte av din flotte innsats her inne.... Det er kjempegod hjelp, og interessant lesning! har et spørsmål til deg.... Gutten min fullammes, og er 5 mnd + 1 uke. Han er en stor gutt på over 8,8 kg. Han har i flere mnd spist kun 5 måltider pr døgn, og en lang periode sov han uten mat fra kl 19 - 05.30. Den siste uken har han imidlertid vært mer urolig på natten, og han har lagt inn et ekstra måltid rundt kl 23 på kvelden. I tillegg vil han ha mat ca kl 03. Lurer på om dette kan være økedøgn, eller om det er på tide å introdusere fast føde. Har du noen tanker?
fjummsi *med nr. tre i magen* Skrevet 7. mars 2009 #2 Skrevet 7. mars 2009 Bare hyggelig, du! Veldig, veldig mange barn blir mer urolig på kveld og natt når de passerer fire måneder, din er jo litt eldre enn den "typiske" alderen, men likevel... Det finnes ikke noe fasitsvar, for noen roer seg igjen om natta med litt mat, andre ikke. Du har nok mat til ham om du ser at han har flere våte bleier i døgnet. Og på sikt god vektøkning. Det har han jo Så da er spørsmålet hva du orker og vil. Fordelen med å vente med annen mat enn pupp til de er seks måneder er at tarmene trenger såpass lang tid for å modnes helt ferdig. Før det er det risiko for mikroskopiske tarmblødninger, og at stoffer som ikke skulle passere fra tarm til blod gjør det likevel. Fra fire måneder anses risikoen som mye mindre, likevel anbefales fullamming i seks mnd. Hva som kan skje med kroppen ved FOR tidlig introduksjon av fast føde er enda ikke fullstendig avklart, og vil aldri bli det tenker jeg. Og det er alltid slik at noen er mer utsatt enn andre - noen tåler alt, andre nesten ikke noe. Men til en kjent sak: Det er f. eks. et kumelkprotein som likner veldig på celleveggene i noen av cellene i bukspyttkjertelen. Om disse kommer i blodet, danner kroppen antistoffer. Senere kan disse antistoffene trigges til å angripe bukspyttkjertelen, og man utvikler diabetes. Dette er ikke for å skremme deg fra å introdusere grøt nå, for det anses som greit fra fire måneder som jeg sa tidligere. Det jeg vil oppnå er at du (og så klart andre som leser dette) kan gjøre en vurdering av hvor viktig dere synes fullamming i seks mnd. er. For MEG var det kjempeviktig, jeg ville gi ungene det fortrinnet det er med bare pupp så lenge det er OK. Med nr. to introduserte jeg heller ikke grøt eller annen most mat som skal gis med skje før han var ganske så stor, han fikk heller styre inntaket selv ved å "rappe" mat (som jeg la tilgjengelig etter hva jeg synes var greit at han forsøkte) fra min tallerken da han satt på fanget under måltidene. Det tok litt tid før det var mest gris til jeg så at en del gikk inn. Først da han spiste litt mengder på eget initiativ innførte jeg grøt (som han ELSKET) til litt lettvinne måltider, eller når vi hadde noe han ikke burde ha i seg (for mye salt f. eks.)
Lillepusen-78 Skrevet 7. mars 2009 Forfatter #3 Skrevet 7. mars 2009 Tusen takk for utfyllende svar! Vi hadde egentlig tenkt å begynne med smaksprøve på grøt i morgen, men ble i grunnen litt i tvil etter å ha lest svaret ditt.... Skal ikke se bort fra at vi drøyer et par, tre uker til ;-) Må si jeg er litt nysgjerrig.... Har du medisinsk utdannelse, eller er det "bare" stor interesse for amming som har sørget for all kunnskapen du besitter?
fjummsi *med nr. tre i magen* Skrevet 8. mars 2009 #4 Skrevet 8. mars 2009 Dere får gjøre akkurat det dere vil! Husker jeg gledet meg skikkelig til å gi litt annen mat, det er en ny milepæl i babyens liv det også! Jeg er utdannet sykepleier, og har interessert meg for amming siden før jeg fikk unger selv. Leste masse da jeg gikk gravid, og ble ammehjelper da Martine (nå fire år) var litt over året.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå