Gå til innhold

mat med mye Jern... ??

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

I følge informasjon fra ”Utviklingen i norsk kosthold 2005” (Forbruksundersøkelsene 2001-2003), bidrar matvarer med jern i følgende rekkefølge; kornvarer, kjøtt, blod og innmat (disse tre som en gruppe), grønnsaker, frukt, bær, poteter og egg.

Grove korn- og brødvarer og grønne bladgrønnsaker inneholder mye jern pr. 100 g vare. Brunost, rødbeter, biff...

Vitamin C øker jernopptaket, mens te og kaffe hemmer det. Appelsinjuice til brødskiven er derfor bra for jernopptak, mens det er fint å holde te og kaffe unna måltidene dersom man har mistanke om at kroppen har for lite jern

grov kormvarer enkelte grønnsaker og spesielt rødt kjøtt inneholder mye jern. men hva er d jeg ha glemt??

begynner å få jern mangel og tenkte jeg skulle prøve å få i meg mer igjennom kosten og ikke bare ta tilskudd.

vet d er viktig å spise mye frukt, drikke juice som inneholder mye c vitaminer eller ta c vitamin tilskudd.

å at kaffe og te hemmer opptak av jern

Annonse

Stemmer, det er ikke lenger tilsatt i brunosten. Men det er tilsatt i litago sine produkter som prim (den for barn). Vet ikke om de muligens har brunost også?

Ellers er det vel sånn at jern i kornvarer er vanskeligere tilgjengelig enn det i rødt kjøtt. Så derfor er det, som du sier, viktig å ta mat med C-vitaminer ved siden av.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...