FruTB Skrevet 7. mars 2009 #1 Skrevet 7. mars 2009 Egentlig synes jeg det er litt tullete å kategoirsiere babyer og på den måten sette dem i "bås" etter hvilke behov de har. Men Lille Bo er en krevende liten kar, det er ikke til å stikke under en stol, og etter å ha googlet litt så kom jeg da altså frem til "high need babyes". Det finnes jo både bøker og forum om dette, men som sagt så er jeg litt skeptisk. Jeg tror rett og slett det er så enkelt som at babyer er forskjellige + at mammans oppførsel preger babyens personlighet (og jeg har nok vært veldig engstelig og pysete den første tiden Lille Bo levde) Men altså; er det flere med litt krevende babyer? Hvordan gjør dere det i hverdagen? Barnepass, for eksempel - hvordan får dere det til å fungere? Kafébesøk? Kjøpesenter? osv osv En bekjent av meg hadde også en slik liten tass, men heldigvis så vokste han det av seg og er i dag en fullstendig normal ettåring Forøvrig er "symptomene" på high need babyes: * Difficulty falling and/or staying asleep * Difficulty entertaining themselves * Excessive crying or fussing * Loud, intense crying or screaming (often for no apparent reason) * Difficulty feeding * Unpredictability * May be difficult or seemingly impossible to soothe * Demanding (may cry urgently when needs aren’t met immediately) * May need to be carried around constantly * May require movement or motion (e.g. a swing, car ride, etc.) to prevent crying * Reacts strongly to stimuli (both positive and negative) * High-energy * May require lots of activity/stimuli to remain entertained * May need the calm and familiarity of home to remain somewhat content
Balder911 Skrevet 7. mars 2009 #2 Skrevet 7. mars 2009 Vi har en liten variant ja. Kafebesøk og liknende har vært et pest og en plage, og vi har endt opp med å isolere oss litt. Barnepass er totalt GLEM DET enn så lenge. Dette har begynt å hjelpe nå (7 måneder) og det er helt annen hverdag. Mini er veldig mye mer opptatt av mennesker og samtaler enn leker, hvilket innebærer at hun følger med på alt og alle, og er vanskelig å distrahere når hun først skriker seg i gang. Hvis man er i et rom og alle skratter høyt på en gang kan hun for eksempel få totalt panikk. Gidder ikke å leke med de andre babyene, vil sitte og snakke med de voksne. Jeg tror kanskje ikke man skal bruke termer som normal/unormal, ettersom babyer er så utrolig ulike. Selv bruker vi "Heftig":) Anbefaler boken "The Fussy Baby Book" av Dr, Sears. Den hjalp meg å se lyset i tunnelen når mini hylet i vinkel og jeg gruet meg i dagevis for besøk på helsestasjonen..
Balder911 Skrevet 7. mars 2009 #3 Skrevet 7. mars 2009 Det skulle stå: Jeg HELLER (altså som du) ikke at man skal bruke termer som.. osv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå